Valår i år!

avslutad210712

Gäst
vid; sa:
avslutad210712; sa:
Och fortfarande är det ointressant att säga att folk som har nära till jobbet inte skall få dra av för bilresor. Måste väl ändå vara möjligheten att ta sig till och från jobbet som är det avgörande. Eller menar man på fullaste allvar att man skall cykla 1,5 mil mitt i vintern bara för att man har nära.

Tanken är att så många som möjligt ska cykla, sen är det givetvis av egen fri vilja som man gör det.

Sen kan man ju ifrågasätta alla avdrag, eftersom att ingen är tvingad att bo eller arbeta på en viss plats.

Mikael

Nej jag är inte tvingad att bo i Kalix eller att jobba i Luleå men det finns inga jobb i Kalix för min del så valet står mellan att jobba i Luleå eller bli arbetslös och enligt alla är man rena rama parasiten om man frivilligt väljer att bli arbetslös. Alternativet är såklart att flytta till Luleå men då blir min sambo troligen arbetslös och dessutom får vi rycka upp det sista hemmavarande barnet från sin skolgång.

Och ingen är tvingad att jobba på en viss plats men med nuvarande regler för arbetsförmedlingen så är alla tvingade att söka jobb i hela sverige och även att ta jobb där de blir erbjuden jobb även om det innebär att deras sambo/make/maka blir tvungen att säga upp sig från sitt jobb och flytta med till en eventuell arbetslöshet på den nya orten. Antalet arbetslösa är samma men de flyttas runt i Sverige.

Nu blev det lite arbetslöshetspolitik av det hela vilket kanske inte var meningen. Ett sätt som jag ser det att få rätsida på det hela är att man tillåter samma avdrag oavsett färdmedel. I så fall kommer man garanterat att få fler som väljer kollektivtrafik/cykel före bil dvs ekonomisk styrning. Och en storlek på gemensam storlek på avdraget är att helt enkelt att ta bort det helt samtidigt som tar bort alla avdrag för räntor för varför i allsin dar skall man få dra av räntorna när man skaffar sig lån.
 
avslutad210712; sa:
Och en storlek på gemensam storlek på avdraget är att helt enkelt att ta bort det helt samtidigt som tar bort alla avdrag för räntor för varför i allsin dar skall man få dra av räntorna när man skaffar sig lån.


Ja rensa i av och bidragsdjungeln (men misstänker att en massa administratörer kan mista jobbet då). Och om man tar bort ränteavdraget så bör man även ta bort ränteintäkter som beskattningsbar inkomst (de bör ju hänga ihop).

ett STORT problem med att ändra är att folk har haft en tendens att räkna in dem i sin nuvarande livssituation. Säg att man tog bort ränteavdraget, då skulle bostadspriserna går ner, men inte redan tagna lån. Om man tog bort reseavdraget skulle nog en och annan få en ekonomi som inte gick ihop.

Ja e otroligt glad att jag inte är politiker och behöver fatta beslut i frågor som dessa, utan bara kan vräka ur mig saker i ett forum:)

Christian, med både rese och räntavdrag, men utan bidrag (man kanske skulel skaffa barn?)
 
avslutad210712; sa:
vid; sa:
avslutad210712; sa:
Och fortfarande är det ointressant att säga att folk som har nära till jobbet inte skall få dra av för bilresor. Måste väl ändå vara möjligheten att ta sig till och från jobbet som är det avgörande. Eller menar man på fullaste allvar att man skall cykla 1,5 mil mitt i vintern bara för att man har nära.

Tanken är att så många som möjligt ska cykla, sen är det givetvis av egen fri vilja som man gör det.

Sen kan man ju ifrågasätta alla avdrag, eftersom att ingen är tvingad att bo eller arbeta på en viss plats.

Mikael

Nej jag är inte tvingad att bo i Kalix eller att jobba i Luleå men det finns inga jobb i Kalix för min del så valet står mellan att jobba i Luleå eller bli arbetslös och enligt alla är man rena rama parasiten om man frivilligt väljer att bli arbetslös. Alternativet är såklart att flytta till Luleå men då blir min sambo troligen arbetslös och dessutom får vi rycka upp det sista hemmavarande barnet från sin skolgång.

Och ingen är tvingad att jobba på en viss plats men med nuvarande regler för arbetsförmedlingen så är alla tvingade att söka jobb i hela sverige och även att ta jobb där de blir erbjuden jobb även om det innebär att deras sambo/make/maka blir tvungen att säga upp sig från sitt jobb och flytta med till en eventuell arbetslöshet på den nya orten. Antalet arbetslösa är samma men de flyttas runt i Sverige.

