Nästa drömprojekt - Campa el Shimano?

Nästa projekt (efter att byggt om MTB:n till XT/XTR samt byggt en MTB på de överblivna delarna (nej, jag svetsade inte ramen själv)) vore att bygga en racer. En landsvägscykel vore mer användbart (allt är platt och jävligt och dessutom asfalterat där jag bor sen 3 mån tebax). Cykeln är bara på idéstadiet, finansieringen är definitivt inte löst...

Så vad ska man använda för komponenter? Det jag tittar på är alltså Dura Ace 2004 kontra Record 2004.

Jag vet att -Patric- anser att Shimano (och japaner i allmänhet) gör bättre prylar pga mindervärdeskomplex...

2 saker är viktiga för mig; bra komponenter samt klassisk racerdesign. Klassisk design innebär så lite kolfiber som möjligt (och där går ju egentligen Record direkt bort, men jag kanske kan leva med broms-/växelhandtag och växlar i kolfiber). Ett klassiskt Campa-vevparti är ju såååå läckert (dvs kolfibervarianten är inte aktuell).

Record-prylar är dyrare än Dura Ace. Är det värt det? Är Record-prylar så mycket bättre?

/Håkan
 
Go retro?

Har faktiskt inte kört på Campa-grejor (bortsett från billiga saker när jag var knodd), men det faktum att majoriteten av divisionettlagen numera kör på Shimano borde väl tala sitt språk? Å andra sidan, ska du ha retrokänsla bör du nog välja Campa.

Sen tycker jag att "slopad" geometri går bort om du vill ha nån "cred" bland retrograbbarna. Klassisk diamantram är vad som gäller. Helst i alu skulle jag nog säga, men retroboysen skulle givetvis förorda stål.

En viktig sak i sammanhanget är också, som du ju vet, att retroboysen i cykelvärlden är ganska lika våra diton i friluftsvärlden (say no more...) i ett avseende, nämligen i valet av material i tröjorna, det är ylle som gäller! Lite kli får man stå ut med. (Får gärna stå typ Molteni, Bianchi eller Peugeot på den...) Glöm heller inte de traditionella färgerna på byssor och skor: svart. En läderkruka på huvvet är också helt rätt. Om du vill vara riktigt retro virar du en slang över axlarna och låter en följebil modell -32 serva dig med dricka och mackor. Snacka "cred"!

waytogo.jpg


/ G

PS: Har du knäckt nöten om vem min profilbild föreställer? ;)
 
il Campionissimo

Det är ju Fausto Coppi, il campionissimo. Kanske på väg upp till sin seger på Alpe d'Huez i Tour de France 1952? Han körde på Bianchi med Campagnolo-komponenter. .
 
Retro å retro

Jag kan med en gång säga att ylletröja går bort. Så jäkla retro ska det inte va. Och jag hade tänkt kanttrådsdäck, ser det vettigt ut att att vira en slang över axlarna? Och pga min axelbredd så måste jag nog vira flera varv... Bilen går bort, jag tror inte hustrun ställer upp på att harva runt Bremen i bil bara för att stötta min cykelproffskarriär.

Det är så alltså? Proffsstallen kör japanskt. Jag tycker de (Shimano-prylarna) ser lite vulgära ut. Passar på en mtb, men en landsvägscykel ska ju cvara elegant och en fröjd för ögat. Prisskillnaden på en Dura Ace grupp och en Record dito, tycks ligga på ca 3000 SEK (Record med aluvevar).

Till ramen har jag inte kommit än, men stål är nog uteslutet pga urval (och f-n vet om inte alu är det oxå, det är inte många alu.modeller som Colnago m fl erbjuder, Pegoretti kanske?). Ett oortodoxt alternativ till ram vore Principia RSL, inget klassiskt märke, men som du skriver inte slopad.

Profilbilden? Nä, Coppi? Fåglum? Tamjaren?

/Håkan

[Edit: Fasen, nu har Johan skrivit Coppi (men inte kan det vara Alpe d'Huez, det ser ju inte ut att luta nåt...)]

[Ändrat av Håkan K 2004-03-29 kl 13:30]
 
Retrovänner!

