Rabies el inte..?

Urgammal tråd som väckts till liv. Vaccinerar mig eftersom det kan hända att jag stöter på rabiesvirus i jobbet. En del får inte upp titrarna av antikroppar på rabies ens efter upprepade försök att vaccinera, andra får skyhöga titrar efter ordinarie vaccinationsprotokoll. Själv har jag behövt boostershots efter ca fem år. Åker man och vaccinerar sig för en turistresa/långcykling tror jag inte de kollar titrar. Ska man arbeta med viruset är det nödvändigt för att se till att man har fullgott skydd. Om jag hade åkt på en liknande asien-cykeltur skulle jag helt klart vaccinera mig. För Tyskland/Tjeckien/Grekland/Turkiet tror jag inte det behövs. Rabies dödar ca 55 000 människor per år, många i just den regionen som ursprungstråden beskriver. Dödligheten är (med ett par decimalers noggrannhet) 100% för ovaccinerade offer. Ett par personer har klarat sig, men med permanenta men efter sjukdomen.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.