Bilister - ett släkte för sig

Re: Guns = Cars

Niclas; sa:
bash; sa:
Vapen dödar inte männiksor, människor dödar människor (översatt från mitt tidigare inlägg)

Uttryckket används här lika onyanserat som i den amerikanska vapendebatten.

Med vapen ökar de skador en människa med normala tillgångar, fel och brister kan åsamka sina medmänniskor.

Arg människa + knytnäve = Smärta
Arg människa + Vapen = Mycket mer smärta

Vårdslös gångtrafikant ger små skador på övriga trafikanter

Vårdslös cyklist lite mer skador

Vårdslös bilist mycket större skador

Jag är ju från Götet (Göteborg) och körde i tre år leveranser via bil. Det är kanske ingen längre tid att köra inom vallgraven men jag här ändå sett en del idioti från båda håll (trafikanten i bil och sedan resten).

Jag lägger fortfarande skulden på individen, vi gör alla ett val. Bilisten som inte tittar i backspegel när personen svänger höger och därför klipper cyklisten som kommer bakom.
(Ja detta har jag sett)

Den manliga cyklisten med en attachéväska på pakethållaren vilken ger en spännande lutning på cykeln, trampandes/farandes i full snöstorm utan hjälm, lysen eller reflexer nerför backen på slotskogsg. i Majorna.

En person som jag låg bakom (jag körde för övrigt i 20 km i timmen, något han inte gjorde)

Eller varför inte den kvinnliga cyklisten utan hjälm som cyklar förbi alla bilarna vid vasaparkens rödljus precis mellan bilar och gångbana. Istället för att ställa ner sin ena foten och ge sig och cykeln stöd så ställ ner hon sig och försöker sig på ett balansnummer. Kvinnan faller exakt framför en stor sopbil som skall köra vid det gröna ljusets sken. Kvinnan klarar sig med ca 50 cm tillgodo från höger framdäck

En person som jag låg bakom (jag körde för övrigt i 20 km i timmen, något han inte gjorde)

Den kvinnliga gångtrafikanten som blir påkörd av en cyklist på danskavägen inne i centrala stan. Gångtrafikanten var inte uppmärksam, och cyklisten som saknade både hjälm och ringklocka kunde inte göra sig påmind. En krasch var ett faktum med en kraftig vurpa och blodig panna som följd.


Så vårdslös het alla des former påverkar mer eller mindre allt.
 
Re: Bilar står för ALLT ont i trafiken.

Anders.Appelqvist; sa:
Bilar skitar ned, tar plats, bullrar och dödar. Bilar är kanske nödvändiga men dom står för ALLT ont i trafiken.
Alla trafiklagar är skrivna FÖR bilister eller fotgängare och MOT cyklister. Cyklisterna är en diskriminerad trafikantskara. Ett litet exempel. Kombinerade cykel och gångbanor, tex skeppsbron i Stockholm, är ett skämt. Lika vettigt som att ha kombinerad bil och cykelbana på essingeleden. Cyklisterna är undanskuffade och det går inte att använda cykeln som ett seriöst fortskaffningsmidel i stan om man ska följa alla lagar som är skrivna MOT cyklisten och FÖR bilisten... En som håller på att ge upp cyklandet pga av man hela tiden känner sig motarbetad och åsidosatt. Cyklandet blir reducerat till en fritidssysselsättning...
[Ändrat av Anders.Appelqvist 2003-03-11 kl 14:34]

Om jag cyklar och även kör bil, fast bara ibland då..

Kan jag kalla mig cyklist eller är jag en bilist eller kanske fotgängare, fast jag åker ju buss, spårvagn och bil, fast bil, bara ibland då.

Villrådig, efter som det är en så stark vi och dom känsla
 
Re: Bilar står för ALLT ont i trafiken.

