Är GAS överlägset T-Röd, egentligen..? Inte när det börjar bli kallt är min slutsats.

@Peter77

Kul input, tack!

För mig är sotning en "icke-fråga" då jag ofta använder mina prylar över öppen eld.

Men om du VILL så kan du antingen köpa Tenol som sotar mindre, eller göra egen "Ful Tenol" genom att späda ut T-Röd med metanol har jag för mig, kommer inte ihåg, men halten av metanol var lägre än optimalt för att panikslagna människor från "Parkens vänner" inte ska behöva mista synen har jag för mig (?), minns kanske fel (?), det lär jag få reda på rätt kvickt isf... ;-D


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
 
@Peter77

Kul input, tack!

För mig är sotning en "icke-fråga" då jag ofta använder mina prylar över öppen eld.

Men om du VILL så kan du antingen köpa Tenol som sotar mindre, eller göra egen "Ful Tenol" genom att späda ut T-Röd med metanol har jag för mig, kommer inte ihåg, men halten av metanol var lägre än optimalt för att panikslagna människor från "Parkens vänner" inte ska behöva mista synen har jag för mig (?), minns kanske fel (?), det lär jag få reda på rätt kvickt isf... ;-D


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Hej och tack för svar!
Jo jag kände till Tenol, är dock ganska säker på att det inte går att få tag på längre, kan dock ha fel. Och jag tänker att skall man ändå befatta sig med hälsovådliga grejer tar jag hellre nåt som inte sotar alls, dvs ren metanol, än Tenol som ändå sotar litegrann eller att hålla på och blanda och ha samma bekymmer där. Jag fullkomligt hatar sot :D

Det är ju det där med risken att få det i maten, men ännu har jag aldrig någonsin lyckats få nåt stänk i maten av T-röden.

"Parkens vänner" hahah
 
Vid kyla och hög luftfuktighet löser värmen först lugtfuktigheten, Det leder inte till kokning, Sorry T-röds älskare.

Gas omväntmonmterad fungerar hyfsat medan bensin och fotogen fungerarar till 100%,

go tur

Nu får du ju läsa trådstarten innan du kommer med påståenden. Testet visar ju motsatsen. Visst att bensin och fotogen kanske funkar bättre i lägre temperaturer, men det är ju inte riktigt applicerbart här eftersom det inte fanns med i testet. Trådstarten handlade om sprit VS gas så kan du vara vänlig och då antingen ge relevanta svar utifrån det scenariot eller låta bli överhuvudtaget.

Börjar bli fruktansvärt tröttsamt att du så FORT du får en chans bara MÅSTE racka ner på sprit och börja gagga om vad DU anser bäst när ingen frågat efter det.
Det verkar vara svårt att förstå att folk kanske av någon anledning föredrar något annat än du. Ser du nån annan här hålla på på det viset? Det är liksom typ den tusende tråden där detta händer och jag tycker inte det är gott forumbeteende helt enkelt.
Tror knappast jag är ensam att tycka detta.

Ursäkta påhoppet men för i h-e lägg ner nu.
 
När valet är mellan sprit och gas vid vinterväder så väljer jag sprit alla gånger.

Utan att ha gjort några avancerade tester så är min erfarenhet av gas på vintern att den kräver en hel del kärlek för att prestera bra.

Spritbrännaren är däremot genial i sin enkelhet och gör jobbet, ingen tvekan om saken. Pålitligheten hos en spritbrännare är oslagbar. Det finns en anledning till att de fortfarande tillverkas och säljs: de är helt enkelt bra.
 
När valet är mellan sprit och gas vid vinterväder så väljer jag sprit alla gånger.

Utan att ha gjort några avancerade tester så är min erfarenhet av gas på vintern att den kräver en hel del kärlek för att prestera bra.

Spritbrännaren är däremot genial i sin enkelhet och gör jobbet, ingen tvekan om saken. Pålitligheten hos en spritbrännare är oslagbar. Det finns en anledning till att de fortfarande tillverkas och säljs: de är helt enkelt bra.

Instämmer. Det är sotet jag retar mig på bara. Det och att det blir ett äckligt rött klegg i brännarhålen när man eldat t röd. Som att färgämnena inte förbränns utan koncentreras och sätter sig där istället. Det tror jag dock har med fabrikat att göra. Just nu kör jag Kemetyls. Finsprit alltså :) Tar lite mer tid med sprit men inget som stör. Sen är det lite situationen som avgör vilket man föredrar. Själv användet jag ofta köket på lekplatsen med barnen. Drar då igång det ungefär när man kommit dit då det brukar va lunchdags en halvtimme - timme senare. Så då har man inte bråttom. Har man traskat hela dagen och är blöt, trött och less kanske man vill ha ngt snabbare.