Nu blev det lite arbetslöshetspolitik av det hela vilket kanske inte var meningen. Ett sätt som jag ser det att få rätsida på det hela är att man tillåter samma avdrag oavsett färdmedel. I så fall kommer man garanterat att få fler som väljer kollektivtrafik/cykel före bil dvs ekonomisk styrning. Och en storlek på gemensam storlek på avdraget är att helt enkelt att ta bort det helt samtidigt som tar bort alla avdrag för räntor för varför i allsin dar skall man få dra av räntorna när man skaffar sig lån.


Jag ifrågasätter inte din rätt att bo i Kalix och arbeta i Luelå. Men jag förstår inte varför du ska ha indirekt bidrag (avdrag) för det.

Precis som du säger så finns det alledes för många avdrag, det finns roligare saker att göra än att sätta sig in i ett extremt komplext skatteavdragssystem som skall tillgodose varje enkild medborgares enskilt negativa förutsättningar. Ska man ha ett sådant system så får man beakta alla eller ingen, skulle man beakta allas förutsättningar till avdrag pga sjukdom handikapp avstånd till arbete osv så skulle man få flera miljoner regler. De regler man har idag är speciellt framtagna för röstfiske.

Mikael
 
Städernas cykelvägar

Den här frågan kanske inte hör hit men jag har cykelsemestrat ganska mycket och problemet för mig är att när jag kommer till en stad, Stockholm tex. och ser skyltningen på cykelvägarna där det står Stockholm C tar jag den för jag vill ju för det mesta in till centrum men VARFÖR slutar skyltningen Stockholm C flera km. från centrum och blir utbytt mot andra namn, Skanstull eller något annat som en icke Stockholmare vet var det ligger, nu sist kom jag från söder och hittade skylten Stockholm C men plötsligt var den borta och utbytt så plötsligt var jag på väg till Södertälje istället för mot Centralen, går väl bra för mig som pratar svenska men en cykelsemestrande Ungrare med dålig engelska som "inte" kan fråga om vägen vad gör han?

Samuel
 
Re: Städernas cykelvägar

enSAM; sa:
går väl bra för mig som pratar svenska men en cykelsemestrande Ungrare med dålig engelska som "inte" kan fråga om vägen vad gör han?

Vid infarten till många tätorter brukar det finnas en karta. Den ska givetvis också visa cykelvägar! Gärna också ett ställ eller en automat där man kan få kartor med cykelvägar på (Borås hade sådant när jag var där senast).

Sen för cykelvägarna borde det finnas skyltade, gena och riksvägar genom städerna med egna namn, ex "55" eller "blå led" som man kan följa både in - och dessutom *ut* ur städerna. Dessa leder kan och kommer nog gärna sammanfalla med de välskyltade och mot genetemot korsande biltrafik prioriterade cykelhuvudleder för pendling alla städer med självaktning borde ha.

Samma villkor, genhet och välskyltadhet för cykel som för bil, helt enkelt. Betydligt billigare och bättre än att bygga motorleder :)!

/Per Eric
 

avslutad210712

Gäst
vid; sa:
Jag ifrågasätter inte din rätt att bo i Kalix och arbeta i Luelå. Men jag förstår inte varför du ska ha indirekt bidrag (avdrag) för det.

Mikael

För att jag är snäll och trevlig *L*

Faktiskt håller jag med dig i det fallet även om det skulle drabba mig ekonomiskt.
 

avslutad210712

Gäst
Almgren; sa:
Ja rensa i av och bidragsdjungeln (men misstänker att en massa administratörer kan mista jobbet då). Och om man tar bort ränteavdraget så bör man även ta bort ränteintäkter som beskattningsbar inkomst (de bör ju hänga ihop).

Håller med även här även om det här också skulle drabba mig ekonomiskt (undrar hur dum man kan bli...).
 
Medborgarförslag

Jag har fått kommunen jag bor i, att bygga nya cykelbanor genom att lägga medborgarförslag om detta.
Nu är det väl inte alla kommuner i landet som erbjuder medborgarförslag, men det är värt att kolla upp om just din kommun gör det.
 
Medborgarförslag

Hej Niklas
Har ni tidaholmsbor möjlighet att lägga medborgarförslag?
Detta kan i så falla vara en möjlighet att få kommunen att bygga ut cykelbanenätet.

mvh Jan
 
Re: Medborgarförslag

bjalverod; sa:
Hej Niklas
Har ni tidaholmsbor möjlighet att lägga medborgarförslag?
Detta kan i så falla vara en möjlighet att få kommunen att bygga ut cykelbanenätet.

mvh Jan

Ja det har vi! Dessutom så driver bl.a. Fp den frågan lokalt (se tidigare inlägg i denna tråd), så jag vet inte om ett medborgarförslag skulle föra just den saken framåt! Med annars är idén god!
/Niklas
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.