Cykel, vet och etikett!

Problemet är nog ganska omfattande!

Hej!

Jag cyklar inte lika mycket som Ni och heller inte MTB men jag tror mig ha en liten aning om vari problemet ligger. Eller rättare sagt en del av problemet.

Med reservation för att problemet ser något annorlunda ut i Stockholm jämfört med Göteborg framför jag härmed min erfarenhet.

En sak som kraftigt har förändrats under de senaste 20-30 åren är trafikutbildningen i skolorna. Vart tog Anita och Televinken vägen??? Hur ofta kommer trafikpolisen ut i skolorna och informerar/övar med barnen??? Hur ofta ser man barn öva att gå över ett övergångsställe tex.???

Det finns hur många exempel som helst där jag tycker mig kunna se en kraftig försämring jämfört med för ett antal år sedan.

Nu VET jag att det är inte bara barn/ungdomar som inte är observanta ute i trafiken men jag tror att det "smittar av sig" lite på andra som tidigare "skötte sig".

En annan faktor som kanske spelar in KAN vara att vi har i dag betydligt fler invandrare i Sverige. Människor som har en annan erfarenhet av trafik och som ser på det här med trafik på ett annat sätt än vad vi gör. Här kanske jag är ute och "cyklar" lite för det KAN också vara så att de är MER observanta än oss andra eftersom det i vissa länder är förenat med direkt livsfara att korsa en väg och där det är självklart att man tittar sig om både en och två gånger innan man korsar vägen, vad vet jag!?

Generellt sett så har dock trafiken idag, inte bara för cyklister, kraftigt präglats av nonchalans. Idag är folk betydligt mer egoister och har nästan ingen förståelse för att det jag gör påverkar andra alltså måste jag bry mig om mina MEDtrafikanter.

Nu halkar jag in på något som ligger lite utaför detta forum men eftersom vi nu pratar om trafik så vill jag ändå passa på att utrycka mitt fullständiga missnöje med den nya lagen (sedan 2 år tror jag) där det är fritt fram för gångtrafikanter att helt utan inkoppling av hjärnan kasta sig ut på ett övergångsställe bara för att "de har rätt till det".

Visst skall alla andra visa hänsyn och respekt till gångtrafikanter men sluta för guds skull inte med att lära Era barn att de MÅSTE se sig om och att det är de själva som blir skadade om något händer. Oavsett om de har rätt eller inte.

Detta är nu, naturligtvis, en vanesak för oss övriga trafikanter (cyklister, bilister mm.) men hur många människor skall behöva sätta livet till på ett övergångsställe innan vi allihop har lärt oss?

Fram för mer trafikutbildning långt ner i åldrarna, blir därför min slutreplik!

Mvh!
// Niklas
 
Re: Problemet är nog ganska omfattande!

Nu halkar jag in på något som ligger lite utaför detta forum men eftersom vi nu pratar om trafik så vill jag ändå passa på att utrycka mitt fullständiga missnöje med den nya lagen (sedan 2 år tror jag) där det är fritt fram för gångtrafikanter att helt utan inkoppling av hjärnan kasta sig ut på ett övergångsställe bara för att "de har rätt till det".
// Niklas

Så vitt jag minns har den regeln funnits i alla tider, åtminstone fick jag lära mej att lämna företräde för gående på övergångsställen när jag tog körkort 1979. Skillnaden är ju egentligen bara att det är betydligt dyrare att bryta regeln idag än det var för ett par år sedan. Men det är klart att det är betydligt bekvämare att ignorera fotgängare som vill över en väg än att verkligen stanna och släppa förbi dem. Förtvivla dock icke, Niklas, lagen har redan urvattnats enär poliser har annat att göra, så det ska nog mycket till innan du åker på böter för det.
 
crazy; sa:
Kärringen (tjejen) blev väl rädd och skrek efter mig att jag skulle plinga vilket jag inte kan då jag ej har någon plingklocka.

Som så många andra får jag föreslå att du själv lär dig reglerna innan du klagar på andra. Hade du inte visat din okunnighet genom att tala om att du inte har ringklocka hade du kanske fått fler på din sida.
 
