Bilister - ett släkte för sig

Re: Re: Ett tilläg vore bra

nermander; sa:
niking; sa:
moppe. Därför tvingas vi cyklister att bete oss så som vi gör.

Och därför tvingas bilisterna att bete sig så som de gör.

Då så, sluta gnäll på bilisterna då, för de gör ju bara samma sak som cyklisterna: Beter sig så som de måste på grund av hjärndöda trafiklagstiftare?

Nix, ni tvingas inte, ni väljer det med berått mod. Det är en enorm skillnad!

/Niklas
 
Re: Kanon

Hutt; sa:
Att jämföra med vapen är ganska intressant. Tänk er följande scenario:
Du cyklar på en 500 meter spikrak väg. I ena endan av vägen står en kanon uppställd i fredliga avsikter med vältränad och nykter personal. Vapnet är inställt så att granaten flyger ca en meter över vägbanan ca 0,5 meter in på vägbanans sidomarkering. Utanför finns en vägren ca 1 meter bred där du skall cykla. Kanonen kommer att skjuta ett skott var 15:de sekund tills du kommit fram till slutet på vägen. Skulle du våga?
Detta är ju faktiskt vad vi utsätts för i trafiken med den skillnaden att det är långtradare och personbilar istället. Avståndet till dig är ungefär detsamma. Du har heller ingen aning om vad det är för typer som kör bilarna, om de är nyktra eller trötta eller vad som helst. Som cyklist måste du lita på dem.

/Hans

En lysande liknelse. Jag lyfter på hatten för dig Hans!

Niklas
 
Re: Re: Re: Ett tilläg vore bra

niking; sa:
Nix, ni tvingas inte, ni väljer det med berått mod. Det är en enorm skillnad!

Du verkar anta att jag enbart är bilist? Jag är faktiskt cyklist också, och jag undviker starkt trafikerade vägar, cyklar alltid på cykelbana om den finns och håller mig på vägrenen även om den bara är 15 cm (då får man helt enkelt cykla lite lugnare så man har kontroll på cykeln).
 
En sak jag har noterat när jag är ute och bränner väg är att ligger man strax innanför den vita linjen på vägrenen så far bilister förbi utan att tänka på att de ligger för nära. Ligger man strax tillvänster om linjen ja då visar bilister plötligt ett intresse för en och lämnar gott om vingelutrymme.

På de vägar det finns väggren uttnytjag jag sjävlkart den om den är farbar, tyvärr brukar den vara full med grus och annat skräp på vårkanten. För var kommer alla tidningar, burkar, glassplitter, mcdonkan-skräp, cd-skivor, kassettband som ligger i väggrenen och diket?
 
Avdrag//Trängselavgifter i storstan

Här i Stockholm övervägs tränselavgifter för att motverka biltrafik i innerstan, inte mig emot, men borde det inte balanseras av nån belöning för oss som tar stålhästen varje dag!

Ett cykelavdrag helt enkelt! Eller har nån pigga förslag på praktisk lösning av detta?
 
Re: Avdrag//Trängselavgifter i storstan

peraxelwihl; sa:
Här i Stockholm övervägs tränselavgifter för att motverka biltrafik i innerstan, inte mig emot, men borde det inte balanseras av nån belöning för oss som tar stålhästen varje dag!

Ett cykelavdrag helt enkelt! Eller har nån pigga förslag på praktisk lösning av detta?

Det finns ju redan...Du får dra av 200 kr på skatten om du tar cykeln till jobbet varje dag...att jämföra med 23 kr/ mil eller vad det är för bilar ;-)

Ett rättvist samhälle...

/ Niclas
 
Re: Re: Avdrag//Trängselavgifter i storstan

Niclas; sa:
Det finns ju redan...Du får dra av 200 kr på skatten om du tar cykeln till jobbet varje dag...att jämföra med 23 kr/ mil eller vad det är för bilar ;-)

Ett rättvist samhälle...

/ Niclas

Cyklar man varje dag så kommer man troligtvis att leva längre än bilisterna och därmed utarma äldreomsorgen mer genom hög ålder, därför så straffas cyklisterna i förebyggande syfte!!
 
Re: Re: Re: Avdrag//Trängselavgifter i storstan

FJS90/91; sa:
Niclas; sa:
Det finns ju redan...Du får dra av 200 kr på skatten om du tar cykeln till jobbet varje dag...att jämföra med 23 kr/ mil eller vad det är för bilar ;-)

Ett rättvist samhälle...

/ Niclas

Cyklar man varje dag så kommer man troligtvis att leva längre än bilisterna och därmed utarma äldreomsorgen mer genom hög ålder, därför så straffas cyklisterna i förebyggande syfte!!

Tja friska gamlingar typ Arne Tammer tärde nog inte så mycket på äldreomsorgen som sjuka gamlingar. Om jag fattar det rätt så bör cykling ge friska gamlingar och bilismen sjuka gamlingar...

/Niklas
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...