Ny bakfälg

Re: Re: Fördomar om hjul

Martin O; sa:
De flesta nav har en flänstjocklek som går bra med Alpine III. En trippelreducerad eker tar hand om slacket på ett utomordentligt sätt.
Det är inte flänstjockleken som är avgörande om Alpine III är bra att använda eller ej, det är diametern på ekerhålen.
Men även med nav med onödigt stora hål tycker jag att man endast bör använda Alpine III på höger sida i bakhjulet.
De andra ekrarna i ett hjulpar måste böjas mer för att de skall få optimalt stöd i böjen och det går inte så bra att göra med så tjocka ekrar som Alpine III.

Vi måste förstå hur ett hjul i rotation beter sig.
Ekern klockan 12 bär upp all vikt.
Det är inte helt sant, läs mätningarna på ett riktigt hjul här:
http://www-civ.eng.cam.ac.uk/cjb/papers/p20.pdf
Men eftersom ett hjul är en förspänd konstruktion och hur det då fungerar är svårt att förstå för de flesta, även för de som är mekansikt utbildade, är ditt missförstånd inte ovanligt.
Detta missförstånd har tex funnits i andra trådar här tidigare.

I en tårtbit mellan klockan 5 oc 7 ca., får vi ett slack i ekrarna.
Det är just själva slacket som är ödesdigert för ekrarna.
Resultatet är utmattning i ekern och fördärvade flänshål.
Det kan vi lösa på flera sätt (eller tillsammans)

1. Fler kors (längre och flexiblare eker men också högre vikt)

2. Reducerade ekrar

3. Ekerbrickor. (För minskad rörlighet i flänshålen)

4. Wirning och lödning.

Ännu en gång:
Att wira och löda ekerkorsen kan bara göra skillnad om owirade och olödda ekrar rör sig mot varandra.
Det gör de inte.
Det går som sagt enkelt att kolla själv på ett gammalt hjul, ju äldre och mer använt desto bättre.
Detta bekräftas också av mätningar:
http://www.sheldonbrown.com/brandt/tied-soldered.html

Jag har byggt hjul proffesionellt i 25 års tid.

Jag lämnar 3 mån garanti på omekring. 2 år på nybyggda standardhjul. Livstids garanti på nybygge med wirning.
Dock ej på fälg och nav. Där gäller konsumentköplagen.

Jag vill också tillägga att ekerbrott inte på något sätt är acceptabelt. Orsakas inte ekerbrottet av utomstående faktorer t.ex. påse i framhjulet, är något fel. Reklamera!

Bra garantier.

Det verkar som om du, trots vissa brister, har en bättre förståelse för hur ett hjul fungerar än många andra cykelmekar.
Och jag är övertygad om att de hjul du bygger är bättre än de hjul som dessa cykelmekar bygger.


/håkan
 
Tackar för PDF-filen. den är numera utskriven och skall utgöra helgförströelse.

Nu skall vi inte stirra oss blinda på AlpineIII ekrar. Det är trots allt sällan de används. Framför allt till tandem, transport och extremt överviktiga personer.
Den normala ekern är trots allt DT Competition (2.0/1,8/2.0).

Jag vidhåller fortfarande att wirning/lödning minskar slacket avsevärt.
De hjul jag byggt med denna teknik har varit helt problemfria.

/Martin
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bulgakov bakfälg/hjul Långcykling 7
finta Byta bakfälg Långcykling 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.