Barnvagnstestet

Kristina, om du tränat inför Vättern antar jag att du cyklar racer. Michael däremot är nybliven MTB åkare och har inte förstått hur viktigt det är att hålla sig på rätt sida om andra som också älskar att vara i naturen och blåser på där folk drar barnvagn istället för att söka sig till mer lämpliga ställen. Hans attityd och cykelstil är oetiska och utgör hot för oss, som cyklar singletrack, som älskar vindlande tekniska stigar. Det är därför jag förslog honom att göra barnvagnstestet: går det att dra barnvagn, ta det lugnt och fint och framför allt leta reda på en annan stig och åk där.

Det är faktiskt ett alldeles utmärkt test. Det förhåller sig nämligen så, att kan man dra barnvagn på en stig så är den tämligen ointressant för MTB-åkning.

Måste man åka på ställen där det dras barnvagn, t ex för att komma ut till ställen där det inte dras barnvagn, bör man ta det lugnt och fint och dessutom vara trevlig och tänka på att man är en ambassadör för sporten. De flesta av oss gör som Krisitan, tar färden ut som uppvärmning, och drar sedan på när man är där det är lite folk.

När det gäller racer är det delvis en annan värld. Växlar själv om med lite racer, åtminstone en kväll i veckan, när väglaget tillåter, 100 mil hittills i år. Min erfarenhet är att med 22 mm slicks undviker man helst cykelbanor, inte p g a hundar och bollspelande ungar, utan för att de ofta har gropig asfalt och hålls efter dåligt. Nu efter vintern ligger det ofta massvis av löst grus. Punkteringsrisken är större än på väg. För att få den där riktiga fartkänslan ska det vara en perfekt vägbana med prima asfalt.

Visst kan lekande barn, hundar, hundägare, barnvagnar, rollatorer, permobiler, inlineåkare, etc, etc, tvinga en att sakta ned ordentligt på cykelbanor, men jag har svårt att se det som något problem. Somliga i denna tråd får det att låta som om Stockholm vore Calcutta eller något annat osannolikt tätbefolkat ställe. Det är det inte! Förvisso dras folk till vissa ställen, särskilt nära vatten, på helgerna. Det man gör då är att helt enkelt hoja någon annanstans just då för att istället åka på dessa ställen när det är lite folk där, t ex på vardagkvällar.

Tanken, att ha särskilda cykelvägar är bestickanden. Men funderar man lite på saken är det inte någon bra idé. Det förefaller nämligen troligt att fotgängarna (”promenisterna” [sic!] för att tala med Michael) skulle hävda, att om det ska vara förbjudet att gå på cykelbanor så ska det också vara förbjudet att cykla på vandringsstigar. DET VORE DÖDEN FÖR SVENSK MOUNTAINBIKE.

Michael, det är dålig netikett och slöseri med bandbredd att citera så extensivt som du gör.

Per

http://user.tninet.se/~ipg289h/First.html
 
Jag kan väl hålla med Michael om att det ibland kan vara lite frustrerande när folk är i vägen. Men enligt mina åsikter är det väldigt enkelt, cyklister ska ALLTID lämna företräde för gående, barnvagnar etc. Detta gäller överallt. I skogen, på vägar, och cykelbanor. Oavsett om gående eller andra uppträder olämpligt eller bryter mot gällande regler så anser jag att vi måste ta hänsyn till detta. Jag kan inte understryka hur viktigt det är att visa hänsym mot andra, oavsett hur korkade man tycker att dom är, för att ge ett positivt intryck av cyklister. När man är "offroad" är det ännu viktigare. Det kan tyckas vara en skitsak att säga hej till många gående i skog eller andra ställen men det är mycket viktigt i längden att vi kan samsas med dessa människor inom samma område

Jag finner det väldigt svårt att klaga på cyklisters situation i Stockholm eller Sverige. Det kanske beror på att jag har spenderat en stor del av mitt liv utanför Sverige och där cyklat mycket MTB (även på vägar). Det finns få länder i världen där cyklister har det så bra som här. Det vore kanske nyttigt att bosätta sig i ett annat land ett par år, skaffa sig ett lite vidare perspektiv, och sedan omvärdera situationen. Cykla gärna i mitt andra hem, New York City, eller någon annanstans i USA. Testa att cykla i Central Park eller på någon gata. Cykla lite i Mexico och se vilken hänsyn som ges. Testa gärna Amsterdam eller många ställen i Tyskland och upplev där vad det innebär med mycket folk i vägen. Italien och Spanien har inte trevliga bilister eller fotgängare (men hyfsat ändå). Thailand behöver man väl inte ens nämna. Jag kan fortsätta med denna lista och faktumn kvarstår att få länder i världen är bättre för cyklister än Sverige.

