Cykel, vet och etikett!

crazy; sa:
Är det du som är ironisk?

De flesta gångbanor här i Stockholm är kombinerade cykel och gångbanor.
Mao de brukas alltså av både promenister som cyklister och ibland till och med mopedister.
Jag trodde det var underförstått.

Det som verkar underförstâtt av din trâd är att ingen verkar bli gladare av att du trampar fram som en blâdâre bland fotgängarna, inte ens du själv, varför jag hâller med Per om att det vore bättre att du hittade
A: antingen mer lämpliga rutter om du vill forsa fram i hög hastighet;
B: eller ett lämpligare körsätt om du vill cykla pà kombinerade gâ- och cykelbanor.

Mvh / Mats
 
språkbruk

citat:
"Är svaret jakande använd det som sitter inuti hjälmen (om det finns något)"

och:
´"du måste vara helt dum i huvudet"

Tycker jag knappast passar på en disskusionssida

Om ni istället använder ett vettigt språkbruk så kanske vi kan förstå varandra och inte bara ägna oss åt smutskastning......
....................................................
OCH
I sthlm är det tämligen svårt att hitta cykelstråk som är promenad-fria......fotgängarna blir fullkommligt galna vare sig man använder ringklocka eller inte.....jag börjar bli trött på att stiga av cykeln och buga djuuupt och leeeeeeeee varje gång jag möter fotgängare.............

Det finns vägar....där blir vi påkörda.......gångvägar.......där blir vi utskällda.......cykelvägar......som används av både bilar och gångtrafikanter.......

kontenta: det finns ingenstans man kan cykla på ett vettigt sätt i sthlm......

moment (30 - lagom)=22 ????

lösning......velodrom???

med vänlig hälsning och utan groder.....

henrik
 
Gångbanor, Respektera dessa

På flera håll i sthlm så finns det gångbanor som INTE är cykelbanor. En kamrat har kolonistuga bredvid en sådan gångbana som går nedaför Eriksdalslunden längs med sjön. Den promenaden är mkt populär så här års. Trots skyltning om gångbanan och trots att det går väldigt mkt folk på denna väg så ska det cyklas.
 
Michael Eriksson förstör för seriösa cyklister

skinny; sa:
citat:
"... använd det som sitter inuti hjälmen (om det finns något)"

Om någon är så patetisk att han åker MTB i full fart där folk drar barnvagnar och dessutom är så omdömeslös att han klagar över att de gör det är frågan i allra högsta grad berättigad.

Anledningen till att jag reagerar så starkt är att personer som Michael Eriksson förstör MTBs rykte. Vad tror du folk som tvingas kasta sig åt sidorna, eller upplever det som att deras ungar eller jyckar riskerar att bli nedmejade, tycker och tänker? Det uppstår yrkanden på förbud. Folk som åker som Michael Eriksson förstör för seriösa cyklister.

För övrigt känner jag inte alls igen mig i din beskrivning av cykelmöjligheterna i Stockholm. Jag känner många stockholmare som åker MTB. I omnejden finns såvitt jag förstår massvis av fina stigar: Sörmlandsleden, Hellas, etc. Cyklade för övrigt ner i lördags, till Söder och tillbaka från Uppsala, och hade inte det allra minsta problem med vare sig barnvagnar, barn, hundar eller andra cyklister.

Om du inte känner till några stigar som man inte kan dra barnvagnar på, d v s var det är roligt att åka MTB i Stockholm, skulle jag föreslå att du går in på Cykelcity eller Cykloteket eller någon annan bättre cykelbutik och frågar. Eller lägg ut en tråd i http://www.utsidan.se/vb_forum/forumdisplay.php?forumid=32

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/MTB.html


[Ändrat av ipg289h 2003-04-21 kl 12:48]
 
Michael Eriksson kanske är allt ett missförstånd men förstå att du har dragit dig till att bli missförståd när du pratar om gångbanor med kvinnor med barnvagnar
Om det nu är cykelväg du cyklat på varför sa du inte det från början?
Här i malmö drar jag mig ifrån att träna på vägar där det finns regelbundet me cyklister och promenister. Bla utan accidenten att jag var när att bli påkörd och sen är det räligt irriterande när man inte kan träna på sin egen nivå.
Ett flertal tillfälle har jag varit mkt nära att köra på människor i morgon yran påväg till skolan. Ni som känner till stället i Malmö "Södervärn" kanske vet vad ja menar där det är en buss station me en cykelväg genom där alla som rusar till bussarna korsar..
När jag tränar cyklar jag mer som uppvärmning innan jag kommer utanför stan eller på område där det rör sig lite folk.
 
