Några roliga fartrekord?

55 på rakan utan vind med min hybrid med ganska breda men hårt pumpade däck. Nerför har jag inte varit upp i mer än 60 med mätare då jag inte har kunnat maxa i nåra fina backar än.
 
Hur exakt?

Många fina rekord här. Själv har jag åkt i ca 80 på plan mark med mountainbike med terrängdäck. Det var obehagligt.

Men hur exakt visar hastighetsmätaren egentligen? Hur stort är felet? 1km/h eller 5 eller vad.

Hur komma upp i 80 på plan mark? En polare med Motorcykel satte foten på pakethållaren och tryckte på ;)
 
Noggrannhet

Det beror väl på vad man har för mätare.

Jag har en som går att ställa in i vissa förval, och utöver att det finns risk att förvalen (av hjuldiameter) är lite felaktiga i förhållande till de däck man använder så kan det väl dessutom finnas andra fel i mätaren. På den mätaren med förval (Biltema), vet jag att den är lite glädjemätare jämfört med GPS.
Det skijer dock inte jättemycket, men några eller ett par procent i alla fall.

Till sonens cykel har han en Trelockdator. Den går att ställa in i cm-intervall avseende omkretsen. Det är ju fortroendegivande, men jag har inte jämfört med GPS.

Antar att GPS är bättre än cykeldator för rekord av den här typen. Kan konstatera att MTB-däck av lite grövre typ börjar låta rätt speciellt vid 55 km/h (enligt GPS:en...).

Det är ju rätt stor skillnad på utväxlingen på högsta växeln på min MTB och racer dessutom, och eftersom jag vet att jag får rätt hög kadens på racern i 70 km/h så kan jag tänka mig att det är klart knepigt att trampa MTB:n i 70 knutar. Fast det går väl - i utförsbacke.
 

Guest

Gäst
Jag har mätt upp mitt framdäck ordentligt och matat in det värdet i datorn.

Felmarginalen i mätningen är obetydlig, vad jag kan se när jag jämför körda sträckor med ett ruttplaneringsprogram jag har på datorn. Alla sträckor jag kör visar exakt samma värde i programmet som det gör på min dator.

Även om man skulle räkna med en felmarginal på en procent, så gör det bara ca 0.3 km/h fel vid 50 km/h. (Min visar bara hela km/h ändå, så det spelar ingen roll...)
På 1000 km visar den bara några kilometer fel på sträckan.

Min högsta hastighet på cykel, hittills, är 56 km/h.
Det var nedför i en backe med ca 8-10% lutning under 500 m, på nylagd slät asfalt, och dessutom kraftig medvind (8-10 m/s).
Samtidigt trampade jag som en idiot på högsta växeln (42-11, med 26-tums 1.3" slicks), och låg nästan dubbelvikt för att minska luftmotståndet.
 

Guest

Gäst
Re: Noggrannhet

Det är ju rätt stor skillnad på utväxlingen på högsta växeln på min MTB och racer dessutom, och eftersom jag vet att jag får rätt hög kadens på racern i 70 km/h så kan jag tänka mig att det är klart knepigt att trampa MTB:n i 70 knutar. Fast det går väl - i utförsbacke.


Om man räknar att racern har 53-11 som högsta växel, och 44-11 är normal högsta på en MTB (min har 42-11), så blir skillnaden i högsta växel ca 30%, när man räknar med skillnaden i hjulstorlek.
Det betyder att vid samma pedalvarvtal kan du klara en 30% högre toppfart på racern utan att "spinna ur"...
 
biketivist; sa:
Min högsta hastighet på cykel, hittills, är 56 km/h.
Det var nedför i en backe med ca 8-10% lutning under 500 m, på nylagd slät asfalt, och dessutom kraftig medvind (8-10 m/s).
Samtidigt trampade jag som en idiot på högsta växeln (42-11, med 26-tums 1.3" slicks), och låg nästan dubbelvikt för att minska luftmotståndet.
Det blir då uppskattningsvis 130 rpm, men jag tycker att 56 km/h verkar lågt med tanke på lutningen.

/Håkan
 
Mm, min mtb "gör" alltså ledigt 55 (GPS) i hyfsat utförslut, på grova däck och normal asfalt.

I det läget hann jag med, med fötterna, utan allt för stora problem. Jag vet inte vad jag har för drev, men rätt lågt växlad har jag upplevt högsta kombinationen.

Jag har inte heller spd eller clips. Jag skulle nog inte vilja cykla särskilt mycket snabbare misstänker jag utan clips/spd.
 

Guest

Gäst
Håkan K; sa:
biketivist; sa:
Min högsta hastighet på cykel, hittills, är 56 km/h.
Det var nedför i en backe med ca 8-10% lutning under 500 m, på nylagd slät asfalt, och dessutom kraftig medvind (8-10 m/s).
Samtidigt trampade jag som en idiot på högsta växeln (42-11, med 26-tums 1.3" slicks), och låg nästan dubbelvikt för att minska luftmotståndet.
Det blir då uppskattningsvis 130 rpm, men jag tycker att 56 km/h verkar lågt med tanke på lutningen.

/Håkan

Tja, sträckan är ca 500 meter när jag mäter den med cykeldatorn, och höjdskillnaden är ungefär 35-40 meter, uppskattar jag det till. Snittet blir då ca 7-8%, men det är brantare i mitten, så kanske 10% där.
Svårt att säga egentligen, men det är nåt sånt.

Och ja, ca 125-130 rpm blir det.
Då har jag ändå racerstyre på den, och låg ordentligt ned. Om jag plockade bort alla grejer från cykeln, som både väger och ger luftmotstånd (framlampa, generator, pakethållare, trådkorg på högersidan bak, skärmar fram/bak), samt tog bort den fladdriga reflexvästen i storlek XL, och dessutom mina fladdriga byxor, så kanske jag hade klarat 60 km/h.
 

Guest

Gäst
Mezzner; sa:
Mm, min mtb "gör" alltså ledigt 55 (GPS) i hyfsat utförslut, på grova däck och normal asfalt.

I det läget hann jag med, med fötterna, utan allt för stora problem. Jag vet inte vad jag har för drev, men rätt lågt växlad har jag upplevt högsta kombinationen.

Jag har inte heller spd eller clips. Jag skulle nog inte vilja cykla särskilt mycket snabbare misstänker jag utan clips/spd.

Lutningen på backen är ju det mest avgörande.
Jag nådde min nuvarande toppfart i den brantaste backen det går att cykla snabbt i som jag har i mitt närområde.

Nu har jag tagit mig en titt och kollat höjden mer ordentligt och ser att det nog bara är ca 30 meter höjdskillnad, så det blir ca 6% lutning, och kanske 7-8% i den brantaste delen.
 
OK, men när det lutar ordentligt blir ju nästa "problem" att hinna med med fötterna utan att tappa taget osv.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.