Cykel, vet och etikett!

Re: Problemet är nog ganska omfattande!

Niklas Östergren; sa:
Hej!

Jag cyklar inte lika mycket som Ni och heller inte MTB men jag tror mig ha en liten aning om vari problemet ligger. Eller rättare sagt en del av problemet.

Med reservation för att problemet ser något annorlunda ut i Stockholm jämfört med Göteborg framför jag härmed min erfarenhet.

En sak som kraftigt har förändrats under de senaste 20-30 åren är trafikutbildningen i skolorna. Vart tog Anita och Televinken vägen??? Hur ofta kommer trafikpolisen ut i skolorna och informerar/övar med barnen??? Hur ofta ser man barn öva att gå över ett övergångsställe tex.???

Det finns hur många exempel som helst där jag tycker mig kunna se en kraftig försämring jämfört med för ett antal år sedan.

Nu VET jag att det är inte bara barn/ungdomar som inte är observanta ute i trafiken men jag tror att det "smittar av sig" lite på andra som tidigare "skötte sig".

En annan faktor som kanske spelar in KAN vara att vi har i dag betydligt fler invandrare i Sverige. Människor som har en annan erfarenhet av trafik och som ser på det här med trafik på ett annat sätt än vad vi gör. Här kanske jag är ute och "cyklar" lite för det KAN också vara så att de är MER observanta än oss andra eftersom det i vissa länder är förenat med direkt livsfara att korsa en väg och där det är självklart att man tittar sig om både en och två gånger innan man korsar vägen, vad vet jag!?

Generellt sett så har dock trafiken idag, inte bara för cyklister, kraftigt präglats av nonchalans. Idag är folk betydligt mer egoister och har nästan ingen förståelse för att det jag gör påverkar andra alltså måste jag bry mig om mina MEDtrafikanter.

Nu halkar jag in på något som ligger lite utaför detta forum men eftersom vi nu pratar om trafik så vill jag ändå passa på att utrycka mitt fullständiga missnöje med den nya lagen (sedan 2 år tror jag) där det är fritt fram för gångtrafikanter att helt utan inkoppling av hjärnan kasta sig ut på ett övergångsställe bara för att "de har rätt till det".

Visst skall alla andra visa hänsyn och respekt till gångtrafikanter men sluta för guds skull inte med att lära Era barn att de MÅSTE se sig om och att det är de själva som blir skadade om något händer. Oavsett om de har rätt eller inte.

Detta är nu, naturligtvis, en vanesak för oss övriga trafikanter (cyklister, bilister mm.) men hur många människor skall behöva sätta livet till på ett övergångsställe innan vi allihop har lärt oss?

Fram för mer trafikutbildning långt ner i åldrarna, blir därför min slutreplik!

Mvh!
// Niklas

Håller med, tror dock att det behövs lite utbildning för de äldre också. :)
 
nermander; sa:
crazy; sa:
Kärringen (tjejen) blev väl rädd och skrek efter mig att jag skulle plinga vilket jag inte kan då jag ej har någon plingklocka.

Som så många andra får jag föreslå att du själv lär dig reglerna innan du klagar på andra. Hade du inte visat din okunnighet genom att tala om att du inte har ringklocka hade du kanske fått fler på din sida.

Det verkar vara något fel på vissa människor här. Jag hade en ringklocka förut som blev stulen men som ändå var helt värdelös för det var ingen som hörde den.
Dessutom så ställer jag ju frågan om vilka regler som gäller men det är INGEN som har svarat något konkret. Dessutom verkar ju de flesta vara på min sida så du vet ju ínte vad du pratar om vad nu det har för betydelse.
 
Re: Respekt och hänsyn

mlindstrom; sa:
När jag läser beskrivningen om hur du cyklar blir jag bestört. Något i stil med "jag panikbromsade men det var ingen fara för jag hade full kontroll" och att du blåste om dom ute på kanten "nästan i diket". Hade du haft koll överhuvud taget så hade du först och främst saktat ner, sedan hade du sett till att dom som du skulle om fick reda på att du var där. Ett enkelt "ursäkta" eller "hej hej" räcker gott. Sedan rullar man förbi sakta och försiktigt.