Re: språkbruk

skinny; sa:
citat:
"Är svaret jakande använd det som sitter inuti hjälmen (om det finns något)"

och:
´"du måste vara helt dum i huvudet"

Tycker jag knappast passar på en disskusionssida

Om ni istället använder ett vettigt språkbruk så kanske vi kan förstå varandra och inte bara ägna oss åt smutskastning......
....................................................
OCH
I sthlm är det tämligen svårt att hitta cykelstråk som är promenad-fria......fotgängarna blir fullkommligt galna vare sig man använder ringklocka eller inte.....jag börjar bli trött på att stiga av cykeln och buga djuuupt och leeeeeeeee varje gång jag möter fotgängare.............

Det finns vägar....där blir vi påkörda.......gångvägar.......där blir vi utskällda.......cykelvägar......som används av både bilar och gångtrafikanter.......

kontenta: det finns ingenstans man kan cykla på ett vettigt sätt i sthlm......

moment (30 - lagom)=22 ????

lösning......velodrom???

med vänlig hälsning och utan groder.....

henrik

Tack, det var väl dit jag ville komma ungefär. Jag kan bara säga att det var en annan person som sänkte nivån så drastiskt att jag sänkte den yterliggare för att vissa på ytterligerheter. Jag har inte varit med om påhopp på denna sida förut så jag blev ganska förvånad.

Jag anser att vissa måste sluta tänka med sina stora egon och inse att det är flera som skall samsas om vägarna. Inte att cyklisterna skall bli tvungna att hålla sig till speciella vägar bara för att kunna ta sig fram på ett vettigt sett. Folk får ta och koppla sina hundar då det är kopplingstvång och försöka hålla sig på ena sidan av vägen. Jag kan bara tilläga att jag även är en flitig promenist ( ca 100 mil )i Nackareservatet och att Mtb ofta susar förbi mig i höga hastigheter på småstigarna. Jag har inget problem med det för jag är medveten om dessa och kompromissar och gå på sidan nästan hela tiden.
 
Re: Damcykel med cykelkorg skulle passa

ipg289h; sa:
crazy; sa:
Jag [har bara åkt] ... åttio mil Mtb. Jag har redan vari[t] nära att köra på barn vid två tillfällen. Hund vid ett tillfälle och vuxna människor vid några tillfällen. Jag ...[skämmer slag på barn genom att] panikbroms[a] bara några meter framför ... .

Idag ... så skulle jag köra om två cyklister som masade sig fram i några km/h. Den ena körde på väster sida av gångvägen och den andra på höger sida i bredd. Vad gör man? Jo det enda jag kan göra är att sakta in eller köra om mitt i mellan vilket jag gjorde....

Därefter möte jag tre barnvagnar i bredd plus två till som gick brevid. Dom tog upp hela grusvägen så jag åkte förbi på gråset (nästan i diket) till vänster om dom i ganska hög hastighet ( 20km/h). Sedan var det något liknande med ett antal barnvagnar i bredd som jag körde förbi utanför vägen på höger sida, precis efter var en till grupp som tog upp nästan hela vägan som jag var tvungen att köra om på vänster sida. Snacka om att köra slalom. Innan så hade jag dessutom mött en grupp med hundar och människor som jag var tvungen att köra i mellan pågrund av att dom inte flyttade sig.
...

folk (kvinnor) med barnvagnar (... kallar [jag] ... barnvagnsmarodörer)

mvh
crazy skrev:
Jag skall köpa mig en [ringklocka] så fort som möjligt.

