Valla eller bara stighudar

Vi är ett litet gäng som ska skida mellan Abisko och Nikkaluokta i slutet av april. Det blir premiärturen i fjällen vintertid, och nu har diskussionen om valla eller inte blossat upp. En av oss kör vallningsfritt, och hon har inga problem. Vi andra har Amundsen BC med Fellelås. Min mening är att skidorna ska vallas (ev även med glid??), men nu haren av mina färdkompisar fått rådet att bara köra med de korta stighudarna och låta dem sitta på hela tiden.
Att ha stighudar hela tiden, påverkar inte det glidet?
Om valla, fungerar det med tejp? (vill inte dra på för mycket vallaprylar)

Tacksam för lite rådgivning :)
 
Jag har Amundsen, och kör helst med burkvalla/vax. Stighudar tar jag fram bara om det är en hel lång sluttning och dåligt fäste uppför.

För tejp krävs lite bättre spann på skidorna tycker jag, det har jag inte testat på turskidor, bara längdskidor med bra spann för fästvalla.
Särskilt med packning på ryggen så lär tejpen vara mer broms än burkvalla vid minusgrader, då brukar burkvalla ge rätt OK fäste om man tar lite varmare än man skulle på längdskidor. Det beror ju också på om man kan åka något på armstyrka korta uppförslut eller måste lita helt på fäste.

Det är ju i och för sig lite beroende på före/vallabehov. Vid blött och plusgrader kan kanske tejp fungera bättre. Och vid mycket nysnö och obefintliga spår är inte korta stighudar så illa, men i utförsbackar är dom inte så roliga med dåligt glid. Vid hårda glatta spår slits burkvallan bort ganska fort, och stighudar kan ha lite bättre glid på skare än annars, men ibland lyfter de skidan så att stålkanterna får lite sämre grepp på isigt underlag.

Sammanfattningsvis skulle jag använda burkvalla, kanske ha lila 0- -2, blå -2- -5 och grön -10 att välja på, och blanda vid behov, samt ha stighudar i beredskap.
 
Jeg er enig med spikbjørn, og jeg har også Amundsen skiene. Som oftest bruker jeg bare skivoks, men hvis jeg trekker pulk eller det er bratt oppoverbakke så tar jeg på kortfellene.

Men dere har tenkt å gå i april, og forholdene da kan være svært forskjellige fra år til år. Hvis det er isete løyper eller svært grovkornet våt snø, så bruker jeg feller uansett. De bremser litt noen ganger, men det oppveies av bedre feste og at man slipper å bruke klister. Klister er noe herk som jeg helst unngår.
 
Vallatejp.

Hejsan,

När jag går på längre turer och bor i stuga eller tält kör jag personligen med vallatejp. Visst håller jag med Spikbjörn och Otto om att vanlig burkvalla är överlägsen, men bara så länge som temperaturen är på minussidan och ganska konstant.

Om man går på tur i slutet av April är det inte ovanligt att det är typ -10 på morgonen när man ger sig av och sen +3-5 mitt på dagen när solen gassar. Och då hamnar man i eländet att valla om minst en ibland flera gånger under dagens lopp. Något som jag helst slipper.

/ Stefan
 
Tejp och stighudar är ingen bra kombo. Råkade testa en gång och tejpen satt riktigt bra fast i hudarna.
 
Ja, med tejp skulle jag lämna hudarna hemma.

Jag tror att föret/temperaturen styr mest vad som fungerar bra. Även med vallningsfria skidor blir det väldigt bakhalt ibland, särskilt med hårt och isigt underlag.

För extra fäste med tejp, vax och vallningsfritt i bakhala uppförslut kan man ju använda knepet med en kort spännrem runt skidan i steget. Den är ju ganska lätt och snabb att sätta dit och ta bort, och minskar problemet. Att ta med två remmar på ett par dm är ju inte mycket att släpa på.
 
