Vad kostar en långfärdscykel?

utrustning som funkar

Efter lång väntan har jag idag äntligen fått min cykel och vilken skillnad det var att cykla med den jämfört med min gamla Skeppshultare ! Det kändes som att det nästan var för lätt att trampa fram när jag hade samma växelläge som på Skeppshultar`n (mittersta kugghjulet fram och det minsta bak). Dessutom har jag utrustat den med en GPS (som jag tidigare nämnt) och i maklig takt utan att egentligen behöva anstränga mig, kom jag upp i svindlande ~25 km/h. Skall bli spännande när jag längre fram får en ledig dag då jag kan ge mig ut på en lite längre tripp, för att få prova på den på riktigt.

Nu är det bara tält och liggunderlag som är kvar på inköpslistan (förutom lite småplock) och cykelkläder (regnkläder, det är ju sommar :)), ett par damasker samt ett par cykelbyxor med vaddering där bak. Även jag har en Brookssadel (B17) på cykeln, och det kändes när jag cyklade hem att den är ny:).

Nåja, jag lär väl få möjlighet att "rida" in den, men att det kommer låta sig göras innan jag sticker till Gotland, det förefaller osannolikt, aj aj aj. Min andra cykel som också är utrustad med en Brookssadel och som jag köpte förra året, har börjat att bli "inriden " så det tar sin lilla tid, och det är väl inte de skönaste milen man har framför sig, när man skall till att "rida" in sadeln.

En annan skribent rekommenderade att man skall köpa backspeglar att sätta på cykeln och det förefaller vara en bra idé, men jag har ännu inte bestämt mig om jag skall låta göra det, eller inte. Jag har f n viktigare prioriteringar (tält och liggunderlag) att tänka på, som ger mig en del huvudbry. Generellt sätt resonerar jag som så att kvalité betalar sig alltid i längden och naturligtvis så vill jag ha så låg vikt och så kompakt som möjligt, då det möjliggör att man kan ta med sig andra saker i det begränsade utrymmet man har till sitt förfogande, men när det gäller tält och liggunderlag så springer priserna iväg rätt bra, bara man sparar ett halvt kilo eller strax däröver, jämfört med ett tält och ett liggundrlag som mer ligger i budgetsegmentet.

Nå, det var några av mina funderingar och reflektioner och jag kan konstatera att den första bekantskapen (utan att egentligen ha något att jämföra med, förutom den gamle Skeppshultar`n) så är det första intrycket väldigt positivt, det behövs kanske lite smärre justeringar vad det gäller styret och dess lutning, innan det blir optimalt för mig. Skall bli spännande och se hur det är att cykla med packning, det blir en "first time in life experience ".

Jag använder ett Hilleberg Anjan och tycker att det helt perfekt. Luftigt så att man sover gott alla 3 säsonger och t o m kan torka kläder i det, samt lätt och litet i packning trots att det är ett genuint 2-pers tält. Bästa tält jag haft för vandring/cykling. Itab´s Packaway regnbyxor har jag använt mycket och det är toppen - den har 3 st velcrocors på var ben så att fladder undviks, lätta och bra - jackan däremot tycker jag är för tät och den blir svettig inifrån. Men det är ju jag - andra som svettas mindre funkar den perfekt för. Jag har en 2.5 lagers Hyvent Northface jacka som är lätt och avskalad med rejäl längd så att det inte blir glipa i midjan samt att den har luva att ha under hjälmen. Annars kör jag med tunna lager på lager av merinoull. Cykelbyxor gillar jag bäst mina Assos mille - rejäl blöja med specellt bra material typ foam- inte bara lättkomprimerad skumgummi. bibs är också bra, håller uppe aningen bättre tycker en del och jag kan gilla dom i kallt väder, men vid "nöd-vändiga" stopp blir trixandet lite tight kan jag uppleva...Så jag väljer oftast utan hängslen. En brookssadel sitter man in fort tycker jag. Ta ett dopp - cykla med badbyxorna på - ta ett till och cykla ett tag igen och vips så sitter man gott. Jag smörjer den sedan med skovax. 1 ggn per år. liggunderlag har jag ett kort och brett 63x120 thermarest luft samt ett äggskalsmodell vikbart som jag kapat. då har jag både hängsle o livrem-komfort och mångsidighet. less är alltid more - i form av mindre kraft som dras mot jordens centrum, vilket ju är bra vis alla tillfällen förutom i nedförsbackar då vikt ger fart. men vem behöver mer fart då.... Härligt att du gillar din cykel och underbart att du fick en så positiv upplevelse.
 