/Mattias

Du var inte där så jag tycker man skall vara lite försiktig innan man dömer. Det är helt omöjligt för mig att beskriva en situation på ett 100 % nyanserat sett. I barnets fall så fick hon för sig att springa ut från en sidoväg mitt framför mig. Hennes mor skrek till vari barnet frös precis framför cykeln och jag var tvungen att bromsa in. Men som jag sa så var det aldrig någon riktig fara. Det var bara en sån där händelse där ingen kan ha ansvaret.

I det andra fallet så bromsade jag ned och de såg att jag kom och den till vänster flyttade sig lite så att jag kunde ta mig förbi. Problemet där var att de gick SEX personer i bredd och jag har ingen lust att behöva cykla på väggrenen nästan i diket för att ta sig förbi.

2)Måste även skriva att jag håller fullständigt med Per Löwdin och fråga var du cyklar MTB när du har problem med BARNVAGNAR!!!! (Har även jag hängt upp mig på detta)

Ja det har du definitivt. Problemet är inte barnvagnar i sig. Problemet är att de går flera i bredd. Det värsta jag varit med om var fyra i bredd på norr mälarstrand på kajen där folk mer eller mindre fick dyka i vattnet eller gå i rabatten för ta kunna ta sig förbi. Det hela handlar om att vissa mödrar tar ingen som helst hänsyn till andra för de känner sig så speciella då de nyss fött barn.
 
Re: Re: Respekt och hänsyn

crazy; sa:
Ja det har du definitivt. Problemet är inte barnvagnar i sig. Problemet är att de går flera i bredd. Det värsta jag varit med om var fyra i bredd på norr mälarstrand på kajen där folk mer eller mindre fick dyka i vattnet eller gå i rabatten för ta kunna ta sig förbi. Det hela handlar om att vissa mödrar tar ingen som helst hänsyn till andra för de känner sig så speciella då de nyss fött barn.

Självklart, när jag fick mitt första barn flög fan
i mig och jag körde på alla möjliga människor med
barnvagnen. Något enstaka skinnhuvud fick känna
smärtan i hälen när barnvagnen kom flygandes bakifrån,
samma med tuffa gängkillar det var bara att dundra
på efter ett tag så tröttnade jag tyvärr på detta
mycket eminenta nöje. Detta har dock inte upprepat
sig med mina andra barn. Och jag kan hålla med om att
när man kommer cyklandes i god fart och måste bromsa
in för att man möter en hel familj på cykelbanan så
tycker jag det är lite tråkigt att trampa upp farten
igen.
 
Re: Re: Respekt och hänsyn

crazy; sa:
Det hela handlar om att vissa mödrar tar ingen som helst hänsyn till andra för de känner sig så speciella då de nyss fött barn.
Precis!!! Efter att hon fött barn, så låg hon bara där i sängen och ojade sig. Jag då? Jag hade ju inte fått äta på flera timmar. Vem skulle bre mina mackor? Inte hon, nähä! Det skulle ammas och annat. Plötsligen måste man fixa sin mat själv. Vad är det för jämlikhet? Jag menar, förlossningen var ju jobbig för mig oxå. Jag fick stiga upp mitt i natten och köra till BB. Och sen sitta där och massera ryggen och hålla handen. Hon kramade min stackars hand väldigt hårt. Jag skrek inte av smärta, men det beror mest på att jag har en så hög smärttröskel. Det är mycket värre för mannen! Ändå är det hon som tar åt sig äran. Jag är fullständigt bortglömd. Fruntimmer är märkliga.

/Håkan
 
Läs med öppna ögon!!!

...och cykla så oxå!!

crazy; sa:
Dessutom så ställer jag ju frågan om vilka regler som gäller men det är INGEN som har svarat något konkret. Dessutom verkar ju de flesta vara på min sida.