Hejsan,

När jag går på längre turer och bor i stuga eller tält kör jag personligen med vallatejp. Visst håller jag med Spikbjörn och Otto om att vanlig burkvalla är överlägsen, men bara så länge som temperaturen är på minussidan och ganska konstant.

Om man går på tur i slutet av April är det inte ovanligt att det är typ -10 på morgonen när man ger sig av och sen +3-5 mitt på dagen när solen gassar. Och då hamnar man i eländet att valla om minst en ibland flera gånger under dagens lopp. Något som jag helst slipper.

/ Stefan

Man kan ju då ha kall-valla på burk på fm och korta stighudar på em om snön är lämplig för det?
 
Jo men.....

Visst finns det dagar då det funkar att köra med burk på förmiddag och sen byta till stighudar.

Men i slutet av April är det inte ovanligt med temperatur kring noll och snöfall/mulet.....det är ju ändå fjällen vi talar om.

Och har det varit dagsmeja ett par dagar får man stenhård isig skare....

Summa summarum. Räkna inte med att kallvallan fungerar mer än i bästa fall 30-50% av tiden. Och vill man inte hålla på och kleta med klibbig +4 valla eller klister, vilket jag gärna slipper, innebär det att man merparten av tiden går med de korta stighudarna.

Går man med pulka är väl det kanske inte så illa. Men med ryggsäck tycker jag faktiskt att Åsnes korta stighudar är ganska usla. Har både den gamla varianten i nylon och den nya i mohair. Man har textilbroms mest hela tiden och skillnaden i glid mot hellånga stighudar är i många fören ganska liten. Dessutom irriterar jag mej på beteendet i skrovlig snö. Fantastiskt glid i 20 cm när stighuden "lättar" från snön och sen hugger det till så man nästan står på näsan.

Nej tillverkarna av turskidor borde lära sig av sportskidorna som Atomic Skintech, stighuden ska ligga i en "grop" så den inte sticker upp (eller ner...) från belaget!!!

/ Stefan
 
Har kört två säsonger med Fischer E99 med deras Easy skin som är likvärdigt med Åsnes system. Har kört både med pulka och med ryggsäck och har haft hudarna på hela turer. Har även ett annat par skidor där jag har vallatejp (Madshus BC50). Båda har ett markerat spann och har i de flesta fören bra glid med båda paren, bättre än vallningsfria skulle jag vilja påstå - och bättre fäste.
Är man rädd om sina stighudar bör man ta bort fästvallan innan montering, allt för omständligt ute på tur.

Pulka - korta stighudar hela tiden
Rygga - korta stighudar hela tiden om det är brant terräng annars funkar tejp bra

En nackdel att köra med hudar hela tiden är att de slits en del men det får man ta.
 
Tack för tips!

Tack för alla svar. Det lutar nog att det blir vanlig valla, och när temperaturen stiger över nollan och det blir blöt snö så får det bli stighudar :)
Inget klister eller tejp.
 
Kör också alltid burkvalla eller sprayklister så länge det någonsin går. Hudar tar jag bara på om det kommer vara uppför minst en timme. Småbackar är bättre att saxa i.

Alltid bästa möjliga glid på turskidorna! Det ska ju vara skönt att vara ute.

Glöm inte en svätt vallaväck och en trasa, oavsett om du vallar eller inte. Inget kul att åka i något kladd och sedan ha kass glid resten av turen.
 
