Cykel, vet och etikett!

Föredömligt

Kilroy; sa:
När de cyklat klart och återvände cyklade de om mig och min flickvän igen. Denna gången tog båda det lungt och killen som innan bara fräsde förbi Hejade och bad oss om ursäkt.

Undrar vad kompisen hade sagt till honom.

Att MTB i någon mening är villkorligt frigiven och att man som MTB cyklist är skyldig att ge företräde för och vara trevlig mot fotgängare, att inte bomba fram så att man skrämmer folk. Det var ju juste och trevligt och faktiskt föredömligt av dem att be om orsäkt och rätta ett fel.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/First.html
 
Uppsalakarta

björner; sa:
http://kometen.uppsala.se/kartor/internet/cykelindex.htm

Denna cykelkarta är inte så dum. Finns den på papper för oss som ännu inte har laptoputrustat hojen?

Ja, jag har sett en pappersversion som kommunen tillhandahåller men vet inte varifrån man kan rekvirera den. En variant, som dock sannolikt kräver en färgskrivare, är att göra egna utskrifter om man inte vill memorera i förväg.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/First.html
 
Re: MTB?

pathfinder77; sa:
Vad menar alla med att "köra MTB"?
Är det XC eller Freeride eller kanske nåt annat.

Har någon här varit med om en olycka med barnvagnar eller dyl? eller används bara de som vapen i diskussionen?

Ds

Det många av oss menar med "att köra MTB" är cykling på rotiga brötiga skogsstigar, typ 15 centimeter breda. Där går det inte att dra barnvagnar. Fast alla har ju olika "hemmabanor".

Jag var faktiskt med om en "pling" olycka alldeles nyss. Var på väg hem (hade varit och hyrt film) och cyklade på tjejjens hoj. Två killar gick på varsin sida av gång/cykelbanan och jag plingade an bra bit ifrån. Dom hörde inte så jag plingade igen samtidigt som jag ropade "ursäkta" Han som gick på höger sida kollade över höger axel mot mig. Han som gick på vänster sida kollade över vänster axel mot mig. Sedan hände det magiska. Bägge två bestämde sig samtidigt för att mitten av gång/cykelbanan var där dom skulle gå. *stiiirrrajjjjk* Dom gick ihop och trillade omkull bägge två. Jag var tvungen att stanna för att se att ingen av dom gjort illa sig, men dte var grymt svårt att hålla sig för skratt *ler fortfarande*

/Mattias
 
Re: Re: MTB?

ipg289h; sa:
pathfinder77; sa:
Har någon här varit med om en olycka med barnvagnar eller dyl? eller används bara de som vapen i diskussionen?

Mickael Eriksson startade denna tråd genom att på fullt allvar jämra sig över att mammor med barnvagnar ("barnvagnsmarodörer") var i vägen för hans MTB-åkning. Se
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=19501&pagenumber=1

Per

Du verkar lite obalanserad och jag föreslår på allvar att om du känner dig lite nere att du söker proffesionell hjälp. Jag har förstått att MTB tar en stor plats i ditt liv och du kanske oroar dig för framtiden men för den delen så behöver du inte lasta över alla cyklisters ogärningar på mig.
Du har inte ens förstått inlägget som vissa andra har utan problem. Jag diskuterade inte bara MTB utan också när man är ute och promenerar. Det handlar mer om ett samhällsproblem att folk inte tar hänsyn till andra som du så glatt beskyller mig för.
Dessutom så är inlägget ej gravallvarlig utan det finns en gnutta ironi i det. Ironi är dock svårt och förstå och 79 % av svenska folket förstår ej ironi enligt undersökningar så du behöver ej känna dig ensam.
Jag skulle dock uppskatta att du ej försöker dig på att ge dig in i min hjärna. Det får endast jag göra på andra människor. :)
 
