Vad säger lagen om cykling? vilka vägar, vilken sida?

PederafG; sa:
Nordesjö; sa:
PederafG; sa:
Jag tror att det sæger ganska mkt att det kan debateras tre sidor i æmnet och en person klagar på att det kommer upp. Sæger inte mer æn så...

Fast nu var det ju knappast frågan om vilken sida man ska cykla på när man cyklar på en motorväg (!), eller hur man ens känner igen en motorväg (! igen), som vi diskuterade på tre sidor.

Sådant förväntas alla som ger sig ut i trafiken känna till, så de syrligheterna förtjänade du nog - det är lätt att bli sarkastisk när man är chockad :)

dær misstar du dig då jag aldrig sagt eller trott att man kan cykla på vænster sida lagligt. Det var en kompis som tipsade mig om det som ær mkt erfaren cyklist, dock ej proffesionell eller laglig på något vis. Dærfør ville jag prøva den tankegången hær. Han tyckte det var befogat i kolsvart nattmørker.

Hur man kænner igen en motorvæg vet jag också men var grænsen gick før var man fick cykla visste jag inte. Om det var definitionen motorvæg, 110-væg, 90-væg etc. Det har næmligen ingen sagt till mig och som sann livsnjutare anser jag att alla har rætt att læra sig æven om det må vara først nær man ær 21 år o inte från att man ær tre år. Allting ær till før alla, och någon gång måste man læra sig saker och ting. Och som du sæger førvæntas alla kunna ovan næmnda frågor innan man ger sig ut. Då førvæntar jag mig också att vuxna mænniskor inte hånar den som førsøker læra sig innan den ger sig ut istællet før att prøva sig fram o kanske som någon næmnde en som hade cyklat runt på en 110-væg. Væx upp och hjælp till istællet før att skjælpa så kanske fler också vågar fråga istællet før att chansa o riskera livhanken eller bøter.

Nu var det iofs sig inte Nordesjö som var hånig eller vad ni nu kallar det. Så ska du skälla på någon så får du skälla på mig.
 
Re: Re: Re: Högerregeln har undantag

Anders.Appelqvist; sa:
f91jsw; sa:
Jag tycker nog det är rimligt att cyklister har väjningsplikt i det här fallet. Ofta handlar det om huvudleder där bilisterna förväntar sig att ha företräde. Eftersom en cykel kan närma sig överfarten mycket fort skulle bilarna i princip vara tvungna att stanna vid överfarten och förvissa sig om att ingen cykel kommer ifall cyklar hade företräde. Det går inte direkt att jämföra med övergångsställen eftersom gående rör sig långsamt och ger bilisterna längre tid att reagera.

Johannes

Det är detta som jag menar med att man som cyklist inte blir tagen på allvar. Jag tycker att många cykelbanor borde betraktas som huvudled för att förenkla cyklandet så mycket som möjligt. Jag har under långa perioder pendlat till jobbet för att det är den smidigaste och bästa lösningen, men ibland har det blivit för krångligt för att man som cyklist blir undanskuffad som någon sorts 2:a sortens trafikant. Jag tror att ALLA har oerhört mycket att tjäna på om fler börjar cykla, och att man börjar ta cykeln och cyklisterna på allvar.
Ett annat exempel som gjort mig upprörd många gånger är hur cykelbanor hanteras vid vägarbeten. Det är tydligen helt okej att spärra av en cykelbana ("cykelhuvudled") i veckor och månader vid ett vägarbete medans man vid ett vägarbete på en huvudled för bilar gör alla möjliga ansträngningar för att biltrafiken ska flyta på trots vägarbetet...

Tydligen finns det personer i varje fall på gatu och fastighetskontoret i Stockholm som inser problemet med att ständigt nedprioritera cyklistens rättigheter i potentiella konfliktsituationer.

Ramlade på en utredning om hur trafiksignaler kan utformas för att hjälpa cyklisternas framkomlighet.

Se:
http://www.movea.se/Movea_Cyklar.pdf.pdf

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Martin_GBG Vad säger polisen/lagen om pannlampa när man cyklar? Långcykling 24
greendanger "Lång" cykling Långcykling 4
Anders Nordh Cykling till Albanien Långcykling 2
Magnus H Bilder cykling Nya Zeeland Långcykling 4
jens93 flyg och cykling till/i australien och nya zeeland! Långcykling 8
hellstrom-c Kompanjon sökes för Sverige-cykling! Långcykling 15
Cykling2014 Cykling Europa sommaren 2014! Långcykling 14
Anki56 Sällskap sökes cykling jul-nyår Långcykling 1
Börner Dokumentärfilm om cykling till Asien Långcykling 3
coolmarcus Hej! Tips på cykling genom Afrika Långcykling 16
emmaskold MTB cykling i Leogang i Österrike i sommar - SÄLLSKAP SÖKES! Långcykling 0
perosen Föredrag om cykling i Nederländerna (21/1 i Uppsala) Långcykling 3
santiago Cykling Holland-Ö-vik Långcykling 4
Ha st Cykling i Italien Palermo - Como Långcykling 0
spatman frågor inför cykling. Långcykling 2
SeekOut Tält för cykling Långcykling 15
Gohan Tips på cykling i sommar Långcykling 3
kimsjö Cykling genom asien, tips och rad?.resekamrat? Långcykling 3
basti Spontan cykling till Paris, eller? Långcykling 0
Fastnet.R Semester kick off cykling Nyköping-Halmstad. Långcykling 12
niking Hög tid att satsa på infrastruktur för cykling Långcykling 10
Pocahontus En månads cykling i maj, tips? Långcykling 5
tomas b Schwalbe Däck för 'till jobbet cykling' Långcykling 5
henrik_faming Cykling i Kroatien juni 2011 Långcykling 4
kimsjö Cykling genom asien - start i host Långcykling 4
Sailorboy81 cykling ca 5-7dar slutet på juni början av juli Långcykling 0
bogdanescu Cykling och vandring Långcykling 3
kimsjö Cykling NY-Vancouver Långcykling 3
ChristianSvensson2 Erfarenhet av cykling i Väst och Centralafrika Långcykling 1
flameboy Däckval, cykling Stockholm-Göteborg? Långcykling 10
Emil_S Cykling till Gibralta. Hur lång tid? Långcykling 2
basti Hörlurar för cykling! Långcykling 17
jamo Turtips för långweekend-cykling max 12 timmar bilresa från Stockholm? Långcykling 15
kajhaj cykling i Istrien/Kroatien Långcykling 7
kultingen Köpa pulsmätare för bland annat cykling, vilken? Långcykling 3
miyata cykling i norra tyskland Långcykling 5
hjan Cykling på södra och västra Teneriffa Långcykling 0
StefanP- Skor för cykling och vandring Långcykling 5
LeifP Cykling i Portugal? Långcykling 3
chrrisse Ge mig tips på träning inför långfärds cykling Långcykling 10
Albin85 "cykling" -Sverige till Kina, cykelpolare, Råd, Tips, Långcykling 9
perlarsson Cykling på Åland, frågor Långcykling 5
herr lejon cykling i Provence Långcykling 0
j_stellan Cykling i Spanien Långcykling 7
bikerider Studiecirkel om cykling Långcykling 0
igs cykling i nordamerika Långcykling 3
avslutatmedlemskap0601 Cykling 2006 Stockholm > Kapstaden – reskamrat sökes! Långcykling 6
chrille_g Mat i kombination till cykling Långcykling 11
chrille_g Cykling i Sydostasien Långcykling 8
gunnarmongard Cykling i november Långcykling 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.