Bilister - ett släkte för sig

Guns // Cars

Det är tuffare restriktioner för vapen än bilar. Man kan inte gå särskilt många steg i stan med en bössa under armen.

Lite siffror
600 döda av trafikolyckor/år, ca 10 gånger fler blir handikappade i Sverige

ca 50 000 döda/år inom EU

Rysslands trafikolyckssiffror är åt fanders.

Nu skaffar kineserna bil...

Det är en korkad utveckling.
 
Re: Re: Moral, etik&skatter < rörelsemängd

bash; sa:
Allt är ju upp till individen, att nå den nollgräns som regeringen strävar efter ser jag som omöjlig.
Jag håller med dig vad du skriver utom på en punkt och det gäller citatet ovan. Det är ju faktiskt inte upp till individen, utan det är samhället som måste vidta åtgärderna, även om individen naturligtvis även måste ta ett personligt ansvar. Jag kan cykla hur rätt som helst och ändå bli överkörd av en idiot. Att tro att alla individer kommer att kunna/vilja ta ett kollektivt avsvar för trafiksäkerhet är ganska naivt.
Kanske jag missuppfattade dig.

/Hans
 
Re: Guns // Cars

peraxelwihl; sa:
Det är tuffare restriktioner för vapen än bilar. Man kan inte gå särskilt många steg i stan med en bössa under armen.

Lite siffror
600 döda av trafikolyckor/år, ca 10 gånger fler blir handikappade i Sverige

ca 50 000 döda/år inom EU

Rysslands trafikolyckssiffror är åt fanders.

Nu skaffar kineserna bil...

Det är en korkad utveckling.


Vapen dödar inte männiksor, människor dödar människor (översatt från mitt tidigare inlägg)

Ok så här var liknelsen tänkt.

Det är inte fordonet ( i detta fallet vapen, taget från ett känt Amerikanskt uttryck i vapen debatten) i sig som dödar en människa. En bil som står stilla i ett garage dödar inte en människa ( om det inte leder en slang in i bilen från avgassystemet, eller något annat icke trafikrelaterad händelse).

Det är den som framför fordonet genom eget ansvar, misstag eller val kör ihjäl någon eller sig själv. Alltså inte bilen själv, (om det nu inte är Herbie som får ett plötsligt infall).
Därifrån uttrycket Guns don't kill people, people kill peolple.
 
Kanon

Att jämföra med vapen är ganska intressant. Tänk er följande scenario:
Du cyklar på en 500 meter spikrak väg. I ena endan av vägen står en kanon uppställd i fredliga avsikter med vältränad och nykter personal. Vapnet är inställt så att granaten flyger ca en meter över vägbanan ca 0,5 meter in på vägbanans sidomarkering. Utanför finns en vägren ca 1 meter bred där du skall cykla. Kanonen kommer att skjuta ett skott var 15:de sekund tills du kommit fram till slutet på vägen. Skulle du våga?
Detta är ju faktiskt vad vi utsätts för i trafiken med den skillnaden att det är långtradare och personbilar istället. Avståndet till dig är ungefär detsamma. Du har heller ingen aning om vad det är för typer som kör bilarna, om de är nyktra eller trötta eller vad som helst. Som cyklist måste du lita på dem.

/Hans
 
Re: Re: Re: Moral, etik&skatter < rörelsemängd

Hutt; sa:
bash; sa:
Allt är ju upp till individen, att nå den nollgräns som regeringen strävar efter ser jag som omöjlig.
Jag håller med dig vad du skriver utom på en punkt och det gäller citatet ovan. Det är ju faktiskt inte upp till individen, utan det är samhället som måste vidta åtgärderna, även om individen naturligtvis även måste ta ett personligt ansvar. Jag kan cykla hur rätt som helst och ändå bli överkörd av en idiot. Att tro att alla individer kommer att kunna/vilja ta ett kollektivt avsvar för trafiksäkerhet är ganska naivt.
Kanske jag missuppfattade dig.

/Hans


Jag tror inte vi missuppfattat varandra, vi talar nog om samma sak fast, fast på olika språk ;)

Eller??

Ok så här var det tänkt
Samhället/beslutande organ skapar och vidtar åtgärder via lagar och restriktioner. Sedan är det ju upp mig som individ att följa den lagen och restriktionen. Precis som du skriver (och jag menar ;) ) så försöker jag cykla så rätt som det bara går för att komma hem helskinnad och jag kan lik förbannad bli överkörd av någon som stressar och ignorerar ett stopmärke.
Det är här jag menar individens ansvar kommer in, det är upp till oss alla och envar att tänka till och lugna ner oss i trafiken, det kan finnas hur många lagar, förordningar och straff som helst.
Så länge vi som individ väljer av en eller annan orsak att inte följa dem så kommer olyckor att inträffa..
 