backpacker; sa:
Snälla, kan man överanalysera ett inlägg mer...
Jag tog klart mycket lättare på det än vad en del andra verkar gjort.
Det jag tror Crazy vill ventilera är att det är jävligt irriterande att t.ex en del med barnvagnar tror de äger gatan, att folk går 6 personer i bredd, med andra ord folk som inte tar hänsyn alls till sina medtrafikanter på cykel/gågatan eller vad det nu är för led.
Visst har man som gångtrafikant företräde, men det betyder inte att man ska nyttja den rätten ut i sin spets.
Hur fan vore det om jag körde höger runt ett kvarter hela dan för att nästan hoppas att nån ska köra på mig, så jag kan utöva min rätt.
Jappz, folk som går 6 personer i bredd ber bokstavligen om att bli påkörda...varför skulle de annars utöva denna dödliga sport (Iallfall för deras hälar) ???
Felet ligger ju i att det inte verkar finnas vägar som räcker till, folk som skiter i andra medtrafikanter, och regler som tyvär har brister i sig.
Förmildrande omständigheter borde finnas, för själv skulle jag då inte ha några skrupler för att lägga ena inlinenen på någons hälsena =)

Ta hänsyn till varandra lite mer, och då är det mest gångtrafikanterna jag riktar det till...för hur ofta ser man 6 personer som cyklar i bredd =)

/Linus

Ps.
Reserverar mig för att inte ha skrivit så exakt och lite otydligt.
Detta för att slippa 50 totalt onödiga svar på mitt inlägg.

Jag kan bara säga att jag är imponerad. Du har slagit huvudet rätt på spiken.
Jag trodde väl att detta skulle vara ett hyvsat känsligt ämne men inte att det skulle bli såhär.
 
Visuellt försök

crazy; sa:
Jag skulle ... uppskatta att du ej försöker dig på att ge dig in i min hjärna. Det får endast jag göra på andra människor. :)

Michael,

Vad menar du med det?

Genomgående i denna tråd är en undran: Vad är det för figur som åker MTB där mammor drar barnvagnar? Som istället för att cykla på ställen som är intressanta för MTB busåker i Nacka-reservatet och ofredar ”promenister”, barn, mammor med barnvagnar (”barnvagnsmarodörer”), hundar och andra cyklister? Och vad är det för figur som har så begränsade fattningsgåvor att han inte förstår när han gjort bort sig? Som inte fattar att cykling i träningstempo i ett av Stockholms mest frekventerade fritidsområden när det är fullt av helgflanörer är distinkt olämpligt. Som inte fattar att ingen som cyklar MTB på allvar söker sig till ställen där man kan dra barnvagn för att åka där. En psykolog kanske kan ge svar.

Det tråkiga är, att du förstör för andra, att du bidrar till att skapa ett klimat som kan medföra att det införs allsköns restriktioner mot MTB.

Den här tråden börjar bli tjatig. Men jag ska göra ett visuellt försök. Här har du en typisk transportsträcka:

http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/MTBruntUppsala/bilder/Akanten.jpg

Sådana använder du för att ta dig till ställen där det är roligt att åka MTB. Räkna med viss annan trafik, även en och annan barnvagn och någon gång kan flera i bred tvinga en att sakta ned. Gör då ett vänligt tillrop och en glad min och du kommer att finna att de flyttar sig så att du kan passera på din väg dit du ska åka MTB.

Här har du typiska MTB-stigar:

http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/MTBruntUppsala/bilder/Led12a.jpg
http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/MTBruntUppsala/bilder/Lunsenled3d.JPG
http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/MTBruntUppsala/bilder/Led13b.jpg

Notera, att det knappast går att dra barnvagn.

Om det nu visar sig att du trots såväl verbala som visuella stimuli ej kunnat tillgodogöra dig skillnaden mellan transportsträckor och stigar som är av intresse för MTB återstår antagligen inget annat än att du empiriskt utför barnvagnstestet.