Hej Michael!!

Vilka regler som gäller är ju enkelt, det är bara att du inte vill följa dessa. Många har redan skrivit att CYKLISTEN ska alltid visa hänsyn mot gångtrafikanter. Du väljer att inte göra det och irriterar dig på andra för att det inte fungerar smidigt. Försök se ditt eget beteende i ljuset av andras agerande. Du efterlyser regler som andra ska följa så att du kan cykla lättare där du vill i den takt du vill.
Glöm det! Om inte du följer reglerna så gör ingen annan det heller. Och det kan du inte bli irriterad på.

crazy; sa:
Det är helt omöjligt för mig att beskriva en situation på ett 100 % nyanserat sett.

NO SHIT!!! Där satte du huvet på spiken. Men frågan är väl om du vill vara nyanserad. Som man ropar får man svar, vet du... Se tex på vad du har skrivit nedan.

crazy; sa:
Problemet är inte barnvagnar i sig. Problemet är att de går flera i bredd. Det värsta jag varit med om var fyra i bredd på norr mälarstrand på kajen där folk mer eller mindre fick dyka i vattnet eller gå i rabatten för ta kunna ta sig förbi. Det hela handlar om att vissa mödrar tar ingen som helst hänsyn till andra för de känner sig så speciella då de nyss fött barn..

Det här börjar närma sig hets mot folkgrupp. Eftersom du själv verkar hemfalla åt att inte visa hänsyn så kunde du ha skrivit vissa människor. Nu handlade ju inte din fråga om huruvida du fick väja eller inte på Norr Mälarstrand så jag går inte in på det. Utan åter till de smala stigarna i Nacka där barnvagnarna tydligen oxå trängs...

Jag tycker att du ska cykla vid Hellasgården där det finns rena MTB-spår så att du slipper få krupp på andra människor som färdas med andra medel, men med samma attityd som du. Väljer du något tekniskt spår så behöver du inte oroa dig över hastigheten heller. Du kommer vilja stanna då och då...

Ett litet ord på vägen.

ÖDMJUKHET, det kommer man långt med.

Jag tycker att både du och jag går ut på stan i eftermiddag och köper oss varsin riktigt bra ringklocka. Jag tänker iallafall göra det...

/ Niclas
 
crazy; sa:
Det verkar vara något fel på vissa människor här.

Jag hade en ringklocka förut som blev stulen men som ändå var helt värdelös för det var ingen som hörde den.

Dessutom så ställer jag ju frågan om vilka regler som gäller men det är INGEN som har svarat något konkret.

Dessutom verkar ju de flesta vara på min sida så du vet ju ínte vad du pratar om vad nu det har för betydelse.

En härlig summering, Crazy! Ingen har svarat pà vilka regler som gáller; de flesta hàller med Dig, samt det màste vara fel pâ de flesta andra.

Hmm: om du cyklar som du läser övrigas inlägg sà tycker jag nog mer synd om de läskiga barnvagnarna än om Dig!

Mvh / Mats
 
Det är lag på ringklocka.

Det stora problemet här är ju bristen på konsekvens. Om inte olika trafikanter (inkl fotgängare) håller sig på en sida, visar sina avsikter eller iakttar sig omgivning, rasar hela systemet. Om fotgängare åtminstone höll sig till ena (helst vänstra) sidan, skulle jag inte behöva sicksacka (oavsett fart) och ringa och därmed bidra till kaoset.

Jag ska i allafall bli flitigare med ringklockan.

Länk till cykelfrämjandet:
http://www.cykelframjandet.a.se/tankpanarducykla.htm
 
Re: Re: med eller mot?

crazy; sa:
ala; sa:
Det känns som mycket handlar om synen på andra trafikanter. Som Michaellägger fram det verkar de flesta snarare vara MOTtrafikanter än MEDtrafikanter.