Det är klart att man blir irriterad ibland över blinda fotgängare eller över barnvagnar. Men jag anser att det är vi som ska visa hänsyn, inte dom, oavsett hur fel dom har. Kanske inte helt rättvist men mycket i världen är orättvist.......

Ser fram emot att träffa er alla ute i skogen

mvh

H
 
Positiv uppfattning om cyklister nödvändig förutsättning

1Swede; sa:
cyklister ska ALLTID lämna företräde för gående, barnvagnar etc. Detta gäller överallt. I skogen, på vägar, och cykelbanor. ... för att ge ett positivt intryck av cyklister.

Instämmer till hundra procent. Att folk har en positiv uppfattning om oss är på sikt en nödvändig förutsättning för att vi ska kunna få behålla det fria tillträdet till skogsstigarna vi har idag.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/First.html
 
crazy; sa:
Jag vet inte varifrån du kommer men den här problematiken finns överallt här i Stockholm så kom med ett förslag på lämpligare rutter.

Jag bor i Spanien, sâ jag kan tyvärr inte ge nâgra bra tips; dáremot kan jag bara lyckönska dig till att vara lycklig nog att fâ kombinera MTB-intresse med att bo i Sverige. Som Swede nämner finns det fà lánder med sà mycker bra och trevliga möjligheter nára inpà knuten, även om man bor i Stockholm.

Själv växte jag upp i Stockholm samt bodde áven 4 âr i Göteborg. Under hela denna tid ägde jag aldrig nàgot annat fordon án en cykel, och det fungerade hur bra som helst. Sedan jag flyttade till Spanien cyklar jag tyvärr nástan aldrig pga alla svàrigheter och faror detta för med sig.

Som parentes kan tillággas: Jag vet inte om det är en tillfällighet eller om det ár genomgàeende; men de gànger jag besökt Stockholm pà senare àr har jag ofta förvànats óver mànga cyklisters bristande hánsyn, uppenbara folkilska och váldig brâdska att ta sig fram med hög fart och till varje pris, medan jag samtidigt observerat att faktiskt biltrafiken blivit betydligt mjukare, fr.a inne i City.

Mvh / Mats
 
Lite tankar kring det du skrivit...

crazy; sa:
Idag körde jag ca 2,5 mil. Vid ett tillfälle så skulle jag köra om två cyklister som masade sig fram i några km/h. Den ena körde på väster sida av gångvägen och den andra på höger sida i bredd. Vad gör man? Jo det enda jag kan göra är att sakta in eller köra om mitt i mellan vilket jag gjorde. Kärringen (tjejen) blev väl rädd och skrek efter mig att jag skulle plinga vilket jag inte kan då jag ej har någon plingklocka.

Därefter möte jag tre barnvagnar i bredd plus två till som gick brevid. Dom tog upp hela grusvägen så jag åkte förbi på gråset (nästan i diket) till vänster om dom i ganska hög hastighet ( 20km/h). Sedan var det något liknande med ett antal barnvagnar i bredd som jag körde förbi utanför vägen på höger sida, precis efter var en till grupp som tog upp nästan hela vägan som jag var tvungen att köra om på vänster sida.

Hur gör ni för att kunna hålla ett hyvsat tempo när det är en massa andra människor och djur man måste ta hänsyn till.
Man vill ju trots allt kunna hålla ett hyfsat träningtempo.
Dessutom så undrar man vad man kan göra åt dessa människor som inte respekterar oss cyklister eller löpare.

Jag upplever det som folk är mer egoistiska nu för tiden speciellt folk (kvinnor) med barnvagnar (jag kallar dom barnvagnsmarodörer)
Det är till och med en konst att gå nu för tiden för att folk struntar i att väja eller är helt omedvetna om att de inte är ensamma på trottoaren och går i sin egna lilla värld.

mvh

1)Om du saknar plingklocka kan du väl glatt hojta "pling-pling" samt ett "ursäkta" innan du svischar förbi dem? Bara att börja träna röstresurserna i duschen.