Per
 
Min åsikt är att det är av yttersta vikt att visa respekt för gångtrafikanter (med eller utan barnvagn). Jag vet själv hur obehagligt det är när ngn susar förbi utan att man hört det. Därför gäller det som cyklist att i god tid göra sig hörd. Har man inte ringklocka så kan man plinga med broms/växelvajrarna (det är bara att dra och släppa mot ramen, vilket ger en fin klang). Men det innebär också att när jag promenerar så ser jag defintivt till att det finns plats för cyklister att komma förbi. I Hellas etc bör man definitivt undvika att cykla på de pouläraste löp/promenadspåren närmast gården.

Vad gällande "barnvagnstestet" så tycker jag att det är en sanning med modifikation. För om du tränar för de populära mtb tävlingarna så måste du träna på partier där även barnvagn kan dras. Det är ju ofta en massa partier skogsväg / stig på dessa lopp. Jag tror att det är nästan 30-40% på finnmarksturen och minst lika mkt på 08XC.
 
Elmfeldt; sa:
Vad gällande "barnvagnstestet" så tycker jag att det är en sanning med modifikation. För om du tränar för de populära mtb tävlingarna så måste du träna på partier där även barnvagn kan dras.

Förvisso är det så. De bästa MTB-åkarna, som ligger i den verkliga eliten, tillbringar ofta mer tid på racerhojar än på mountainbikes. Saken är den, att det blir mycket mer effektiv konditionsträning på racer. På teknisk stig skulle motsvarande träning medföra att man blev totalt mörbultad.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/First.html
 
Det är riktigt. Men det är också så att de flesta tävlingar inte innebär teknisk stig utan snabba stigar / skogs / grusvägar med få korta tekniska partier, där det är så tekniskt att de flesta väljer att springa. Det är därför som teknisk stigträning inte är jättecentralt i träningen.

Men jag förstår grunden i ditt test och det fungerar som ett bra exempel på var som är lämpligt (roligast) att köra mtb.

Dock är det så att det inte är i skogen som det diskuterade problemet uppstår, utan på vägen dit. Även om jag skall köra till Hellas så är det minst 15-20 min på gång / cykelbana och det är då som dilemmat kan uppstå. Dock är denna transport ofta uppvärmning varför farten inte behöver vara särskilt hög och man därför har "tid" att visa ordentlig hänsyn. Men jag måste själv erkänna att efter 2h stenhård körning i skogen och hammaren är på G när man är på väg hem, så är det svårare att förstå varför gångtrafikanter inte kan hålla till höger. Nu händer det ju inte så ofta trots allt. Men faktum är att jag oftare kör ute på vägen istället, just för att slippa irritationsmomentet.
 
Regler...

Lite intressant med alla dessa s.k. regler som listats...

Två små funderingar har jag:
Är det MTBarnas eller Botkyrka kommuns regler som gäller för Sörmlandsleden (genom Botkyrka då...)? Kommunen deklarerar tämligen tydligt att de inte vill ha cykling på leden. Personligen cyklar jag där ibland, men å andra sidan predikar jag inte moral.

Några av regelskaparna här anser att man ska hålla sig på vägen, även om det skulle finnas en cykelbana. Är det lagligt? Jag erinrar mig att man är hänvisad till cykelbana, där sådan finns att tillgå.

Personligen cyklar jag där det passar mig, plingar i tid och tar det ganska lugnt bland folk. Det jag retar mig lite på är alla dessa hempulade regler och självutnämnda ambassadörer för sporten.

Att kalla någon för idiot o.d. är inte konstruktivt, även om man nog kan anse att framfarten, som den beskrevs i urspungsinlägget, nog kan ses som en aning omdömeslös ;)

Angående "Crasys" stulna ringklocka: Shit happens, köp en ny!

I all välmening
/Niklas
 
Re: Regler...

Kabonk; sa:
Kommunen deklarerar tämligen tydligt att de inte vill ha cykling på leden.