Jag använder ett Hilleberg Anjan och tycker att det helt perfekt. Luftigt så att man sover gott alla 3 säsonger och t o m kan torka kläder i det, samt lätt och litet i packning trots att det är ett genuint 2-pers tält. Bästa tält jag haft för vandring/cykling. Itab´s Packaway regnbyxor har jag använt mycket och det är toppen - den har 3 st velcrocors på var ben så att fladder undviks, lätta och bra - jackan däremot tycker jag är för tät och den blir svettig inifrån. Men det är ju jag - andra som svettas mindre funkar den perfekt för. Jag har en 2.5 lagers Hyvent Northface jacka som är lätt och avskalad med rejäl längd så att det inte blir glipa i midjan samt att den har luva att ha under hjälmen. Annars kör jag med tunna lager på lager av merinoull. Cykelbyxor gillar jag bäst mina Assos mille - rejäl blöja med specellt bra material typ foam- inte bara lättkomprimerad skumgummi. bibs är också bra, håller uppe aningen bättre tycker en del och jag kan gilla dom i kallt väder, men vid "nöd-vändiga" stopp blir trixandet lite tight kan jag uppleva...Så jag väljer oftast utan hängslen. En brookssadel sitter man in fort tycker jag. Ta ett dopp - cykla med badbyxorna på - ta ett till och cykla ett tag igen och vips så sitter man gott. Jag smörjer den sedan med skovax. 1 ggn per år. liggunderlag har jag ett kort och brett 63x120 thermarest luft samt ett äggskalsmodell vikbart som jag kapat. då har jag både hängsle o livrem-komfort och mångsidighet. less är alltid more - i form av mindre kraft som dras mot jordens centrum, vilket ju är bra vis alla tillfällen förutom i nedförsbackar då vikt ger fart. men vem behöver mer fart då.... Härligt att du gillar din cykel och underbart att du fick en så positiv upplevelse.
Jo, jag känner mig turligt nog nöjd med mitt inköp, det vore katastrof annars, med tanke på vad den kostat. Har tittat på det tält du föreslog och kan konstatera att det ligger en bra bit över min budget ~ 6000 :- =P. Tittade också på regnkläderna du rekommenderar och de verkar vara intressanta inte minst med tanke på att man får både byxa och jacka för ~750 :-, ett väldigt attraktivt pris enligt mitt menande. Men är de speciellt framtagna för cykling ? Jag har ett regnställ av märket Craft som inte är framtaget speciellt för cykling och fodret har släppt på sina ställen, på gr av den påfrestning byxorna utsätts för, när man cyklar i dom.

Tittade även på cykelbyxorna du föreslog och jag tar även åt mig dina funderingar vad det gäller hängslelösa byxor. Har ett par sedan tidigare (med hängslen) och jag känner igen problemet du beskriver med denna typ av byxor. Inte minst med tanke på mina erfarenheter av att sitta i Mc-kläder när jag tar ut min tredje hoj för rastning. Av erfarenhet har jag kommit fram till att man inte bör vänta till sista minuten med att uppsöka för ändamålet lämplig utrymme när det är nöd-vändigt :) !

Googlade på de namn du nämnde i sammanhanget och fann Bibs till ett synnerligen attraktivt pris, men det är svårt med storlekarna.Det andra märket du föreslog låg så högt i pris att dom faller bort. De cykelbyxor som jag redan har är i storleken xxl tror jag det är eller något åt det hållet, och tro mig, dom är inte för stora !! Ja jösses vilken syn :) !