Däremot visste jag inte att det blev sån skillnad av att värma brännaren. Brukar ligga på uppkok 1l ca 14-16 min. Värmer aldrig undertill. Skall testa det. Borde göra skillnad ffa med metanolen som ligger lägre i energivärde.
 
Vid kyla och hög luftfuktighet löser värmen först lugtfuktigheten, Det leder inte till kokning, Sorry T-röds älskare.

Gas omväntmonmterad fungerar hyfsat medan bensin och fotogen fungerarar till 100%,

go tur
Jag har kokat vatten i snuskburk med spritbrännare i -2°c och dimma. Luftfuktigheten kändes ganska hög kan man säga.

Du kanske menade ännu kallare och ännu fuktigare?

Nu är det iof 10 år sedan jag gjorde lumpen och mycket kan ju ha ändrats inom fysikens lagar sedan dess...
 
Gillar ni spritbrännare så kan ni öka farten och uppvärmningstiden vintertid genom att fixa en tajt isolerad kopp och ställa den i.
Glasfiberväv och alufolie+silvertejp på utsidan , det senare för att inte få in vatten från smält snö till väven som tar energi.

Blir bättre fräs , vid extremkyla kan man även ha i några enstaka % bensin , ökar sotningen men det kommer igång fortare.
 
När vi ändå pratar om att elda för kråkorna - dvs att kastrulen ev inte kan tå åt sig så mycket värme som brännaren levererar - då borde ju gas teoretiskt kunna bli drygare om man tänker att man skulle kunna optimera ner gaslågan så man bara bränner exakt så mycket som kastrullen kan ta åt sig (ingen spillvärme) medan en spritbrännare model trangia bara har två effektlägen - full effekt och det vi kallade sparlåga då jag var scout - dvs då man la på metalringen runt hållen i sargen och bara hade låga från stora mitthålet.

Jag har inte jämfört gas och sprit på vintern och senast jag vintertältade lite längre (elbrus 2003) så körde vi bensinkök på rysk bilbensin och de funkade bra - sotade lite extra men bra effekt i köket trors lägre oktantal än bensinen hemma. Det jag gillar med bensin framför fotogen är att man förvärmer med ordinarie bränsle och slipper hålla på med två olika bränslen (t-röd för förvärmning och fotogen som huvudbränsle) men det är säkert en vanesak och jag är kanske lite för bränslebekväm. Bensin kan man få tag på i de flesta delar av världen där det finns bilar.


/Patrik
 
Nej ingen trangiakopia

@CampDavid
Evernew: Jag har funderat på en dylik brännare, men tvekar lite då den kostar 600kr.

Är den likadan som Trangias, fast lättare p.g.a. materialet, eller är där mer som skiljer (gör de 2 raderna av kranshål skillnad effektmässigt)?

Passar den storleksmässigt i Trangiaköken?

Gas vs. T-Röd: enligt mina beräkningar vinner T-röd i alla lägen med temperaturer runt nollan, eller lägre.

Tänker jag fel?


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Nej, den liknar bara trangian. Dom var tvugna att göra mera öppningar i brännarkroppen för att titanium leder värme dåligt. Det går inte att försluta brännaren för förvaring. Den är törstigare än trangian. Den är mycket lätt.
Trangiabrännaren är en god kompromiss mellan snabb och snål. Den enda orsaken att göra sig av med trangiabrännaren i trangiaköket är om man vill köra på ett annat bränsle. Vill du spara vikt kan du lämna locket och strypringen hemma. Själv är jag så van vid locket och sparlågan att jag alltid har dom med om brännaren är med. Det händer att till och med vintertillsatsen är med fast det är sommar. Det är som att jag alltid skall bära onödig vikt fast jag gillar att räkna ut precis vad som behövs.
/John
 
Packad?

KAP Arctic vann med ca minuten före GB74:an (som fungerade bäst förvärmd med gas och därefter matad med vätskeformig gas) och sedan väldigt nära efter: Trangiabrännaren med vintertillsats.

Nedpackade kök vid start?

Ett par grader kallare, och utfallet hade kanske blivit ett annat.

Hur som helst visar det att spritköket inte är helt hopplöst långsamt på vintern om man förser det med vintertillsatsen. Snösmältning vill jag inte använda det till dock.

Att sedan KAP Arctic är ett suveränt kök, om man orkar frakta det, är en helt annan historia.
/John
 
Sotet löser sig lätt i T-sprit....
Prova Spisbränsle. Det är avsett för inomhuskaminer.
tex
http://www.biltema.se/sv/Hem/Inredning/Etanolkamin/Spisbransle-2000034955/

Spisbränsle sotar inte, men med tiden ger det en brun beläggning på botten.
/John

Oj det där verkade ju riktigt bra isåfall! Billigt var det också! Har du provat det själv och hur upplever du då att det står sig mot t röd effektmässigt?

