Beslut om cykel på alla tåg i EU!

Helt kasst.. Måste ju inkludera Norrlandståget.
Saknas en station längs Norrlänska ostkusten där alla städer ligger..
Jag är tvungen att cykla dryga 40 mil (Umeå-Östersund) om jag skulle vilja ta cykeln söderut med tåg, och ännu värre för dem som bor norr om Umeå.

Blir intressant att se när (om..) Bottniabanan blir klar, om de planerat in kapacitet för cyklar. De har ju bara haft en 15- 20 miljarders budget och en sådär 10 års planering på sig, så de har knappast tänkt så långt...

Jag tror nog att spåren i norrland klara cyklar redan idag, bottniabanan förändra ju inget för SJ då spåren sköts av banverket.SJ tillåter ju inte ens cyklar på dom tåg som är byggda för att ta ombord cyklar. Läs krönikan i cykelguiden http://www.cykelguiden.nu/kronikordetaljer.asp?id=22
Bagage som inte används ombord ska inte åka med låter det som, se till att boka ett omkldningsrum på nästa tågresa annars får ni kanske inte ta med en resväska ;)
 
Om man var tvungen att använda cykeln ombord på tåget för att få ta med den som SJ anses tycka har jag viss förståelse för att SJ inte vill ha cyklar ombord ;)
 
Bra artikel!

Jag tror nog att spåren i norrland klara cyklar redan idag, bottniabanan förändra ju inget för SJ då spåren sköts av banverket.SJ tillåter ju inte ens cyklar på dom tåg som är byggda för att ta ombord cyklar. Läs krönikan i cykelguiden http://www.cykelguiden.nu/kronikordetaljer.asp?id=22
Bagage som inte används ombord ska inte åka med låter det som, se till att boka ett omkldningsrum på nästa tågresa annars får ni kanske inte ta med en resväska ;)

Det var en intressant artikel du länkade till! Kan inte råda några tvivel nu att SJ fortsätter att backa in i framtiden. Att som affärsdrivande företag ignorer 90% av resenärernas önskemål är ju ett sjuhelsikes dåligt sätt att göra affärer helt enkel!

Ingen privat aktör skulle klara av eller ens vara intresserad av att aggera på det viset. Dåligt affärstänk helt enkelt och något som alla svenska skattebetalare är med och betalar i form av lägre avkastning. För i längden blir SJ:s ryckte och varunamn lidande och då spelar alla ideologiska argument ingen roll. Bilister, åkeriägare eller ensamstående föräldrar med barn som vill men inte kan ta med cykeln på tåget är alla med och betalar via skattesedeln när intäkter ute blir!

Det som är så pinsamt är att flera både röda och blå regeringar i över 20 år pratat om att tillgängligheten hos SJ för cyklister måste bli bättre, men trotts att man äger företaget händer ingenting! Så vill man verkligen påverka i denna frågan är det nog via EU man måste gå.
Nu till helgen är det EU val och jag hoppas verkligen att alla inser hur viktigt detta val är. Svenska Naturskydds Föreningen har en bra översikt vart de olika partierna står i viktiga frågor och hur miljövänliga deras politik egentligen är.
Vi vet numera att grön politik är det bästa inte bara för hälsa och miljö utan även är det som ger bäst ekonomisk avkastning för hela samhället i längden. Mao dags att välja spår och rösta med hjärnan!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Max.M Cykel kompis sökes! Långcykling 0
G.Kraft Cykel och tåg Långcykling 1
MartinLA Ny cykel för kortpendling - stål/alum mm? Långcykling 2
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
olaab Packfickor till cykel? Långcykling 1
majjen Jag vet inte vilken cykel jag vill ha / behöver Långcykling 28
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
Worldcitizen Cykel Sällskap Långcykling 0
skogshovet Cykel genom Östeuropa (med omnejd) Långcykling 2
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Linus_G Cykla i latinamerik Långcykling 6
JorgenB Kåpa till vanlig cykel Långcykling 9
SeekOut Hjullager till gammal cykel Långcykling 13
Minette förslag på cykel Långcykling 7
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
Gocraft Hårt, vattentätt skal till cykel Långcykling 4
Jote Transport av cykel i Sverige Långcykling 5
thureb Bromsljus på cykel Långcykling 29
wendel90 Cykla i Afrike, Vad för cykel? Långcykling 1
Ekmannen Bygga cykel - storlek på ram? Långcykling 15
SeekOut Utrusta min cykel Långcykling 33
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
Christian1 Cykel för en veckas cykelsemster? Långcykling 3
I.Morgan Ny cykel! Långcykling 10
CptChernobyl Att posta en cykel [ Eller liknande ] Långcykling 4
didrok87 Kona Sutra 2013 en bra touring cykel? Långcykling 26
Gevalia1 cykel råd? snälla! Långcykling 12
volcán_e_hombre Cykel på tåg/buss/flyg Långcykling 28
emptyrings På cykel i södra Frankrike? Långcykling 2
monnes Är denna cykel bra för långfärdscykling. om inte, tips!? Långcykling 18
Brune Vad är vitsen med en trehjulig cykel? Långcykling 10
Takuyi Cykel på budget Långcykling 21
rundqvist Finns det någon cykel som passar till "allt"? Långcykling 52
uppsala85 Tips på cykel etc. för min första långcykling Långcykling 52
TMW bra cykel butik?? Långcykling 9
Anette Grinde Cykel på flyg? Långcykling 15
colan Vilken cykel? Långcykling 6
colan Cykel till prag Långcykling 3
MajkyMan Typ av cykel - Från Sverige till Kina Långcykling 26
schager Örebro till Paris på cykel Långcykling 5
Bartod Utrustning till färd med cykel? Långcykling 25
KristianMattiasson avståndsmätare med karta på internet för cykel Långcykling 3
Gohan Bästa sättet att ta sig till (& från) Gibraltar med cykel Långcykling 5
chicole Malmö - Indien på cykel Långcykling 20
Vinza Hjälp med att välja cykel! Långcykling 2
j_stellan Visum till USA Långcykling 5
JA64 tips på cykel rutt Långcykling 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.