Drömvintercykeln

Grunden är en tysk ståltouringcykel med 559 fälgar Patria Terra (specialbeställd ram för att passa mig) med Rohloffnav kompletterad med Schmidt SON dynamoframnav, Magura Julie hydrauliska skivbromsar, heltäckande kedjeskydd, Nokia dubbdäck, ingen kedjespännare utan beslag vid bakgaffeln som medger att spänna kedjan med hjälp av några bultar som flyttar bak bakaxeln. Shimano SPD-pedaler.


Har du SPD för att det är långa avstånd, eller har det något med vintern att göra?
 
Har du SPD för att det är långa avstånd, eller har det något med vintern att göra?
Jag ser i alla fall inget speciellt med SPD och vinter. Det är allmänt skönt med SPD och inget större bekymmer även på vintern trots att man vill vara snabb att kunna sätta fötterna i marken när det är halt.
 
Snö och SPD

Jag ser i alla fall inget speciellt med SPD och vinter. Det är allmänt skönt med SPD och inget större bekymmer även på vintern trots att man vill vara snabb att kunna sätta fötterna i marken när det är halt.

Kombinationen snö och SPD brukar vara besvärligt då både klotsen och pedalen brukar efter en tid sättas igen av packad snö. Dessutom är det problem med att hitta vinteranpassade SPD-skor för svensk vinter - speciellt i stora storlekar. De flesta "vinterskor" funkar bäst under vår och höst, d.v.s. den temperatur som oftast råder i sydeuropa under vintern.
/Niklas
 
Kombinationen snö och SPD brukar vara besvärligt då både klotsen och pedalen brukar efter en tid sättas igen av packad snö.
Men inte om man har cykelskorna när man cyklar va?
Åtminstone jag använder andra skor än cykelskor när jag promenerar.
(Tråden handlar ju i 1a hand om pendlarcykling)
Dessutom är det problem med att hitta vinteranpassade SPD-skor för svensk vinter - speciellt i stora storlekar.
Visst är det stor skillnad på hur frusen man är om fötterna, men skor i strl 47 som funkar för mig ned till -10 och 20km pendling finns det och de kostar inte mer än 80 Euro
126504-1.jpg

http://www.boc24.de
(De kostade åtminstone 80 Euro när jag köpte dem för drygt 2 år sedan)

Är man ännu mer frusen finns det alltid elektriska värmesulor, dyrt och krångligt kan tyckas (eller helhelt onödigt att ens diskutera så här på sommaren?), men genom en ganska liten egen insats kan man spara en hel del pengar.

Mina elektriska vämesulor kostade mig under 50:-
Sula1.jpg

http://happymtb.org/forum/read.php?1,11793
och med dem håller jag fötterna varma i >2,5timme i -17 (det har inte varit kallare där jag cyklar sedan jag skaffade dem)

För den som inte vill 'tråckla' sina egna sulor finns det billiga sulor (300:), men batteriet bör bytas till ett med högre spänning för att värmen skall räcka till
bild5.jpg

http://www.rejmo.se
 
Vinterskor i stora storlekar

Håkan, för mig är storlek 47 för litet när det gäller just cykelskor. Shimanos vinterrdojor SH-MW02 tillverkas upp till storlek 50, men den svenska generalagenten (Hallmans) vägrar ta in den i större storlek än 48, :( vilket bara funkar för mig med vanliga strumpor.
Niklas
 
Håkan, för mig är storlek 47 för litet när det gäller just cykelskor. Shimanos vinterrdojor SH-MW02 tillverkas upp till storlek 50, men den svenska generalagenten (Hallmans) vägrar ta in den i större storlek än 48, :( vilket bara funkar för mig med vanliga strumpor.


Med powergrips kan man ha vilka skor man vill. Jag har ett par på min cykel, tycker det funkar jättebra. Men jag har aldrig testat clips eller SPD.

http://powergrips.com/
 

Bilagor

  • powergrips.jpg
    powergrips.jpg
    18.7 KB · Visningar: 1,812
Kombinationen snö och SPD brukar vara besvärligt då både klotsen och pedalen brukar efter en tid sättas igen av packad snö.
Kan rekommendera Crank Brothers Eggbeaters. Har ännu inte hittat någon snö eller lera som kan sättta igen dem.

Dessutom är det problem med att hitta vinteranpassade SPD-skor för svensk vinter - speciellt i stora storlekar.
Att det kan bli knepigt med stora storlekar kan jag förstå, men för mig som "normalfotad" var det inget bekymmer. Två storlekar upp så kunde jag ha en Helly-Hansensocka på foten och ändå ha plats att vicka på tårna. Skulle inte det räcka så finns det grova neoprenöverdrag som passar över skorna.

Pratade med en kille i en dykbutik som även reparerar våtdräkter, han erbjöd sig att sy ett par skoöverdrag i ännu grövre neopren än vad cykelhandeln erbjuder för ett helt rimligt antal hundralappar.

[
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.