Jag har kört drygt 3000 mil MTB på stig och har aldrig haft någon incident av den typ du skriver. Inte en enda gång!!! Undrar i mitt stilla sinne om du åkt utan hjälm och kört ikull och slagit huvudet ett antal gånger?

Vimlar det av barn, hundar, fotgängare, barnvagnar, är det ett ytterst olämpligt ställe att cykla fort på. Om du alls ska fortsätt åka MTB föreslår jag, i) att du lär dig reglerna för MTB och i fortsättningen saktar ner och anpassar farten och uppträder trevligt mot folk i din omgivning i stället för att skrämma dem och göra dem MTB-fientliga, ii) att du söker upp stigar där det inte går att dra barnvagn. Fråga dig själv: går det att dra barnvagn här? Är svaret jakande använd det som sitter inuti hjälmen (om det finns något) till att leta rätt på någon mer krävande stig.

Om du envisas med att åka bland barnvagnar föreslår jag, att när du köper ringklockan även köper en ny cykel som passar din åkstil: en 25 kilos damcykel utan växlar med fotbroms och cykelkorg passar perfekt där det dras barnvagnar. Om du hunnit bli för stor för en trehjuling.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/MTB.html

*ler*
För det första verkar du knappast ha ett stilla sinne utan till motsatsen vara i behov av terapi.

Jag anpassar alltid farten till barn och djur och även vuxna med de senare tycker jag till skillnad från dig uppenbarligen att de borde lära sig att gå rätt utan att ta upp vägarna. Inte gå i cykelvägen osv. Sen förstår jag inte varför du hänger upp dig på barnvagnar. (du kanske är gravid )Det som hände igår har jag aldrig varit med om förut med flera sällskap som inte respekterade oss cyklister. För jag borde knappast ha varit den enda som hade det svårt att ta sig förbi.

Slut på diskussionen för min del.
 
malindo; sa:
crazy; sa:
Är det du som är ironisk?

De flesta gångbanor här i Stockholm är kombinerade cykel och gångbanor.
Mao de brukas alltså av både promenister som cyklister och ibland till och med mopedister.
Jag trodde det var underförstått.

Det som verkar underförstâtt av din trâd är att ingen verkar bli gladare av att du trampar fram som en blâdâre bland fotgängarna, inte ens du själv, varför jag hâller med Per om att det vore bättre att du hittade
A: antingen mer lämpliga rutter om du vill forsa fram i hög hastighet;
B: eller ett lämpligare körsätt om du vill cykla pà kombinerade gâ- och cykelbanor.

Mvh / Mats

Du har så rätt även om det är något överdrivet att kalla mig blådåre. Om man läser mitt inlägg så ser man att jag alltid har haft kontroll men man blir ju orolig för sitt eget och andras välbefinnande. Det är ju därför jag skriver detta inlägg däeför att det är ett problem.

Jag vet inte varifrån du kommer men den här problematiken finns överallt här i Stockholm så kom med ett förslag på lämpligare rutter.
 
Multi S.; sa:
Michael Eriksson kanske är allt ett missförstånd men förstå att du har dragit dig till att bli missförståd när du pratar om gångbanor med kvinnor med barnvagnar
Om det nu är cykelväg du cyklat på varför sa du inte det från början?
Här i malmö drar jag mig ifrån att träna på vägar där det finns regelbundet me cyklister och promenister. Bla utan accidenten att jag var när att bli påkörd och sen är det räligt irriterande när man inte kan träna på sin egen nivå.
Ett flertal tillfälle har jag varit mkt nära att köra på människor i morgon yran påväg till skolan. Ni som känner till stället i Malmö "Södervärn" kanske vet vad ja menar där det är en buss station me en cykelväg genom där alla som rusar till bussarna korsar..
När jag tränar cyklar jag mer som uppvärmning innan jag kommer utanför stan eller på område där det rör sig lite folk.

Jo jag har förstått det. Men vissa människor läser bara det som det vill lästa sk konfirmeringbias om man skall använda en psykologisk term. Om man läser det jag skriver så ser man att det handlar om ett Naturreservat med breda vägar och inte om en trottoar.
Om man är osäker och inte har förstått kan man dessutom fråga. Inte mer än det.
 
cykelvägar

Det var värst vad många åsikter det fanns om detta!

