Inlines för nybörjare- börja vart?

Tanken var: AHA! inline är skonsamare för rygg och knäna!
AHA! Köpa inlines!


Först stopped var:
Kullager? Vaddå kullager?
Vaddå hårdhet och 4 eller 5 hjul?

Andra stopped blev ju givet:
Vem ska man lyssna på?
Försäljaren? Och isåfall vilken?
Pratade med en kille på Stadium och får veta en sak, på Intersport så fick jag veta annat.
Ena säger vikt spelar roll för vilken skena (plast eller metall), den andra sa tvärtom.
På nätet läser jag om 4-5hjul och längd på skena.

tredje stoppet är märken och priserna:
En säger att betalar mer än 1500 egentligen ger inte så mycket för en nybörjare, det ger tillräckligt med kvalitet ändå.
En annan säger att minst 1000kr annars är det skit.

I butikerna säger de att prisklasserna inte längre spelar roll eftersom efterfrågan minskar och så också priset.


Imorn ska min kille köpa och jag också. Lär blir något "vad-som-helst"(kommer nog resultera i något inte alltför dyrt så jag kan köpa något "bättre" senare).



Fjärde stoppet är informationen på internet.
Vill jag hade på svenska, var den här sajten den mest aktiva och snabba, för inte tala om kontreta.
Dom flesta andra sajter var mer tävlingsinrikta, ogästvänliga för nybörjare och många gånger, trasiga!



femte stopped blev:

Det blev krångliga att åka inlines än vad jag trodde; då har jag aldrig ens åkt på några ännu.
Inte ens åkt ett par skridskor!!
Kanske jag ska gå tillbaks till cykel, trygga mtbn.

ynk.
 
Om man är osäker på vad man skall ha så är ett råd att skaffa ett par inlines av de mer kända märkena (K2, Rollerblade, Fila, Salomon mm.). Sannolikhet att få kullager, hjul, skena etc. som är bra ökar. Ofta säljer handlarna ut förra årets modell till ett betydligt bättre pris jmf med årets modell och då kan man få riktigt bra grejer till ett bra pris.

Är man ny på inlines känns det som lättast att börja med 4 hjul. Egentligen är inte antal hjul det som är avgörande utan längden på skenan. En kort skena är lättare manövrera jmf lång skena. Å andra sidan kan man få upp högre farter med lång skena.

Viktigt prova skon oxå och känna att den sitter på bra. Speciellt viktigt att hälen sitter fast i skon och inte glappar. Kan annars bli tråkiga gnagsår efter ett tag.

Lycka till
J
 
Jag skulle nog råda att prova de vanligaste märkena på Stadium och sedan kolla på blocket/Tradera efter begagnade som du får mycket billigare än nya, men oftast knappt använda p.g.a. bl.a. det som du skrev från början.

Sedan åker du ett tag(med skydd och hjälm som är enkelt att köpa) och får lite känsla. Sedan är det bara att handla exakt det som känns rätt efter dina nyvunna erfarenheter.

Jag handlar som regel från USA http://www.inlineswarehouse.com som rear ut förra årets prylar mycket mycket billigt. T.o.m. billigare inkl. tull och moms....
 
Åhå!

Tackar tackar för alla svar. Kommer bli inköp idag ser det ut som.
Frågan är, går det att åka på grus eller är det mycket bekymmer med det?
 
Hej och nej, grus är ingen hit alls med inlines. Asfalt är det som gäller och helst bra sådan (jämn och slät).

J
 
Det går, men det är helt omysigt och framförallt för en nybörjare väldigt instabilt.....att åka på grus....
 
ptja... tänkte mer om det är möjligt åka nu. Det verkar inte som om kommunen här i Örebro varit så speciellt intresserade i att skyffla bort all sand och grus från vintern.
 
Torr slät marmor

Jonas.O; sa:
Hej och nej, grus är ingen hit alls med inlines. Asfalt är det som gäller och helst bra sådan (jämn och slät).

J

Och torr marmor. Även om det är mycket ovanligt, så är åkkänslan något utöver det normala.