Bilden i förra inlägget föreställde givetvis Mästaren, möjligen också i stigningen uppför Alpe d'Huez 1952. Men kanske har en viss måndagsförvirring spridit sig här. Nöten att knäcka gällde egentligen min bild på sidan för min profil. Att tämjaren skulle kunna vara den person som avbildas Håkke, tas emot med blossande röda kinder och ett nyväckt självförtroende! ;)

Dock är svaret icke riktigt, inte heller någon av bröderna Pettersson är rätt svar, men ändå:

Coppianimerad.gif


Så rätt så rätt! Il campionissimo i sin krafts dagar.

Man får gratulera, pluspoäng utdelas härmed till bägge herrarna!!!

/ G
 
Du förstår Håkke, gamla FJS-are är ytterst ljusskygga och skumma figurer som drar sig å det kraftigaste att visa sin nuna på forum av detta slag. Men i Puttes fall handlar det nog bara om att han är en sån mjuk och gullig kille som faktiskt är ganska lik en liten kissekatt! (???)

För egen del handlar det om ren och oförfalskad fåfänga. I brist på en acceptabelt representativ bild (med eventuellt gällivarehäng i tightsen) fick Coppis sköna stajl duga som fullgott substitut.

/ G

(Ang. Campa mot Shimano kanske den här sidan kan vara till hjälp? http://www.totalbike.com/articles/Campy-Shimano.html )
 
det är inte värt det

Jag tror att varken record eller Dura ace är prisvärda för oss motionärer. Gå ner till Campa Centaur eller Shimano Ultegra. De komponentgrupperna kostar bara omkring hälften så mycket men erbjuder exakt samma funktioner som de dyra grupperna och därtill mycket bra hållbarhet. Tyska Tour jämförde de bägge giganternas totala utbud på racersidan i början på 2003. Deras omdöme om just Centaur och Ultegra är just "mycket prisvärda".
 
Jag är van med Ultegra på min CX och har haft kort tid att testa 2004 D-A och Record. Ljudet under växlingen och känslan i handtagen under växling och bromsning var mycket råare med Record. Lite som skillnaden mellan växellåderna på en Ferrari och den på en Honda S2000 eller Mazda MX-5.

Vevpartiet på nya D-A må vara oöverträffad när det gäller objektiva mekaniska egenskaper, men det kommer att ta mycket tid innan man kan påstår att den är klassisk på något sätt.

Valet är enkel för mig - D-A på democyklar, 105 med Tiagra STi handtag för lågpriscyklar, och Record eller Chorus på ramar från Italien!
 
Re: det är inte värt det

johan.64; sa:
Jag tror att varken record eller Dura ace är prisvärda för oss motionärer. Gå ner till Campa Centaur eller Shimano Ultegra. De komponentgrupperna kostar bara omkring hälften så mycket men erbjuder exakt samma funktioner som de dyra grupperna och därtill mycket bra hållbarhet. Tyska Tour jämförde de bägge giganternas totala utbud på racersidan i början på 2003. Deras omdöme om just Centaur och Ultegra är just "mycket prisvärda".
Nej nej nej! :)

Jag är inte ute efter "prisvärd"
1. Detta är ett ännu icke realiserat projekt, ett drömprojekt
2. Jag är medveten om att det kan anses barockt att köra bästa gruppen på första cykeln (om man bortser från MTB:n)
3. Ekonomiska hänsyn kan behöva tas för att genomföra projektet, men det är ointressant just nu.

/Håkan
 
Jag har tyckt att Utsidan har varit såååå tråkig i ett par dagar, jag undrade var alla roliga diskussioner hade tagit vägen.. Men vi har tydligen haft en rolig tråd här utan att undertecknad fått vara med, inte nog med att jag inte fick va med så har Håkan redan dödat min italienare-japaner/kvalitets teori...

Jag har aldrig påstått att bilden föreställer varken mig eller något troll, det står klart och tydligt att hon heter Åke..

Tillbaka till ditt snobb-bygge, Campagnolo records handtag i kolfiber må vara tuffa att titta på men en plastig och obehaglig känsla infinner sig snabbt.. Det e klart att Campagnolo känns väldigt klassiskt och retro men i sanningens namn så bör det nämnas att kvalitén inte riktigt når upp till de nivåer som designen lockar om.. Jag fattar dock inte hur Italienarna kunde vara före Japanerna med 10 klingor, Japanerna e ju trots allt experter på små saker.. :)

Kontentan blir som vanligt, vill du va snygg så satsa på Italienskt.. Skall skiten å andra sidan hålla så är det nog Japanskt som gäller!!!

Sedan så har jag en sadelstolpe i titan men funderar på att byta till en Selcof i karbon...

:)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.