Cykel, vet och etikett!

Jo, jag håller med att man bör anpassa farten och vara trevlig, men jag blir lite galen i cykelsadeln på samma sätt som man säger att många bilister blir bakom ratten.

Utmaningen jag har att klara av är att inte säga något dumt när jag cyklar (onödigt fort) i en nerförsbacke på en cykel- och gångväg (indelad med vitt streck) och jag måste bromsa in för en okopplad hund som ju inte riktigt förstår sig på några ringsignaler...

Ett annat problem är förvirrade cyklister som försöker möta mig på engelskt vis, men då brukar jag klara av att ta det lugnt och stanna på min sida. Förhoppningsvis förstår de vinken.

Över huvud taget är det alltid farten som ställer till problemen, med låg fart finns ju tid att visa på hur man anser att man bör bete sig (ordlöst blir nog oftast bäst också).
 
Träna inte på cykelbanan

Punkt slut. Jag cyklar drygt 1000 mil/år mtb och raceer, men aldrig i h-vete skulle jag träna på en cykelbana. Om du bor i Nacka har du väl en av Sthlms bästa områden att hitta ett lämpligt ställe att åka på. Tips Hellas!
 
Träning eller förflyttning?

Vad är det du gör när du cyklar? Har du någonsin sett ett rallyekipage träna på motorvägen? Eller en crosshoj på löparbanan? Tänk på vad du är ute efter, träna eller att ta dig fram från A till B.
 
malindo; sa:
crazy; sa:
Det verkar vara något fel på vissa människor här.

Jag hade en ringklocka förut som blev stulen men som ändå var helt värdelös för det var ingen som hörde den.

Dessutom så ställer jag ju frågan om vilka regler som gäller men det är INGEN som har svarat något konkret.

Dessutom verkar ju de flesta vara på min sida så du vet ju ínte vad du pratar om vad nu det har för betydelse.

En härlig summering, Crazy! Ingen har svarat pà vilka regler som gáller; de flesta hàller med Dig, samt det màste vara fel pâ de flesta andra.

Hmm: om du cyklar som du läser övrigas inlägg sà tycker jag nog mer synd om de läskiga barnvagnarna än om Dig!

Mvh / Mats

Jag vet inte om du är dyslektier men hur man får vissa till de flesta har jag svårt att förstå.

Å ja barnvagnar är läskiga. Du kanske har hört talas om barvagnfobi.
 
orchid; sa:
Det är lag på ringklocka.

Det stora problemet här är ju bristen på konsekvens. Om inte olika trafikanter (inkl fotgängare) håller sig på en sida, visar sina avsikter eller iakttar sig omgivning, rasar hela systemet. Om fotgängare åtminstone höll sig till ena (helst vänstra) sidan, skulle jag inte behöva sicksacka (oavsett fart) och ringa och därmed bidra till kaoset.

Jag ska i allafall bli flitigare med ringklockan.

Länk till cykelfrämjandet:
http://www.cykelframjandet.a.se/tankpanarducykla.htm

Jag med när jag införskaffat en. Jag tror det löser mycket.
 
Re: Träna inte på cykelbanan

millediablo; sa:
Punkt slut. Jag cyklar drygt 1000 mil/år mtb och raceer, men aldrig i h-vete skulle jag träna på en cykelbana. Om du bor i Nacka har du väl en av Sthlms bästa områden att hitta ett lämpligt ställe att åka på. Tips Hellas!

Jo det är ju där jag brukar köra delvis. Men jag har tyvärr ingen helikopter som kan transportera mig dit.
 
Re: Re: Re: med eller mot?

ala; sa:

[/QUOTE]

Detta är inte en annan diskussion! Fördet handlar inte bara om slitage och framför allt handlar det inte bara om fjällen. När folk upprepade gånger fått hjärtat i halsgropen av MTB-åkare som plötsligt susar förbi i hög hastighet så klagar de tillslut. Vissa klagar säkert redan första gången. Med stor sannorlikhet klagar de hos tex kommunen som då får en förstärkt negativ bild till MTB. Jag tror definitivt inte att det är enbart slitagefrågan som gör att folk är tveksamma till MTB.