Sen har jag för mig att Jula hade något som kallades bioetanol också. Ska söka i deras sortiment. Är det nån som testat det och hur är sotningen?

Den här bruna beläggningen du talar om, går bort med stålull antar jag?
Stort tack för tipset om spisbränsle! Visste inte att det inte sotade.

Edit: Jula verkar ha döpt om sin bioetanol till Spisbränsle de också. Innehållet ser ut att vara detsamma utan att jag läste produktbladet. Flaskan där går på 49. Slutligen har Kemetyl också en produkt kallad spisbränsle som ser likadan ut..kostar 93:-..
Vänligen
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pontare Vilket bränsle (ej gas) är bäst på hög höjd Kök och brännare 3
flanell vilken av dessa trangia brännare är bäst? Kök och brännare 18
estetdrägg Gas är fruktansvärt odrygt!!! (Eller har jag missat nått?) Kök och brännare 32
PaulPersson Hur mycket sämre är Biltemas gas Kök och brännare 18
jobogg Effekten är viktig; Bensin vs gas vs fotogen Kök och brännare 4
Svartkjelen 1 liter Rödsprit = x gram Gas. - Vad är x ??? Kök och brännare 25
Moga Är detta ett äldre bensinkök? Kök och brännare 5
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Sprit i kyla vad är problemet Kök och brännare 28
Livetiskuggan Hur är det med priserna på stormkök bränsle? Kök och brännare 16
BillyAxelsson Vilken brännare är detta? Kök och brännare 3
Sigfridsson Vad är det här? Kök och brännare 6
Björkasp Vad är smidigt sommarkök? Kök och brännare 42
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
cliffisen Är helt vilsen med köksvalet Kök och brännare 35
m490c Är fotogen tystare än bensin i multikök? Kök och brännare 11
Henrik_J Vad är detta för Optimuskök? Kök och brännare 7
Farbrorvattenmelon Första gången med Esbit Titanium Pot. Är detta normalt? Kök och brännare 6
Polar300 Trangia återställer sortimentet! DuoSSAL är på väg tillbaks!!! Kök och brännare 16
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Helosun Vilket Primuskök är det här? Kök och brännare 6
Dr manne Hur effektiv är Esbitbrännare? Kök och brännare 44
graylingman Är Trangias X2 en Primus Omnifuel-brännare? Kök och brännare 6
Polar300 Vilken pump är bäst/lämpligast? Kök och brännare 12
henke.lofgren Grillgaller som är ihopbyggbart eller liknande. Kök och brännare 8
Tetris Värmeväxlare eller inte värmeväxlare, det är frågan. Kök och brännare 46
Faeskmas Mer bränsle när det är kallt? Kök och brännare 5
Coachmike Vilket multi eller bensinkök är bäst!? Kök och brännare 43
eyck Gamla Svea, hon är säker...! Kök och brännare 33
såg hur stabil är trangia triangel??? Kök och brännare 13
GustavF. Titaniumkastruller - är det värt det? Kök och brännare 15
Vintervilan Vilket kök är rätt för mig? Kök och brännare 27
kanis Hur är Trangias multifuel x2? Kök och brännare 19
millimeter Är pumpen tät? Kök och brännare 8
Mats Edberg Primus Gravity II MF, är det bra? Kök och brännare 1
Chinesecrestedlover Vad är säkrast/bäst - sprit eller gasolkök? Kök och brännare 26
kanis Finns det gasolbehållare som är refill? Kök och brännare 10
Mezzner Fotogen; är det lampolja numera? Kök och brännare 7
Skipper_ Kan man skruva av gasbehållaren när den inte är tom på ett trangiakök? Kök och brännare 20
Mija F Primus Gravity II MF, hur bra är dom? Kök och brännare 22
cogo Är det ingen som äger ett Trangia Ultralight Hardanodized? Kök och brännare 9
aborren Vilka stora kastruller är bra Kök och brännare 3
The Trooper Vilket kök är det här? Kök och brännare 2
Brune Är i behov av ny bestickslåda Kök och brännare 7
YNWA Brunton och Optimus är det samma kök? Kök och brännare 21
adventure_transport Vad är det som är farligt med aluminiumkastruller? Kök och brännare 25
Anders Z Vad är bäst lämpat på fjäll? Kök och brännare 18
Mezzner ERGOpumpen; är den bättre än den "gamla"? Kök och brännare 2
bekkis KAP Arctic - något är fel Kök och brännare 1
johsid Är Triangia-tillsatsen till Optimus Nova bra? Kök och brännare 15
Storfot Är förvärmning nödvändig när bensin är bränslet? Kök och brännare 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...