Ytterliggare lättnader i tvånget att använda cykelbana för cyklister

Jösses, 8 sidor om "Landsvägscykling för dig som gillar racer och landsvägscykling" dags att hålla sig till topic. Racercyklister har cyklat och kommer alltid att cykla i trafiken och har ingenting med dom nya reglerna att göra
 
Kärt ämne och visst är det kul med en livaktig tråd.

Ibland är man som motions och pendelcyklist på racer eller liknande hoj tvungen att använda cykelbanor t ex utmed vägar med mittvajer motorvägar och liknande.



Thure
 
Där jag bor (Umeå) är cykelvägarna ibland oframkomliga på grund av brist på snöröjning. Då måste man ut på vägen som nästan alltid är fin. Sen ligger cykelvägarna ofta lägre än både väg och intilliggande mark och får då fungera som en dräneringskanal för vägarnas snövallarna på våren. Men jag väljer cykelväg där det finns och går att använda.

Träningscyklister är mycket mer lika fordon i hastighet och att de ska samsas på samma yta som hundägare och barnvagnar känns dumt. De får hellre vara på vägen för min del.

Många cyklister som felar, framför allt vid övergångsställen. Men det finns många bilister som inte heller respekterar trafikreglerna med allvarligare konsekvenser. Upplever att många bilister inte inser att GC ofta också är huvudleder och att bilister har väjningsplikt. Har både fått tvärbromsa eller nästan blivit påkörd på såna ställen av bilister som bara ska fram. Det gör att vägarna känns tryggare ur den aspekten.
 
Då har båda cyklisterna hinder på sin sida och båda är skyldiga att väja - således kan det bli totalstopp för båda cylklisterna tills fotgängarn inte längre är mitt för varandra. Lagen fungerar även för detta fall.

Lagen må fungera, men jag tror inte cyklisternas hänsyn gör det. Inte ens bilister klarar av den regeln, det är "störst och tuffast går först" som gäller.
 
Kaoset lär föbli så länge man envisas med blandade CG-banor. Spelar ingen roll hur mycket regler man inför när ingen följer dem och själva konstruktionen av CB-banorna är korkad och inbjuder till kaos.

Jag cyklar mycket, går sällan. Ändå, när jag går sitter gamla trottoartakter i. Jag tar ett steg åt sidan utan att kolla om det kommer en cykel. Det sitter i ryggmärgen även fast jag vet hur läskigt det är för cyklister med fotgängare som irrar hit och dit. Men människan funkar så. Man går inte och rabblar "jag befinner mig på en modern CG-bana och måste tänka på det" hela tiden som ett mantra. Man faller in i sitt sedan barnsben invanda beteende bara. Å andra sidan verkar inte barn och ungdomar som är födda med eländet ha lättare för det de heller...

De riktigt breda autostradorna i utkanten av (åtminstone vissa) städer kan de behålla. De andra borde väck eller byggas om till avdelad bana! Tydligt avdelad, inte bara ett nästan utsuddat streck i mitten.

Sen är jag en av de kanske få som tycker de gamla cykelbanorna som var en avgränsad del av körbanan, längst till höger, var utmärkta. All trafik rör sig åt samma håll, bara i olika hastighet, lätt att byta fil och ta sig igenom korsningar i ett svep istället för att krångla med flera övergångsställen och rödljus.
 
Senast ändrad:
Jag tar ett steg åt sidan utan att kolla om det kommer en cykel. Det sitter i ryggmärgen även fast jag vet hur läskigt det är för cyklister med fotgängare som irrar hit och dit.

Det mår vara att det är läskigt för cyklister, men då får man ju faktiskt anpassa hastigheten efter trafikförhållandena.

Jag hade en klasskompis som berättade att hans körskolelärare hela tiden tjatade om "Där går några fotgängare på trottoaren, du måste vara beredd på att de helt plötsligt kliver rakt ut i vägen".

Tyvärr är ju det där nåt som de flesta trafikanter, både bilister och cyklister, inte alls gillar. För det är ju jobbigt att behöva ha sån uppmärksamhet och behöva sakta in. Och göra saker som är jobbiga gillar man inte. Titta på hur cyklister vid rödljus gör allt för att slippa stanna och sätta ner fötterna. Många bilister är inte bättre de, ligger och kryprullar sakta sakta fram mot trafikljuset för att slippa stanna. För cyklister med växlade cyklar är det ju extra jobbigt att sakta in för man måste växla ner, och det går ju inte att göra så lätt från stillastående.
 
Kaoset lär föbli så länge man envisas med blandade CG-banor. Spelar ingen roll hur mycket regler man inför när ingen följer dem och själva konstruktionen av CB-banorna är korkad och inbjuder till kaos.