Som du själv skriver så är redan delar av Nackareservatet som är avstängt och det kan ju ge fingervisning om att frågan är aktuell. Jag tror att det är extremt viktigt att cyklister beter sig som Per Löwdin och andra förespråkar, för att hålla sig väl med allmänheten och myndigheter. Annars tror jag att fler och fler kommer uppleva att MTB är ett problem med fler cykelförbud som följd.

Så mitt tips är att vi visar att vi klarar av att nyttja de friheter som allemansrätten innebär så vi slipper inskränkningar av den i form av cykelförbud.
INTE STÖRA INTE FÖRSTÖRA. Hur svårt är det egntligen?

Jag kan påpeka att jag inte själv cyklar i skog mer än kanske en gång på ett år och att jag nog tycker att endel speciella områden bör ha cykelförbud (höga naturvärdesområden tex.). Jag värnar dock om allemansrätten som jag tycker vi ska vara mycket rädda om!

MVH

Andreas [/QUOTE]
 
Gör barnvagnstestet istället

crazy; sa:
Jag med när jag införskaffat en. Jag tror det löser mycket.

Så du ska plinga o ringa bort barnvagnarna när du är ute o åker MTB där folk drar barnvagn. Patetiskt!

Gör barnvagnstestet istället: går det att dra barnvagn så har det inget med MTB att göra och i det fallet åker du någon annanstans. Tips, som flera nämnt här, Hellas lär vara ett av världens bästa MTB områden!

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/First.html
 
Re: Re: Re: Re: med eller mot?

crazy; sa:

Detta är inte en annan diskussion! Fördet handlar inte bara om slitage och framför allt handlar det inte bara om fjällen. När folk upprepade gånger fått hjärtat i halsgropen av MTB-åkare som plötsligt susar förbi i hög hastighet så klagar de tillslut. Vissa klagar säkert redan första gången. Med stor sannorlikhet klagar de hos tex kommunen som då får en förstärkt negativ bild till MTB. Jag tror definitivt inte att det är enbart slitagefrågan som gör att folk är tveksamma till MTB.

Som du själv skriver så är redan delar av Nackareservatet som är avstängt och det kan ju ge fingervisning om att frågan är aktuell. Jag tror att det är extremt viktigt att cyklister beter sig som Per Löwdin och andra förespråkar, för att hålla sig väl med allmänheten och myndigheter. Annars tror jag att fler och fler kommer uppleva att MTB är ett problem med fler cykelförbud som följd.

Så mitt tips är att vi visar att vi klarar av att nyttja de friheter som allemansrätten innebär så vi slipper inskränkningar av den i form av cykelförbud.
INTE STÖRA INTE FÖRSTÖRA. Hur svårt är det egntligen?

Jag kan påpeka att jag inte själv cyklar i skog mer än kanske en gång på ett år och att jag nog tycker att endel speciella områden bör ha cykelförbud (höga naturvärdesområden tex.). Jag värnar dock om allemansrätten som jag tycker vi ska vara mycket rädda om!

MVH

Andreas [/QUOTE] [/QUOTE]

Nej det tror inte jag även om jag håller med om det mesta. Att det är förbud handlar om att det är privat mark och enligt allemansrätten så får man ej cykla utanför stigar och vägar vad jag har förstått det som då man föstör grödor och dylikt.
Jag kör sällan i skogen så det får ligga på andras ansvar och jag tycker det är en annan diskussion. Du får gärna börja en ny sträng.
Det kanske är dags att klaga lite på folk i stället så att det blir mer nyanserat men det verkar helt tabu här för vissa. Speciellt om man går in på så känsliga ämnen som barnvagnar :)
Jag tror dock på en debatt som är konstruktiv då folk kan lära sig att samsas på en realistisk nivå självklart.
Generellt handlar det om att alla skall ta hänsyn till varandra. Det är inget vi och dom.
 
kaw; sa:
Jo, jag håller med att man bör anpassa farten och vara trevlig, men jag blir lite galen i cykelsadeln på samma sätt som man säger att många bilister blir bakom ratten.

Utmaningen jag har att klara av är att inte säga något dumt när jag cyklar (onödigt fort) i en nerförsbacke på en cykel- och gångväg (indelad med vitt streck) och jag måste bromsa in för en okopplad hund som ju inte riktigt förstår sig på några ringsignaler...

Ett annat problem är förvirrade cyklister som försöker möta mig på engelskt vis, men då brukar jag klara av att ta det lugnt och stanna på min sida. Förhoppningsvis förstår de vinken.