Re: Kanon

Hutt; sa:
Att jämföra med vapen är ganska intressant. Tänk er följande scenario:
Du cyklar på en 500 meter spikrak väg. I ena endan av vägen står en kanon uppställd i fredliga avsikter med vältränad och nykter personal. Vapnet är inställt så att granaten flyger ca en meter över vägbanan ca 0,5 meter in på vägbanans sidomarkering. Utanför finns en vägren ca 1 meter bred där du skall cykla. Kanonen kommer att skjuta ett skott var 15:de sekund tills du kommit fram till slutet på vägen. Skulle du våga?
Detta är ju faktiskt vad vi utsätts för i trafiken med den skillnaden att det är långtradare och personbilar istället. Avståndet till dig är ungefär detsamma. Du har heller ingen aning om vad det är för typer som kör bilarna, om de är nyktra eller trötta eller vad som helst. Som cyklist måste du lita på dem.

/Hans

Och dem på oss.
 
En bekant var med om en älgolycka för ett par dagar sen. Hon stannade för att hjälpa till när den mötande bilen krockade med en älg.

Inom femton minuter hade 3 bilar och två långtradare kört över älgen trots att två bilar stod på varsin vägren med varningsblinkers. Tur att det just var en älg som låg på vägen... det var inte mycket att städa upp sen.

På väg 30 mellan Jönköping-Växjö, tror jag att ca 20% av bilarna håller hastighetsgränsen. Att det är mörkt eller halt spelar ingen större roll.

Att hålla ett lämpligt avstånd till bilen framför klarar få av. 10 m verkar vara optimalt. Att det är mörkt eller halt spelar ingen större roll.

Att köra ut på vägrenen för att underlätta omkörning anses av många vara särskilt lämpligt just när det är mörkt.

Vissa här pratar om att cyklister och bilister är lika goda kålsupare. Det kan så vara om det är fråga om benägenhet att begå trafikförseelser.

Men borde man inte ta hänsyn till bilens massa och hastighet, samt bilarnas antal jämfört med cyklarnas, samt antalet olyckor som beror på bilister jämfört med cyklister. Jo, och i såna fall verkar det där snacket om kålsupare ovanligt korkat.
 
Guns = Cars

bash; sa:
Vapen dödar inte männiksor, människor dödar människor (översatt från mitt tidigare inlägg)

Uttryckket används här lika onyanserat som i den amerikanska vapendebatten.

Med vapen ökar de skador en människa med normala tillgångar, fel och brister kan åsamka sina medmänniskor.

Arg människa + knytnäve = Smärta
Arg människa + Vapen = Mycket mer smärta

Vårdslös gångtrafikant ger små skador på övriga trafikanter

Vårdslös cyklist lite mer skador

Vårdslös bilist mycket större skador

Ökad skaderisk kräver ökat omdöme av trafikanten.
En bil ger avsevärt ökad skaderisk = högre krav på omdöme i trafiken.

Vi kommer kanske inte nå nollvisionen, men försök formulera en vision som tillåter X antal döda i trafiken varje år.
Jag tycker att nollvisionen är ett utmärkt uttryck för vad vårt samhälle strävar mot.
Och det kommer krävas insatser både på individnivå, kommunal och statlig nivå.
 
joh_andersson; sa:
Men borde man inte ta hänsyn till bilens massa och hastighet, samt bilarnas antal jämfört med cyklarnas, samt antalet olyckor som beror på bilister jämfört med cyklister. Jo, och i såna fall verkar det där snacket om kålsupare ovanligt korkat.

Skulle valet stå mellan att bli påkörd av en cykel eller en bil så e valet enkelt.. Herre Jevlar det e som å välja mellan luftgevär och älgstudsare.. Det är därför bilisternas ansvarsnivå är och skall vara mycket högre än cyklisternas och framförallt gångarna. Bor man sedan i Göteborg så inser man snabbt att det finns olika körkorts/trafikregler runt om i landet..
 
Bikes= Cars

Niclas; sa:
Och det kommer krävas insatser både på individnivå, kommunal och statlig nivå.

Glömde skriva: av både gångtrafikanter, cyklister och bilister.

Vi är där ute tillsammans, det handlar inte om vi och dom.

/ Niclas
 
Det är ändå härligt...

att cykla.

Tänk på hur skönt det är att lojt rulla förbi den där stillastående kön av "medelålders vita män" bakom ratten och luften jag andas är i alla fall bättre än den de har i kupén!
 
Bilar står för ALLT ont i trafiken.

Bilar skitar ned, tar plats, bullrar och dödar. Bilar är kanske nödvändiga men dom står för ALLT ont i trafiken.
Alla trafiklagar är skrivna FÖR bilister eller fotgängare och MOT cyklister. Cyklisterna är en diskriminerad trafikantskara. Ett litet exempel. Kombinerade cykel och gångbanor, tex skeppsbron i Stockholm, är ett skämt. Lika vettigt som att ha kombinerad bil och cykelbana på essingeleden. Cyklisterna är undanskuffade och det går inte att använda cykeln som ett seriöst fortskaffningsmidel i stan om man ska följa alla lagar som är skrivna MOT cyklisten och FÖR bilisten... En som håller på att ge upp cyklandet pga av man hela tiden känner sig motarbetad och åsidosatt. Cyklandet blir reducerat till en fritidssysselsättning...
[Ändrat av Anders.Appelqvist 2003-03-11 kl 14:34]
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.