Vi är ett litet gäng som ska skida mellan Abisko och Nikkaluokta

Men hur ser backförhållandena ut aktuell sträcka? Var är de längre uppförsbackarna där det eventuellt kan krävas hudar? Jag har själv bara gått sträckan Abiskojaure-Abisko sommartid och upplevde den inte som speciellt backig, men då hade jag ju utför också…
Sträckan Abiskojaure-Alesjaure ser ju lite backig ut i början, men sen då?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nordängen Stighudar och/eller valla Turskidåkning 6
frippe1976 Valla eller vallningsfritt? Turskidåkning 6
Valla eller inte valla det är....? Turskidåkning 1
Heltklartunderbart Gamme 54 Bc, valla/stighudar? Turskidåkning 6
GusEnm Valla på Åsnes Kongsvold Turskidåkning 7
vandrafjäll Valla pulkan enkelt Turskidåkning 9
viktore Behöver man inte valla sina Åsnes Amundsen ? Turskidåkning 8
Gröngölingen Ny säsong, ny valla? Turskidåkning 2
flierman Valla glid på vallningsfria turskidor Turskidåkning 6
bekkis Valla/vallningsfritt? BC/NN75? Turskidåkning 4
fson Valla träskidor för tö? Turskidåkning 9
hannulan Butik m valla i närheten av Mölndal Turskidåkning 5
Rasmus B Valla till fjällskidor Turskidåkning 2
Staffan Andersson valla fiskfjäll? Turskidåkning 7
fujii Valla vallningsfria skidor? Turskidåkning 9
Mathew Bakhalt som sjutton. Varje gång, trots valla Turskidåkning 36
afropavo Valla? Turskidåkning 2
ett_och_noll Valla Vita blixten? Turskidåkning 1
mothesta Tjära och valla... Turskidåkning 6
Vandrare Hur valla turskidor? Turskidåkning 12
abielk Lära sig valla Turskidåkning 6
Fjorr Skicka paket STF Abisko- Nikkaloukta med bussgods, bra eller dålig ide? Turskidåkning 3
PhilipK Fjäll eller skins på Fischer Transnordic 66? Turskidåkning 8
TFTF Pulka eller ryggsäck mellan stugor? Turskidåkning 10
mThureson Tjäktjapasset eller Sielmmavaggi via Nallo Turskidåkning 5
Lortkatt Reklamation eller normal skada? Turskidåkning 11
qwert vilken bindning ska jag välja magnum eller vanlig? Turskidåkning 2
Gråbuse Tälttur i Harsa eller Orsa? Turskidåkning 1
edler Skidval: Åsnes Ingstad, Fischer E109 eller varför inte Hagan Off Limits? Turskidåkning 22
evinrude skidor kilpisjärvi-halti eller liknande? Turskidåkning 8
Skidpojken Mohair eller syntet? Turskidåkning 2
Lofoten - Møring Spor eller løype på Kungsleden i midten av februar? Turskidåkning 1
Glännman Temperatur Abisko april - tunn eller tjock dunjacka :-D Turskidåkning 6
AndersSupertramp Fellelås på fiskfjäll - bra eller obra Turskidåkning 3
Soleil Ottsjö eller Vålådalen i mars? Turskidåkning 5
Cloyanz Amundsen bc med skinlock eller Amundsen FL Wax Turskidåkning 5
kanis Stighudar eller ej Abisko-Nikka? Turskidåkning 7
Kricko B Tur i Tyskland/Italien eller ?? Turskidåkning 1
Bomaye Sarek i mars eller april? Turskidåkning 4
Emmmalundstrom Någon som bor eller brukar köra i enafors, storulvån alternativt duved? Turskidåkning 2
Kricko B Hjälp! Mattermos eller inte? Turskidåkning 6
liquidmonkey primus power eller vinter gas? Turskidåkning 9
Calestar Randonee eller turskidor. Turskidåkning 4
offtrack Madshus eller Alpina för kalle-anka-fötter? Turskidåkning 4
flierman Testa vallningsbara - tejp, spray eller burkar? Turskidåkning 1
moa_k40 Bc bindning eller "vanlig" bindning? Snabbt svar! Turskidåkning 8
never Någon som testat dessa skidor eller vad tror ni om dom? OAC KAR 147 Turskidåkning 2
moa_k40 fjällskidor eller längdskidor? Turskidåkning 12
rispalt Katterjåkk eller Katterat -> Unna Allak Turskidåkning 6
robinb köpa turskida, åsnes ingstad eller amundsen? Turskidåkning 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...