När jag läste det inledande inlägget nickade jag och höll med och missade helt varför det var så korkat. Under några år höll jag på och tränade inför och cyklade Vätternrundan. De flesta åren bodde jag i Linköping och hade hur mycket vackra småvägar att välja mellan som helst där andra Vätterncyklister var ungefär lika vanliga som bilister. På en dagstur kanske man mötte 20 bilar och 10 "Vätternkollegor". (De bilar som körde om en var därmed rätt vana vid att det kunde finnas en cykel bakom nästa krön och höll ut vid omkörningar).

Ett år hade jag dock oturen att jobba i Stockholm och var tvungen att försöka träna med utgångspunkt från Täby. Hu! Först var det "uppvärmningsdelen" som någon kallade den med slalom mellan hundar, barnvagnar och bollsparkande barn (jo på cykelbanorna! Valde man istället att köra i vägkanten så var det alltid någon bil som skulle "lära en" att hålla sig på den där biten av trottoaren som kallas cykelbana). Lite ringrostig vad gäller pedalerna brukade jag ha en fot lös för att kunna tvärnita och knapp styrfart. När man sedan övergav dessa tålamodskrävande bitar (det var inga tidsmässigt korta bitar heller) så tog den andra biten vid. Är dålig på bilmärken men det var många som försökte hinna med en tidigare färja från Vaxholm..... Bilar hela tiden och inte en enda som någonsin sett en cyklist tidigare. Hu!

Tror att lösningen är (förutom kanske att cyklister ska köra bil ibland och bilister sätta sig på en cykel ibland för att få lite perspektiv) är att bygga cykelVÄGAR. Inte gemensamma lekbanor där allting som inte är bilar ska samsas för en cykel är ett fordon precis som bil och bör inte blandas med hundar, barnvagnar och lekande barn. Heller inte med lastbilar och bilar då en cyklist saknar airbag och krockskenor.
 
Re: cykelvägar

utflyktsintresserad; sa:
Det var värst vad många åsikter det fanns om detta!

När jag läste det inledande inlägget nickade jag och höll med och missade helt varför det var så korkat. Under några år höll jag på och tränade inför och cyklade Vätternrundan. De flesta åren bodde jag i Linköping och hade hur mycket vackra småvägar att välja mellan som helst där andra Vätterncyklister var ungefär lika vanliga som bilister. På en dagstur kanske man mötte 20 bilar och 10 "Vätternkollegor". (De bilar som körde om en var därmed rätt vana vid att det kunde finnas en cykel bakom nästa krön och höll ut vid omkörningar).

Ett år hade jag dock oturen att jobba i Stockholm och var tvungen att försöka träna med utgångspunkt från Täby. Hu! Först var det "uppvärmningsdelen" som någon kallade den med slalom mellan hundar, barnvagnar och bollsparkande barn (jo på cykelbanorna! Valde man istället att köra i vägkanten så var det alltid någon bil som skulle "lära en" att hålla sig på den där biten av trottoaren som kallas cykelbana). Lite ringrostig vad gäller pedalerna brukade jag ha en fot lös för att kunna tvärnita och knapp styrfart. När man sedan övergav dessa tålamodskrävande bitar (det var inga tidsmässigt korta bitar heller) så tog den andra biten vid. Är dålig på bilmärken men det var många som försökte hinna med en tidigare färja från Vaxholm..... Bilar hela tiden och inte en enda som någonsin sett en cyklist tidigare. Hu!

Tror att lösningen är (förutom kanske att cyklister ska köra bil ibland och bilister sätta sig på en cykel ibland för att få lite perspektiv) är att bygga cykelVÄGAR. Inte gemensamma lekbanor där allting som inte är bilar ska samsas för en cykel är ett fordon precis som bil och bör inte blandas med hundar, barnvagnar och lekande barn. Heller inte med lastbilar och bilar då en cyklist saknar airbag och krockskenor.