Jag cyklar mycket, går sällan. Ändå, när jag går sitter gamla trottoartakter i. Jag tar ett steg åt sidan utan att kolla om det kommer en cykel. Det sitter i ryggmärgen även fast jag vet hur läskigt det är för cyklister med fotgängare som irrar hit och dit. Men människan funkar så. Man går inte och rabblar "jag befinner mig på en modern CG-bana och måste tänka på det" hela tiden som ett mantra. Man faller in i sitt sedan barnsben invanda beteende bara. Å andra sidan verkar inte barn och ungdomar som är födda med eländet ha lättare för det de heller...

De riktigt breda autostradorna i utkanten av (åtminstone vissa) städer kan de behålla. De andra borde väck eller byggas om till avdelad bana! Tydligt avdelad, inte bara ett nästan utsuddat streck i mitten.

Sen är jag en av de kanske få som tycker de gamla cykelbanorna som var en avgränsad del av körbanan, längst till höger, var utmärkta. All trafik rör sig åt samma håll, bara i olika hastighet, lätt att byta fil och ta sig igenom korsningar i ett svep istället för att krångla med flera övergångsställen och rödljus.

Glad att se att det finns fler som önskar separering av olika trafikslag. Gående på gångbana, cyklister på cykelbana och bilister på bilväg.

Men så kom nya lagen som tråden startade med....

/Patrik, var sak på sin plats
 
Är GC-vägen tillräckligt bred kan idén funka, men inte om den är för smal. Då blir det inte tillräcklig vinst för nån att följa reglerna. Kaoset lär förbli. Det räcker att två barnvagnar åker i bredd så är hela idén borta, inte heller troligt att ett par går i led efter varandra. De kommer givetvis gå brevid varandra och uppta för stor del. Både 2 gångare och 2 cyklister i varsinna riktningar borde rimligtvis kunnas färdas genom samma skärningspunkt samtidigt utan att nån måste köra slalom eller hoppa åt sidan.

Tänk dubbel cykelväg med vägren för gångarna. Men utan linjer blir det verkligen kaos.

Att cykla två i bredd tillåter lagen yttryckligen endast då det kan ske utan olägenhet för annan trafik. Att gå i bredd är inte uttyrckligen förbjudet i trafikförordningen.

/Patrik
 
Att cykla två i bredd tillåter lagen yttryckligen endast då det kan ske utan olägenhet för annan trafik. Att gå i bredd är inte uttyrckligen förbjudet i trafikförordningen.

/Patrik

nej, men om andra får flytta på sig för att två lattemorsor med sina vagnar måste gå brevid varandra är det nåt som är fel. Speciellt om en vagnarna går ut i cykelfilen vilket ju inte direkt är en ovanlig syn i stockholm iaf.

Visst finns det ringklockor, men en del blir kränkta om man plingar bort dem :)

Om det inte är olagligt att gå 2 i bredd på en vanlig bilväg så är det iaf knäppt och farligt.
 
nej, men om andra får flytta på sig för att två lattemorsor med sina vagnar måste gå brevid varandra är det nåt som är fel. Speciellt om en vagnarna går ut i cykelfilen vilket ju inte direkt är en ovanlig syn i stockholm iaf.

Visst finns det ringklockor, men en del blir kränkta om man plingar bort dem :)

Om det inte är olagligt att gå 2 i bredd på en vanlig bilväg så är det iaf knäppt och farligt.

Finns en gångbana och en cykelbana ska man gå på gångbanan och cykla på cykelbanan. Det är tillåtet bli kränkt av en ringklocka och det är även tlllåtet att använda ringklocka när det behövs.
Håller med om att man inte ska gå så man stör annan trafik men med ömsesidig hänsyn borde det lösa sig.

/Patrik
 
Borde och borde, fru Blom. Nu är det ju så att de flesta skiter i reglerna och absolut inte visar hänsyn. Det löser man inte genom fler regler. Ska man inte införa höga böter för brott mot CG-reglerna tror jag enda sättet är att fixa gång- och cykelbanor (märk ordet OCH!) som är anpassade till hur människor faktiskt funkar.
 
ömsesidig hänsyn funkar bäst på landsbygd och i småstäder där det inte är så mycket folk att tampas med. i storstäderna borde det va mer tydligt separerade skiljegränser mellan vägtyperna - typ hög kant mellan bil-cykelfil och likadant på en GC-väg - ett fysiskt hinder mellan dem. Mer exluderande design så barnvagnar och bilar får svårare att snylta på cykelvägen och tvärtom :)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.