Per
 
Allting går men som sagt, det blir bra mkt roligare när gruset är borta. Det är bara att testa och se fram mot när Örebro kommun plockar upp gruset. Testa och ring gatukontoret för att skynda på dom, funkar här i Gbg ibland.
J
 
Jonas.O; sa:
Allting går men som sagt, det blir bra mkt roligare när gruset är borta. Det är bara att testa och se fram mot när Örebro kommun plockar upp gruset. Testa och ring gatukontoret för att skynda på dom, funkar här i Gbg ibland.
J

Hehe..iof..jag kan höra mig själv säga "Hej, jag ringer för jag vill ni ska plocka bort gruset. Snälla kan inte ni göra det så jag kan åka inlines? :)
 
Re: Torr slät marmor

Brune; sa:
Jonas.O; sa:
Hej och nej, grus är ingen hit alls med inlines. Asfalt är det som gäller och helst bra sådan (jämn och slät).

J

Och torr marmor. Även om det är mycket ovanligt, så är åkkänslan något utöver det normala.

Per

Torr marmor är en hit oxå alldeles säkert. Här i Gbg saknar vi dock dessa gator i ngn större utsträckning ännu så länge. Men få kanske ta en tur till Västerås för att testa dessa ypperliga inlinesbanor :)

J
 
dengo; sa:
Jonas.O; sa:
Allting går men som sagt, det blir bra mkt roligare när gruset är borta. Det är bara att testa och se fram mot när Örebro kommun plockar upp gruset. Testa och ring gatukontoret för att skynda på dom, funkar här i Gbg ibland.
J

Hehe..iof..jag kan höra mig själv säga "Hej, jag ringer för jag vill ni ska plocka bort gruset. Snälla kan inte ni göra det så jag kan åka inlines? :)
Ja med sådana bitande argument som inlinesåkning får dom nog ändan ur fortare än kvickt.....:)

J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Qanelbulle Nybörjare, vilka inlines hjälp tack :D Inlines 8
Jazzy Inlines vs långfärdsskridskor. Inlines 35
Max_x57 Inlines Uddevalla Inlines 0
Angela1981 Söker inlines kompisar i Stockholm Inlines 6
md6ee Söker skydd för inlines xxl Inlines 1
Michelle1 inlines kompis Göteborg sökes Inlines 2
elsmurfo Hjälp mig hitta rätt inlines! Inlines 4
fine inlines Inlines 0
Planborg Fitness inlines! Inlines 2
Jote Var köpa inlines innan säsongsstart Inlines 4
conny_n Köpa Inlines Inlines 6
acjoh Inlines i Norrtälje Inlines 0
Niclas-82 Inlines för överviktig? Inlines 2
Emili Hjälp med Inlines Inlines 9
muki Hjälp med inlines köp Inlines 2
lelleut Rekommendation på inlines!! Inlines 4
Rillez Bauer inlines 1999-modell Inlines 3
epacke Inlines i stockholm Inlines 2
MBac Crazy Creek eller SOC inlines? Inlines 1
lawe Inlines på Gotland Inlines 2
NattaZatta nöja sig med nya hjul eller helt nya inlines? Inlines 3
novis Inlines Inlines 0
pata_ Inlines köpa på internet Inlines 0
shannara Inlines var? Inlines 4
avslutad130206 Identifiering av inlines Inlines 5
museo12 Inlines med stavar på sämre väg Inlines 2
RollingDist46 Slalom inlines grupp facebook Inlines 0
RollingDist46 var koper du dina inlines? Inlines 3
betel Ny med inlines Inlines 6
Snusmumrik1 Sverigeresa på inlines Inlines 4
bofh Ställa in inlines? Inlines 2
Harm Inlines för motion i Linköping, tips? Inlines 0
surfban Fila inlines i Malmö/skåne Inlines 1
autio Långåkning på inlines :) Inlines 14
Joakim Ambrosson Snabba inlines Inlines 16
Trasig strumpa Köpa stavar till inlines Inlines 7
dabac Cykelfärddator till inlines! Inlines 5
Kvasten. inlines Treriks-smyge? Inlines 5
Jala42 Inlines/Rullskridskor till barn Inlines 1
streethockey_tim Stadium inlines Inlines 2
gunhild inlines utmed göta kanal Inlines 5
lion_86 inlines i strl 39 önskas låna!! Inlines 2
lisaelin Inlines med barn i bärstol? Inlines 14
skaladbanan Inlines som glappar Inlines 4
tryffelsvinet Är inlines ute? Inlines 29
Jonas.O Diskussionslista inlines Inlines 0
kjersti Behöver inlines tips i Stockholm Inlines 5
Tranan Åka inlines i Malmö? Inlines 5
Keras2006 Träningskompis inlines i Uddevalla? Inlines 3
Jonas.O Inlines med klapp...... Inlines 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.