Tack för förståelsen. Här i stockhplm har man börjar skilja på trottoaren och cykelvägen så ideen finns nog, åtminstonde något liknande. Sen det där med att man borde uppfostra folk enligt min mening är en svårare femma. Ibland funderar man på att stanna och säga till lite snällt men det kan säkert tas fel så att det urartar och det är ju inte det man vill när man cyklar.
Jag tror att folk inte riktigt har lärt sig att titta efter på cykelvägarna eftersom det är en relativt ny företelse. För vem tittar inte åt sidorna vid ett övergångsställe på en bilväg. Det handlar ju självklart även om att respekten för en bil är avsevärt större. Jag har själv kommit på mig själv när jag glömt det men oftast så kommer man ju ihåg.
Det behövs en upplysningskampanj. Jag tror jag får skriva till myndigheterna om detta. :)
 
med eller mot?

Det känns som mycket handlar om synen på andra trafikanter. Som Michaellägger fram det verkar de flesta snarare vara MOTtrafikanter än MEDtrafikanter.

Visst förstår jag frustationen som kan uppstå över lekande barn och "statister" i tätbebyggda traktermen jag tror ändå att man kommer längre med Pers förstående linje. MTB är fortfarande en ny företelse för de flesta och det är inte alldeles självklart att vi för all framtid kommer kunna få cykla var som helst. Jag har själv träffat flera ansvariga för naturfrågor och liknande som rynkar på näsan och använder ord som "otyg" när man tar upp MTB-frågan.

MVH

Andreas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Max.M Cykel kompis sökes! Långcykling 0
G.Kraft Cykel och tåg Långcykling 1
MartinLA Ny cykel för kortpendling - stål/alum mm? Långcykling 2
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
olaab Packfickor till cykel? Långcykling 1
majjen Jag vet inte vilken cykel jag vill ha / behöver Långcykling 28
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
Worldcitizen Cykel Sällskap Långcykling 0
skogshovet Cykel genom Östeuropa (med omnejd) Långcykling 2
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Linus_G Cykla i latinamerik Långcykling 6
JorgenB Kåpa till vanlig cykel Långcykling 9
SeekOut Hjullager till gammal cykel Långcykling 13
Minette förslag på cykel Långcykling 7
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
Gocraft Hårt, vattentätt skal till cykel Långcykling 4
Jote Transport av cykel i Sverige Långcykling 5
thureb Bromsljus på cykel Långcykling 29
wendel90 Cykla i Afrike, Vad för cykel? Långcykling 1
Ekmannen Bygga cykel - storlek på ram? Långcykling 15
SeekOut Utrusta min cykel Långcykling 33
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
Christian1 Cykel för en veckas cykelsemster? Långcykling 3
I.Morgan Ny cykel! Långcykling 10
CptChernobyl Att posta en cykel [ Eller liknande ] Långcykling 4
didrok87 Kona Sutra 2013 en bra touring cykel? Långcykling 26
Gevalia1 cykel råd? snälla! Långcykling 12
volcán_e_hombre Cykel på tåg/buss/flyg Långcykling 28
emptyrings På cykel i södra Frankrike? Långcykling 2
monnes Är denna cykel bra för långfärdscykling. om inte, tips!? Långcykling 18
Brune Vad är vitsen med en trehjulig cykel? Långcykling 10
Takuyi Cykel på budget Långcykling 21
rundqvist Finns det någon cykel som passar till "allt"? Långcykling 52
uppsala85 Tips på cykel etc. för min första långcykling Långcykling 52
TMW bra cykel butik?? Långcykling 9
Anette Grinde Cykel på flyg? Långcykling 15
colan Vilken cykel? Långcykling 6
colan Cykel till prag Långcykling 3
MajkyMan Typ av cykel - Från Sverige till Kina Långcykling 26
schager Örebro till Paris på cykel Långcykling 5
Bartod Utrustning till färd med cykel? Långcykling 25
KristianMattiasson avståndsmätare med karta på internet för cykel Långcykling 3
Gohan Bästa sättet att ta sig till (& från) Gibraltar med cykel Långcykling 5
chicole Malmö - Indien på cykel Långcykling 20
Vinza Hjälp med att välja cykel! Långcykling 2
j_stellan Visum till USA Långcykling 5
JA64 tips på cykel rutt Långcykling 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.