Över huvud taget är det alltid farten som ställer till problemen, med låg fart finns ju tid att visa på hur man anser att man bör bete sig (ordlöst blir nog oftast bäst också).

*ler*
Ja det är nog bäst att avreagera sig på ett annat sett.
 
Re: Gör barnvagnstestet istället

ipg289h; sa:
crazy; sa:
Jag med när jag införskaffat en. Jag tror det löser mycket.

Så du ska plinga o ringa bort barnvagnarna när du är ute o åker MTB där folk drar barnvagn. Patetiskt!

Gör barnvagnstestet istället: går det att dra barnvagn så har det inget med MTB att göra och i det fallet åker du någon annanstans. Tips, som flera nämnt här, Hellas lär vara ett av världens bästa MTB områden!

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/First.html

*skrattar*
Jo jag skall ta men mig en barnvagn nästa gång jag ger mig ut och cyklar.
 
Re: Gör barnvagnstestet istället

ipg289h; sa:
Så du ska plinga o ringa bort barnvagnarna när du är ute o åker MTB där folk drar barnvagn. Patetiskt!

Gör barnvagnstestet istället: går det att dra barnvagn så har det inget med MTB att göra och i det fallet åker du någon annanstans. Tips, som flera nämnt här, Hellas lär vara ett av världens bästa MTB områden!

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/First.html


Med stor respekt för allas åsikter i detta ämne så skulle jag vilja veta vad tanken bakom detta inlägg var, det säger ju inget som inte redan är sagt

/undrande
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Max.M Cykel kompis sökes! Långcykling 0
G.Kraft Cykel och tåg Långcykling 1
MartinLA Ny cykel för kortpendling - stål/alum mm? Långcykling 2
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
olaab Packfickor till cykel? Långcykling 1
majjen Jag vet inte vilken cykel jag vill ha / behöver Långcykling 28
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
Worldcitizen Cykel Sällskap Långcykling 0
skogshovet Cykel genom Östeuropa (med omnejd) Långcykling 2
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Linus_G Cykla i latinamerik Långcykling 6
JorgenB Kåpa till vanlig cykel Långcykling 9
SeekOut Hjullager till gammal cykel Långcykling 13
Minette förslag på cykel Långcykling 7
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
Gocraft Hårt, vattentätt skal till cykel Långcykling 4
Jote Transport av cykel i Sverige Långcykling 5
thureb Bromsljus på cykel Långcykling 29
wendel90 Cykla i Afrike, Vad för cykel? Långcykling 1
Ekmannen Bygga cykel - storlek på ram? Långcykling 15
SeekOut Utrusta min cykel Långcykling 33
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
Christian1 Cykel för en veckas cykelsemster? Långcykling 3
I.Morgan Ny cykel! Långcykling 10
CptChernobyl Att posta en cykel [ Eller liknande ] Långcykling 4
didrok87 Kona Sutra 2013 en bra touring cykel? Långcykling 26
Gevalia1 cykel råd? snälla! Långcykling 12
volcán_e_hombre Cykel på tåg/buss/flyg Långcykling 28
emptyrings På cykel i södra Frankrike? Långcykling 2
monnes Är denna cykel bra för långfärdscykling. om inte, tips!? Långcykling 18
Brune Vad är vitsen med en trehjulig cykel? Långcykling 10
Takuyi Cykel på budget Långcykling 21
rundqvist Finns det någon cykel som passar till "allt"? Långcykling 52
uppsala85 Tips på cykel etc. för min första långcykling Långcykling 52
TMW bra cykel butik?? Långcykling 9
Anette Grinde Cykel på flyg? Långcykling 15
colan Vilken cykel? Långcykling 6
colan Cykel till prag Långcykling 3
MajkyMan Typ av cykel - Från Sverige till Kina Långcykling 26
schager Örebro till Paris på cykel Långcykling 5
Bartod Utrustning till färd med cykel? Långcykling 25
KristianMattiasson avståndsmätare med karta på internet för cykel Långcykling 3
Gohan Bästa sättet att ta sig till (& från) Gibraltar med cykel Långcykling 5
chicole Malmö - Indien på cykel Långcykling 20
Vinza Hjälp med att välja cykel! Långcykling 2
j_stellan Visum till USA Långcykling 5
JA64 tips på cykel rutt Långcykling 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.