Anders.Appelqvist; sa:
Ett litet exempel. Kombinerade cykel och gångbanor, tex skeppsbron i Stockholm, är ett skämt. Lika vettigt som att ha kombinerad bil och cykelbana på essingeleden. Cyklisterna är undanskuffade och det går inte att använda cykeln som ett seriöst fortskaffningsmidel i stan om man ska följa alla lagar som är skrivna MOT cyklisten och FÖR bilisten... En som håller på att ge upp cyklandet pga av man hela tiden känner sig motarbetad och åsidosatt. Cyklandet blir reducerat till en fritidssysselsättning...
[Ändrat av Anders.Appelqvist 2003-03-11 kl 14:34]
Det här med delade gång och cykelbanor är ett gissel. På en cykelbana kan följande trafikandes slåss om utrymmet:
Mopedister gärna med trimmade motorer och ibland tre personer på varje.
Cyklister som vinglar fram utan koll bakåt, pga att backspegel saknas.
Fotgängare som inte har koll vare sig framåt eller bakåt.
Till detta kommer att det är helt OK att parkera manskapsbodar och annat på cykelbanan.
Rör och elledningar grävs alltid ned i cykelbanan om det gäller den eller vägbanan, dessutom utan brådska. Detta sker även på nya cykelbanor som sedan fylls igen bristfälligt.
När nya cykelbanor anläggs används ett så tunt makadamlager under asfalten att vägbanan sätter sig efter ett år. Trafikkontoret i GBG påstår dock att det skall vara samma tjocklek som under en väg. Pyttsan.

/Hans
 
Som en fryntlig Skåning så har man fått lära sig att köra bil i Göteborg enligt lokala regler..

1. Blinkers är prydnad: Använder man blinkers så tätar bilisterna i den fil man vill till ihop så att dom inte blir omkörda..

2. Dyrast bilregeln: Vid filbyte så kollar man snabbt över i den aktuella filen och gör en värdebedömning på bilen snett bakom, är bilen dyrare än din så e det bara å svänga för då måste han bromsa, är bilen billigare så får du ligga kvar i befintlig fil.

3. Avstånd: I Göteborg så har man kommit fram till att avstånd dödar, därför så skall avståndet mellan bilarna vara så litet så möjligt för att undvika hårda smällar, vagnarna på spårvagnen krockar ju inte å dom ligger skitnära varandra..

4. Att Svänga: Efter som de stora bilarna görs i Göteborg(precis som egona) och alla Göteborgare är potentionella hamnarbetare som kör stora fordon så måste man ta ut svängarna när man kör, skall man in i högerfil så behöver man ta ut svängen in i halva vänsterfilen.

5. Omkörning: Omkörningar måstge hindras till varje pris, blir man omkörd så e man 08 det vet alla..

6. Söndagar: Betalar man skatt så e det fan en rättighet att ligga och Söndagsköra i stan 7dagar i veckan!!
 
FJS90/91; sa:
2. Dyrast bilregeln: Vid filbyte så kollar man snabbt över i den aktuella filen och gör en värdebedömning på bilen snett bakom, är bilen dyrare än din så e det bara å svänga för då måste han bromsa, är bilen billigare så får du ligga kvar i befintlig fil.

Jag tror du har träffat rätt med det mesta utom pkt 2. Volvo PV ligger i Göteborg och det rullar mycket dyra tjänstebilar på vägarna där. De skiter fullständigt i vad bilen de kör är värd.

/Hans
 
Skåning

FJS90/91; sa:
Som en fryntlig Skåning så har man fått lära sig att köra bil i Göteborg enligt lokala regler..

Patric, jag tror det syns att du e skåning...

Jag längtar ändå hem till Göteborgs trafiken ibland, varför??

Jo jag bor i Dublin sedan 3 år, staden där snitthastigheten numera är fasansfulla 8km/h och som får ALLA cykelbanor i Sverige att framstå som rena rama motorvägarna.
Kika på den bifogade länken och NJUT! av Irländsk (avsaknad av) trafikplanering.

http://www.geocities.com/cyclopath2001/Page2.htm
 
Oj vad många inlägg det hann bli på kort tid....:)

Men det brukar vara så när det gäller trafik. Många har åsikter och ofta är åsikterna inkonsekventa. Det var nån annan som skrev det men det tål att upprepas: Man bör fundera över hur man skulle agera om man var i den andras situation.

Bilar dödar inte påstår vissa. Det är visserligen sant. Men människor med bilar dödar fler än människor med bilar.

Är det tågföraren som bär ansvaret för att nån som kastar sig framför tåget dör?

Nollvisionen är ju just en vision, man brukar sälla uppnå visioner (utom möjligen Bill Gates:). Fast jag är inte riktigt överens med vägverket om hur man ska komma tillrätta med den.

Om en rattfull bilist kör av vägen i halt väglag och kör in i ett träd och dör, var ligger felet?

Enligt vägverket är det TRÄDET som är felet. Bort med trädet så hade den rattfulla idioten överlevt.