2)Måste även skriva att jag håller fullständigt med Per Löwdin och fråga var du cyklar MTB när du har problem med BARNVAGNAR!!!! (Har även jag hängt upp mig på detta)

3) Det finns en mycket enkel lösning på detta problem när det gäller MTB i Nackareservatet:
Stick ut o cykla på morgonen eller andra tider då "finpromenisterna" inte är ute. Visst kan det vara tungt att gå upp en söndagmorgon o cykla kl.8 istället för 14.00. Men jag rekommenderar dig att prova, och väljer du det senare tillfället får du tyvärr skylla dig själv. Tycker du att det är för många då så investera i en pannlampa o cykla sent på kvällarna, både roligare o "folkfritt". Kanske överdriver lite, men det är inte så att Nacka reservatet är folkfyllt dygnet runt utan det finns alternativa tider att cykla på än då det fullt med folk, och då lovar jag dig att du kan snitta betydligt mer än 20km/h...... Speciellt om du cyklar där barnvagnar körs.

4) Tycker även jag att människor generellt sett tar väldigt lite hänsyn när de möter andra människor i Stockholm, man flyttar inte på sig gärna för att andra ska komma förbi. Oavsett om jag cyklar, går eller springer så fortsätter människor rakt mot en utan att ge en millimeter plats av gata/cykelvägen/stigen. Håller med dig! Vad göra? Lev som du lär och beröm dig själv varje gång DU tar klivet åt sidan. Påverkar det din träning så ta i lite mer i nästa uppförsbacka så är du ikapp. Blir lite mer intervallträning av det hela dock.

Till sist så skulle jag vilja påpeka att det är DU asom bör ta hänsyn till gående och inte tvärtom. Tyvärr är det ett faktum att vi, cyklisterna här i Stockholm, är de som beter sig allra sämst i trafiken. Och som jag tidigare skrev, klarar DU inte av att ta hänsyn så stick ut när andra är hemma. Annamma helt enkelt lite sunt förnuft, det skadar aldrig.

Lycka till med träningen!
 
Respekt och hänsyn

När jag läser beskrivningen om hur du cyklar blir jag bestört. Något i stil med "jag panikbromsade men det var ingen fara för jag hade full kontroll" och att du blåste om dom ute på kanten "nästan i diket". Hade du haft koll överhuvud taget så hade du först och främst saktat ner, sedan hade du sett till att dom som du skulle om fick reda på att du var där. Ett enkelt "ursäkta" eller "hej hej" räcker gott. Sedan rullar man förbi sakta och försiktigt.

På det sättet har du full koll, på riktigt, och behöver inte panikbromsa.

Vissa människor förstår inte att man bör visa respekt och vara hänsynsfull när man kommer på cykel, men jag hoppas att du är en av dom som i alla fall kan lära dig och förstå nyttan med det. Kommer du bakifrån och skall köra om någon så kommer dom inte höra dig innan du är förbi, dom kommer bli arga och sura och dom kommer vara allmänt irriterade på alla cykeldrullar.

Dessutom, om du cyklar på någon så kommer det garanterat bli du som blir ansvarig. Du håller hög fart, du kommer tyst och det är svårt att upptäcka dig. Därför måste du visa respekt och hänsyn.

/Mattias
 
Re: Respekt och hänsyn

mlindstrom; sa:
[---] reda på att du var där. Ett enkelt "ursäkta" eller "hej hej" räcker gott. Sedan rullar man förbi sakta och försiktigt.

På det sättet har du full koll, på riktigt, och behöver inte panikbromsa. [---]
Precis! Jag har en "plingklocka" på min MTB men använder den otroligt sällan. Rösten desto mer. (Inte UR VÄGEN! utan oftast bara ett glatt "Hejsan!".) Speciellt när jag cyklar på ställen som inte i första hand är avsedda för mig. Det händer att jag cyklar på elljusspår (men inte om det är skidföre för man vill ju inte förstöra för skidåkarna). Är det för tättbefolkat av flanörer och joggare avbryter jag och tar mig någon annanstans. Men annars går det fint att även cykla där. Har aldrig inneburit några problem eller gjort någon märkbart arg. Händerna på bromsen och anpassa farten efter sikten gäller ju ALLTID!

Angående kombinerade gång- och cykelbanor håller jag med vissa om att det är irriterande med stora grupper som vill gå i bredd och ta upp allt utrymme. Men man får väl för sjutton tagga ner och ha lite tålamod! Det är ju i så fall bara en transportsträcka till ett bättre område... (oavsett om man kör landsväg eller MTB) Om man saktar ner samt plingar och/eller säger något snällt så brukar personerna i "klungan" förstå själva att de har varit i vägen och flytta på sig. Därefter kanske de håller sig på en kant av vägen en stund... Och jag slapp att argt bomba förbi i diket!