Visst förstår jag frustationen som kan uppstå över lekande barn och "statister" i tätbebyggda traktermen jag tror ändå att man kommer längre med Pers förstående linje. MTB är fortfarande en ny företelse för de flesta och det är inte alldeles självklart att vi för all framtid kommer kunna få cykla var som helst. Jag har själv träffat flera ansvariga för naturfrågor och liknande som rynkar på näsan och använder ord som "otyg" när man tar upp MTB-frågan.

MVH

Andreas

I Nackareservatet där jag främst cyklar så är det ej tillåtet att cykla var som helst utan endast på vägar och större stigar. Åtminstonde på den del där marken är privat. Det där är nog en annan diskussion då det mer handlar om slitage på naturen tex uppe i fjällen.

Detta är inte en annan diskussion! Fördet handlar inte bara om slitage och framför allt handlar det inte bara om fjällen. När folk upprepade gånger fått hjärtat i halsgropen av MTB-åkare som plötsligt susar förbi i hög hastighet så klagar de tillslut. Vissa klagar säkert redan första gången. Med stor sannorlikhet klagar de hos tex kommunen som då får en förstärkt negativ bild till MTB. Jag tror definitivt inte att det är enbart slitagefrågan som gör att folk är tveksamma till MTB.

Som du själv skriver så är redan delar av Nackareservatet som är avstängt och det kan ju ge fingervisning om att frågan är aktuell. Jag tror att det är extremt viktigt att cyklister beter sig som Per Löwdin och andra förespråkar, för att hålla sig väl med allmänheten och myndigheter. Annars tror jag att fler och fler kommer uppleva att MTB är ett problem med fler cykelförbud som följd.

Så mitt tips är att vi visar att vi klarar av att nyttja de friheter som allemansrätten innebär så vi slipper inskränkningar av den i form av cykelförbud.
INTE STÖRA INTE FÖRSTÖRA. Hur svårt är det egntligen?

Jag kan påpeka att jag inte själv cyklar i skog mer än kanske en gång på ett år och att jag nog tycker att endel speciella områden bör ha cykelförbud (höga naturvärdesområden tex.). Jag värnar dock om allemansrätten som jag tycker vi ska vara mycket rädda om!

MVH

Andreas
 
Vettvillingar förstör för alla

ala; sa:
När folk upprepade gånger fått hjärtat i halsgropen av MTB-åkare som plötsligt susar förbi i hög hastighet så klagar de tillslut. Vissa klagar säkert redan första gången. Med stor sannorlikhet klagar de hos tex kommunen som då får en förstärkt negativ bild till MTB. Jag tror definitivt inte att det är enbart slitagefrågan som gör att folk är tveksamma till MTB.

Precis Andreas, jag reagerade så skarpt för att Michael verkar saligt omedveten om problematiken. Objektivt sett sliter inte MTB mer än vandrare. Det har visats i studie efter studie:

http://www.uoguelph.ca/mediarel/01-08-16/biking.html

http://www.bmg.umu.se/samarbeta/Examensarbete_naturgeografi/Abstracts/Idestrom_00.htm

Framförallt är det en kulturell fråga. Nya Zealänska miljödepartementet har gjort en förträfflig studie om saken som ligger på webben, se

http://www.mountainbike.co.nz/politics/doc/impacts/index.htm

Många som vandrar eller flanerar uppfattar det som om MTB-åkare är någon sorts huliganer. En uppfattning som förstärks om huvudlösa nybörjare irriterat åker slalom som vettvillingar bland mammor som drar barnvagnar.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/First.html

[Ändrat av ipg289h 2003-04-23 kl 12:02]
 
crazy; sa:
Dessutom så ställer jag ju frågan om vilka regler som gäller men det är INGEN som har svarat något konkret.

Reglerna är:

i) att fotgängare (med eller utan barnvagn) i princip alltid har företräde,

ii) att man alltid anpassar fart och åkstil till rådande förhållanden, är det fullt av helgflanörer åker man långsamt och fint, planerar framåt så att man hinner sakta ned i god tid, och lägger sig vinn om att uppträda trevligt, eller så söker man sig någon annanstans,

iii) att där man kan dra barnvagn är MTB åkningen ointressant.