Min åsikt är att det är beteendet som måste kommas åt. Och enda sättet att få folk att följa regler är att se till att risken för att åka dit är så stor att de inte vågar.

Att informera om varför reglerna finns verkar inte hjälpa. Synlig övervakning hjälper. Där den syns. Men där den inte syns hjälper den inte. Min åsikt är alltså att ökad dold övervakning och hårdare straff är vettigaste sättet att komma tillrätta med problemet.

Nu verkar ju faktiskt politikerna också vara inne på det, till vissa delar i alla fall. Kameraskåpen ska bli fler och böterna högre.
 
nermander; sa:
Oj vad många inlägg det hann bli på kort tid....:)

Men det brukar vara så när det gäller trafik. Många har åsikter och ofta är åsikterna inkonsekventa. Det var nån annan som skrev det men det tål att upprepas: Man bör fundera över hur man skulle agera om man var i den andras situation.

Bilar dödar inte påstår vissa. Det är visserligen sant. Men människor med bilar dödar fler än människor med bilar.

Är det tågföraren som bär ansvaret för att nån som kastar sig framför tåget dör?

Nollvisionen är ju just en vision, man brukar sälla uppnå visioner (utom möjligen Bill Gates:). Fast jag är inte riktigt överens med vägverket om hur man ska komma tillrätta med den.

Om en rattfull bilist kör av vägen i halt väglag och kör in i ett träd och dör, var ligger felet?

Enligt vägverket är det TRÄDET som är felet. Bort med trädet så hade den rattfulla idioten överlevt.

Min åsikt är att det är beteendet som måste kommas åt. Och enda sättet att få folk att följa regler är att se till att risken för att åka dit är så stor att de inte vågar.

Att informera om varför reglerna finns verkar inte hjälpa. Synlig övervakning hjälper. Där den syns. Men där den inte syns hjälper den inte. Min åsikt är alltså att ökad dold övervakning och hårdare straff är vettigaste sättet att komma tillrätta med problemet.

Nu verkar ju faktiskt politikerna också vara inne på det, till vissa delar i alla fall. Kameraskåpen ska bli fler och böterna högre.

I detta är vi helt överens.
/Hans
 
FJS90/91; sa:
Som en fryntlig Skåning så har man fått lära sig att köra bil i Göteborg enligt lokala regler..

1. Blinkers är prydnad: Använder man blinkers så tätar bilisterna i den fil man vill till ihop så att dom inte blir omkörda..

2. Dyrast bilregeln: Vid filbyte så kollar man snabbt över i den aktuella filen och gör en värdebedömning på bilen snett bakom, är bilen dyrare än din så e det bara å svänga för då måste han bromsa, är bilen billigare så får du ligga kvar i befintlig fil.

3. Avstånd: I Göteborg så har man kommit fram till att avstånd dödar, därför så skall avståndet mellan bilarna vara så litet så möjligt för att undvika hårda smällar, vagnarna på spårvagnen krockar ju inte å dom ligger skitnära varandra..

4. Att Svänga: Efter som de stora bilarna görs i Göteborg(precis som egona) och alla Göteborgare är potentionella hamnarbetare som kör stora fordon så måste man ta ut svängarna när man kör, skall man in i högerfil så behöver man ta ut svängen in i halva vänsterfilen.

5. Omkörning: Omkörningar måstge hindras till varje pris, blir man omkörd så e man 08 det vet alla..

6. Söndagar: Betalar man skatt så e det fan en rättighet att ligga och Söndagsköra i stan 7dagar i veckan!!

Äntligen någon som har lärt sig reglerna
;)

Jan
F.d. Hamnarbetare från Fiskhamnen
[Ändrat av bash 2003-03-11 kl 15:38]
 
Re: Skåning

Anders111; sa:
Jag längtar ändå hem till Göteborgs trafiken ibland, varför??

Jo jag bor i Dublin sedan 3 år, staden där snitthastigheten numera är fasansfulla 8km/h och som får ALLA cykelbanor i Sverige att framstå som rena rama motorvägarna.
Kika på den bifogade länken och NJUT! av Irländsk (avsaknad av) trafikplanering.

http://www.geocities.com/cyclopath2001/Page2.htm
Nja, jag skulle nog enkelt kunna fotografera liknande problem i Göteborg. Men visst, det ser illa ut.

/Hans
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...