Så blir det när man sitter bakom ratten i en buss dagarna i ända, lägger man på sig ganska rejält. Jag är 185 cm och väger ~100 kg. Gått upp ~12 kg på de fem år jag varit yrkeschaufför, så ni som läser detta förstår kanske bättre varför jag ger mig på detta med att cykla lite längre sträckor än vad som är vanligt :) !! Dessutom tycker jag om att cykla, vilket kan vara lämpligt i sammanhanget.

Bra tips, det med badbyxor och cykla in sadeln, men är inte risken för skav överhängande om man praktiserar den metoden ?
 
Vikten av vikt

är själv inte i lättaste laget - snarare i den lägsta vågskålen. jag försöker köpa när det reas mm då assos-byxorna gav jag 900- för hälften av nypris kanske - jag skulle kunna ge mer för dom- blöjan är suverän. bred och i foam. pallar trycket. kläder som är speciella för cykling är enl min erfarenhet inte alltid bäst för touring. där sneglar jag på vandringsgrejarena jag har eller vad som finns under dom rubrikerna. köpte nyss en vindjacka på 100 gram - en vandringsjacka i 1a hand men suverän för cykel då alla cykelvindjackor jag testat o sett är för korta - för framåtlutande ställning - jag sitter mer upprätt. badbyxor med innerbyxa - mindre skav - mindre friktion - bara en stund. samma idé som att blöta sadeln och dra iväg med cykelbyxor - bara lite mer ...på en höft. solstingside´kantänka.
 
Självstagande tält är vad jag förstår att föredra då man cyklar. Man kan ju inte alltid lita på att alla lägerplatser medger att slå ner pinnar.
 
lättaste tältet

tält som är 100% självstagande är tunga i förhållande till inneryta. Staika är 100% självstagande tack vare sina kraftiga stänger - som ju också väger en hel del. Många andra kallar sig självstagande men jag anser att flera av dom behöver support av linor - speciellt vid regn och fuktigt väder när duken säckar/töjer sig. Kupoltält har dessutom sällan absider att hänga i julgranen. Jag väljer absolut ett 2-p tunneltält för cykling och ett självstagande vid paddelturen. Jag har aldrig någonsin varit med om att inte finna en plats för ett akto eller anjan eller liknande i storlek. Ett längre och bredare tunneltält vill ju ha mer plats. ibland kan en kompletterande hängmatta eller sovpåse vara alternativ - speciellt när terrängen är för släntad för tält eller när man bara fortsätter cykla på för att det är för folktätt. en bivisäck kan man slinka in o sova var som helst nästan. Exped har en suveränt bra sådan. rejäl-lätt-och rymlig. Man får tacka för alla varianter o möjligheter. En djungel av lianer att kasta sig fram i och välja frukter av bästa sort....
 
Beror förstås var man vill cykla men genom Turkiet var det tydligen extremt svårt att sätta upp tunneltält på många ställen.
 
jag såg ljuset i tunneln

vi brukar alltid ta med smala titanpinnar - 6 st samt hillebergs v-pegs som är väldigt bra. när marken vägrar ta emot en pinne. då letar vi upp en sten. vi har använt tunneltält i stenöken och sandöken ja även på hälleberget. visst känns det lite trögare att börja krångla lite extra när man kommer fram när detta händer - och man är trött efter dagens tramp eller gång, eller bägge. men jag håller för egen del det lättare och rymligare tunneltältet för t ex ett staika. vi har reflekterat över våra val många ggr, men alltid landat i ett tunneltält pga alla dess fördelar. vi gillar vårt staika också - men ibland får det helt enkelt vila i en mörk garderob.
turkiet har jag aldrig varit i, så den utmaningen är inte gjord. men utifrån vad jag har i bagaget nu så skulle jag ta ett tunneltält med varthelst i världen på cykelturen. no doubt:) någon gång skulle man såklart önska sig ett kupoltält - men jag väljer hellre det som är m e s t/ o f t a s t rätt. så jag har t ex aldrig gummistövlar eller goretexskor heller på turerna. sån är jag. skvatt galen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.