Att man respekterar dessa regler är en nödvändig förutsättning för att vi inte ska få fler cykelförbud. Du bryter, enligt egen utsago, mot dessa regler. Du tycker att "barnvagnsmarodörer" [sic!] och alla andra ska maka på sig för dig, du åker så att du skrämmer folk så att de t o m ropar efter dig, och du åker MTB där mammor drar barnvagnar.

Per

http://user.tninet.se/~ipg289h/First.html
 
Klassiker

Det här börjar bli en klassisk diskussion, men där jag brukar cykla MTB har jag aldrig mött några barnvagnar eftersom det ej går att ta sig fram med barnvagnar där;-)

Men när jag cyklar på allmäna cykelvägar/gångvägar till och från dessa platser brukar jag försöka visa hänsyn både åt barnvagnar, lastbilar och väghyvlar;-)

I USA och england har detta blivit ett problem och på många ställen i Kalifonien får man inte längre cykla MTB eftersom folk inte fattar att man inte kan rejsa fram i 50 knyck med MTB 50 cm ifrån en gående...

Med lite respekt för varandra kommer man långt!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Max.M Cykel kompis sökes! Långcykling 0
G.Kraft Cykel och tåg Långcykling 1
MartinLA Ny cykel för kortpendling - stål/alum mm? Långcykling 2
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
olaab Packfickor till cykel? Långcykling 1
majjen Jag vet inte vilken cykel jag vill ha / behöver Långcykling 28
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
Worldcitizen Cykel Sällskap Långcykling 0
skogshovet Cykel genom Östeuropa (med omnejd) Långcykling 2
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Linus_G Cykla i latinamerik Långcykling 6
JorgenB Kåpa till vanlig cykel Långcykling 9
SeekOut Hjullager till gammal cykel Långcykling 13
Minette förslag på cykel Långcykling 7
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
Gocraft Hårt, vattentätt skal till cykel Långcykling 4
Jote Transport av cykel i Sverige Långcykling 5
thureb Bromsljus på cykel Långcykling 29
wendel90 Cykla i Afrike, Vad för cykel? Långcykling 1
Ekmannen Bygga cykel - storlek på ram? Långcykling 15
SeekOut Utrusta min cykel Långcykling 33
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
Christian1 Cykel för en veckas cykelsemster? Långcykling 3
I.Morgan Ny cykel! Långcykling 10
CptChernobyl Att posta en cykel [ Eller liknande ] Långcykling 4
didrok87 Kona Sutra 2013 en bra touring cykel? Långcykling 26
Gevalia1 cykel råd? snälla! Långcykling 12
volcán_e_hombre Cykel på tåg/buss/flyg Långcykling 28
emptyrings På cykel i södra Frankrike? Långcykling 2
monnes Är denna cykel bra för långfärdscykling. om inte, tips!? Långcykling 18
Brune Vad är vitsen med en trehjulig cykel? Långcykling 10
Takuyi Cykel på budget Långcykling 21
rundqvist Finns det någon cykel som passar till "allt"? Långcykling 52
uppsala85 Tips på cykel etc. för min första långcykling Långcykling 52
TMW bra cykel butik?? Långcykling 9
Anette Grinde Cykel på flyg? Långcykling 15
colan Vilken cykel? Långcykling 6
colan Cykel till prag Långcykling 3
MajkyMan Typ av cykel - Från Sverige till Kina Långcykling 26
schager Örebro till Paris på cykel Långcykling 5
Bartod Utrustning till färd med cykel? Långcykling 25
KristianMattiasson avståndsmätare med karta på internet för cykel Långcykling 3
Gohan Bästa sättet att ta sig till (& från) Gibraltar med cykel Långcykling 5
chicole Malmö - Indien på cykel Långcykling 20
Vinza Hjälp med att välja cykel! Långcykling 2
j_stellan Visum till USA Långcykling 5
JA64 tips på cykel rutt Långcykling 16

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...