Erfaranheter av stadscykling

jag rör mig ofta både till fots, cykel och med bil i innerstan och måste säga att i den här konflikten är det knappast entydigt cyklisterna som är dom oskyldiga offren.

dom senaste åren har jag vid mängder av tillfällen bevittnat hur annars till synes väletablerade och civillicerade, vuxna människor, betett sig på ett sätt att om någon kommit till skada har dom med största sannolikhet blivit inburade något år för vållande till annans död /kroppsskada.

Har sett liknande beteende hos alla trafikantgrupper i Stockholm och tror inte att det är mera frekvent bland cyklister än bilister. Möjligen är risken att bli bötfälld eller av med körkortet lite mindre för cyklister.

Alla trånga cykelbanor med tät trafik i Stockholm är trista att cykla på speciellt när det är mötande trafik och många som vill köra om.

Varför det är så agressivt i vissa städer och en mjukare trafikkultur på andra håll är inte så lätt att ha någon uppfattning om. New York verkar tuffare än San Francisco men på det hela taget verkar trafikkulturen bättre i USA än i Sverige.

Spanjorer kör aggressivt. Tyskar är bra på disciplin på motorvägar men visst är det ibland krävande att hålla kollen på autobahn. Detta är mina intryck/fördomar.

Människor reagerar med att bli stressade när det är trångt och de är sent ute.

Thure
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.