Med glatt humör, respekt, hänsyn och sunt förnuft kommer man LÅNGT!

(just my $ 0.02)
 
Kör på vägen!

Hej "Crazy Mike",

var tidigare cykelbud på Stockholms gator i ett halvårs tid och cyklade aldrig på någon. En god tumregel är att hålla sig borta från cykelbanorna i innerstan. Vill du fram ska du köra på gatorna.
Däremot är cykelbanorna bredvid de större vägarna till och från förorten ett måste.

Det är säkert bra med ringklocka, men min erfarenhet är att en rejäl busvissling brukar rensa vägen. Kanske inte så trevligt men effektivt!

Lycka till!
 
Re: med eller mot?

ala; sa:
Det känns som mycket handlar om synen på andra trafikanter. Som Michaellägger fram det verkar de flesta snarare vara MOTtrafikanter än MEDtrafikanter.

Visst förstår jag frustationen som kan uppstå över lekande barn och "statister" i tätbebyggda traktermen jag tror ändå att man kommer längre med Pers förstående linje. MTB är fortfarande en ny företelse för de flesta och det är inte alldeles självklart att vi för all framtid kommer kunna få cykla var som helst. Jag har själv träffat flera ansvariga för naturfrågor och liknande som rynkar på näsan och använder ord som "otyg" när man tar upp MTB-frågan.

MVH

Andreas

I Nackareservatet där jag främst cyklar så är det ej tillåtet att cykla var som helst utan endast på vägar och större stigar. Åtminstonde på den del där marken är privat. Det där är nog en annan diskussion då det mer handlar om slitage på naturen tex uppe i fjällen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Max.M Cykel kompis sökes! Långcykling 0
G.Kraft Cykel och tåg Långcykling 1
MartinLA Ny cykel för kortpendling - stål/alum mm? Långcykling 2
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
olaab Packfickor till cykel? Långcykling 1
majjen Jag vet inte vilken cykel jag vill ha / behöver Långcykling 28
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
Worldcitizen Cykel Sällskap Långcykling 0
skogshovet Cykel genom Östeuropa (med omnejd) Långcykling 2
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Linus_G Cykla i latinamerik Långcykling 6
JorgenB Kåpa till vanlig cykel Långcykling 9
SeekOut Hjullager till gammal cykel Långcykling 13
Minette förslag på cykel Långcykling 7
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
Gocraft Hårt, vattentätt skal till cykel Långcykling 4
Jote Transport av cykel i Sverige Långcykling 5
thureb Bromsljus på cykel Långcykling 29
wendel90 Cykla i Afrike, Vad för cykel? Långcykling 1
Ekmannen Bygga cykel - storlek på ram? Långcykling 15
SeekOut Utrusta min cykel Långcykling 33
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
Christian1 Cykel för en veckas cykelsemster? Långcykling 3
I.Morgan Ny cykel! Långcykling 10
CptChernobyl Att posta en cykel [ Eller liknande ] Långcykling 4
didrok87 Kona Sutra 2013 en bra touring cykel? Långcykling 26
Gevalia1 cykel råd? snälla! Långcykling 12
volcán_e_hombre Cykel på tåg/buss/flyg Långcykling 28
emptyrings På cykel i södra Frankrike? Långcykling 2
monnes Är denna cykel bra för långfärdscykling. om inte, tips!? Långcykling 18
Brune Vad är vitsen med en trehjulig cykel? Långcykling 10
Takuyi Cykel på budget Långcykling 21
rundqvist Finns det någon cykel som passar till "allt"? Långcykling 52
uppsala85 Tips på cykel etc. för min första långcykling Långcykling 52
TMW bra cykel butik?? Långcykling 9
Anette Grinde Cykel på flyg? Långcykling 15
colan Vilken cykel? Långcykling 6
colan Cykel till prag Långcykling 3
MajkyMan Typ av cykel - Från Sverige till Kina Långcykling 26
schager Örebro till Paris på cykel Långcykling 5
Bartod Utrustning till färd med cykel? Långcykling 25
KristianMattiasson avståndsmätare med karta på internet för cykel Långcykling 3
Gohan Bästa sättet att ta sig till (& från) Gibraltar med cykel Långcykling 5
chicole Malmö - Indien på cykel Långcykling 20
Vinza Hjälp med att välja cykel! Långcykling 2
j_stellan Visum till USA Långcykling 5
JA64 tips på cykel rutt Långcykling 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.