Något som med all sannolikhet föranleds av att det förekommit klagomål, av att folk har bombat fram så att fotgängare har fått kasta sig åt sidan eller på annat sätt uppfattat mountainbikeåkare som obehagliga. För att inte det ska bli vanligare med förbud är det centralt att man som cyklist uppträder vänligt och med respekt, lämnar företräde där det är trångt, etc.

Jag har hört att det finns en lag som säger att om det finns cykelbana måste man använda den. Men jag vet inte om det är riktigt. Själv föredrar jag cykelbanor i de flesta fall när jag är på MTB. Däremot när jag åker racer undviker jag dem ofta om det är möjligt eftersom de ofta är i dåligt skick.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/MTB.html
 
Niklas,

Det är tillåtet att cykla hela Sörmlandsleden. Jag undrade nämligen också om detta och fick svar av en av dom ansvariga för Sörmlandsleden att så är fallet. Tidigare hade dom skrivit på sin hemsida att det inte var tillåtet men det var felaktigt.

Det gäller naturligtvis att man som vanligt ALLTID visar hänsyn till ALLA andra på leden.

mvh

Håkan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Max.M Cykel kompis sökes! Långcykling 0
G.Kraft Cykel och tåg Långcykling 1
MartinLA Ny cykel för kortpendling - stål/alum mm? Långcykling 2
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
olaab Packfickor till cykel? Långcykling 1
majjen Jag vet inte vilken cykel jag vill ha / behöver Långcykling 28
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
Worldcitizen Cykel Sällskap Långcykling 0
skogshovet Cykel genom Östeuropa (med omnejd) Långcykling 2
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Linus_G Cykla i latinamerik Långcykling 6
JorgenB Kåpa till vanlig cykel Långcykling 9
SeekOut Hjullager till gammal cykel Långcykling 13
Minette förslag på cykel Långcykling 7
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
Gocraft Hårt, vattentätt skal till cykel Långcykling 4
Jote Transport av cykel i Sverige Långcykling 5
thureb Bromsljus på cykel Långcykling 29
wendel90 Cykla i Afrike, Vad för cykel? Långcykling 1
Ekmannen Bygga cykel - storlek på ram? Långcykling 15
SeekOut Utrusta min cykel Långcykling 33
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
Christian1 Cykel för en veckas cykelsemster? Långcykling 3
I.Morgan Ny cykel! Långcykling 10
CptChernobyl Att posta en cykel [ Eller liknande ] Långcykling 4
didrok87 Kona Sutra 2013 en bra touring cykel? Långcykling 26
Gevalia1 cykel råd? snälla! Långcykling 12
volcán_e_hombre Cykel på tåg/buss/flyg Långcykling 28
emptyrings På cykel i södra Frankrike? Långcykling 2
monnes Är denna cykel bra för långfärdscykling. om inte, tips!? Långcykling 18
Brune Vad är vitsen med en trehjulig cykel? Långcykling 10
Takuyi Cykel på budget Långcykling 21
rundqvist Finns det någon cykel som passar till "allt"? Långcykling 52
uppsala85 Tips på cykel etc. för min första långcykling Långcykling 52
TMW bra cykel butik?? Långcykling 9
Anette Grinde Cykel på flyg? Långcykling 15
colan Vilken cykel? Långcykling 6
colan Cykel till prag Långcykling 3
MajkyMan Typ av cykel - Från Sverige till Kina Långcykling 26
schager Örebro till Paris på cykel Långcykling 5
Bartod Utrustning till färd med cykel? Långcykling 25
KristianMattiasson avståndsmätare med karta på internet för cykel Långcykling 3
Gohan Bästa sättet att ta sig till (& från) Gibraltar med cykel Långcykling 5
chicole Malmö - Indien på cykel Långcykling 20
Vinza Hjälp med att välja cykel! Långcykling 2
j_stellan Visum till USA Långcykling 5
JA64 tips på cykel rutt Långcykling 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.