Fastpacking i Sarek (rapport)

Neoprensockar tycker jag fungerar bra då det är lite extra kallt, tex om man ska korsa en massa snöfält eller någon enstaka kall dag då det regnar konstant. Skulle jag gå en hel vandring i dem så skulle mina fötter nog börja ruttna dag tre eller så...

Jo det var det jag var rädd för sist (när jag inte tog med några) men samtidigt är jag förundrad över hudens makalösa förmåga att 'läka' under natten. Jag var dyngsur precis hela dagarna och fötterna var skrynkliga som bleka russin på kvällarna, men varje morgon återuppstod de nästan som nya igen. Och att inte ständigt frysa om fötterna, det låter som ljuv musik i mina öron...
 
Materialaren, bilden där du står framför tåget, visst fick du hjälp av en medpassagerare att ta den? Jag tror det var jag nämligen! Det var innan nattåget 31 juli avgick som jag fotade en kille som skulle springa genom Sarek.

Japp, borde stämma. Även jag var med.

Jösses vilken liten värld -- tack för 'före'-fotografierna! Ja, jag var nog ganska ensam 'Sareklöpare' den tågresan (även om det som sagt blev mera snabbgång än faktisk löpning i praktiken), och med tanke på att jag inte hade några 'civila' ombyten pga min viktminimeringsstrategi så såg jag nog ut som en ganska udda fågel på det nattåget.

Hoppas ni hade fina resor ni med -- sannolikt var ni inte riktigt lika blöta om fötterna som jag den där första veckan i augusti!
 
Jösses vilken liten värld -- tack för 'före'-fotografierna! Ja, jag var nog ganska ensam 'Sareklöpare' den tågresan (även om det som sagt blev mera snabbgång än faktisk löpning i praktiken), och med tanke på att jag inte hade några 'civila' ombyten pga min viktminimeringsstrategi så såg jag nog ut som en ganska udda fågel på det nattåget.

Hoppas ni hade fina resor ni med -- sannolikt var ni inte riktigt lika blöta om fötterna som jag den där första veckan i augusti!

Eller hur! Jag har undrat hur det gick för den där sareklöparen, så det var riktigt kul att hitta den här tråden! Vi tyckte som alla andra att det verkade okonventionellt med en så minimalistisk packning i Sarek :). Imponerande äventyr i alla fall!
 
Svårighetsgraden i Sarek kan variera stort vilket naturligtvis påverkar hastigheten. Hur gick/sprang du?

Ajaj, en fråga som väcker den björn som sover igen... Here it goes:

Jag tog färjan över från Ritsem, via Akkastugorna in på Padjelantaleden, ner mot Guophervagge. Efter Guophervagge fortsatte jag mot Skarja och var nästan framme när jag träffade en vandrare som berättade att vadet jag tänkt ta från Rapadalen för att ta mig in mot Pårtemassivet via Noajdevallda var ogenomförbart pga det ovanligt höga vattenläget. Så jag backade tillbaka och vadade över jokken in till Alggavagge, varefter jag korsade den totalt snötäckta (och tokdimmiga) Niejdariehpvagge till Sarvessvagge.

Sträckan därifrån till Noajdevallda var resans värsta, tätt med buskar som jag aldrig tycktes hitta rätt väg genom, där vandring direkt i den iskalla bäcken ofta var det enda rimliga (men tokkalla) sättet att ta sig fram. Men så kom jag fram till Noajdevallda som ju måste vara en av Sareks vackraste platser, och då, för första gången sedan jag steg av färjan, sken solen upp medan jag satte upp tältet!

Dagen efter, min första och enda med sol, utnyttjade jag till max. Vadet direkt över till Lullihavagge såg inte roligt ut, men jag hade fått tips om en snöbrygga över Noajdevagge, så jag vandrade längs den dalen en bit tills jag hittade en snöbro tillräckligt rejäl för att jag skulle våga ta mig över den (alltid lite läskigt när man går ensam). Sedan rundade jag över till Lullihavagge och in i Pårekområdet. Sedan blev det glaciärtungan över till Pårtemassivet, och en lång men förvånansvärt lätt (jag besteg Akka förra året och det var mycket, mycket jobbigare) stigning till Pårtetoppen (dvs Bårddetjåhkkå), den enda 2000-toppen på den här resan. På observatorieplatån på väg upp mötte jag för övrigt hela sju personer (!), vilket var rätt komiskt med tanke på att jag mött endast en enda människa på hela resan inne i Sarek innan dess.

Jag avslutade med att cruisa nedför bergets södra sida, där jag slog läger vid Sähkokjåhkå. Dagen efter följde en kvick marsch -- ja t om lite jogging -- ned till Kvikkjokk, där jag hann äta dagens lunch innan jag tog bussen till tåget.

Nä, men nu blir jag ju toksugen igen! Som tur är bär det av till Sarek till sommaren igen -- jag kan inte få nog riktigt. Men nu blir det en mer traditionell tur med en kompis. Kanske t om med Lundhagskängorna på. Om jag inte hittar en annan lösning på det där med kalla blöta fötter.
 
Eller hur! Jag har undrat hur det gick för den där sareklöparen, så det var riktigt kul att hitta den här tråden! Vi tyckte som alla andra att det verkade okonventionellt med en så minimalistisk packning i Sarek :). Imponerande äventyr i alla fall!

Ja kul att du hittade hit! Ultralätt vandring är ju allt vanligare, men fortfarande är det ingen vanlig syn i Sarek, vilket ju kanske inte är så konstigt med tanke på att det är en så oförlåtande plats.

När jag t ex efter en ganska lång stund av 'jävlar vad det är kallt om rumpan' upptäckte att det blivit hål i baken på mina supertunna och därför inte så tåliga regnbyxor medan jag steg i regnig tokblåst över Noajdevagge, och att min lagningsutrustning inte funkade så bra i vätan (o blåsten), då är det inte så muntert. Förra året tappade min reskamrat sin poncho som han satt att torka bakpå ryggan och upptäckte det först någon timme senare. Sånt är inte så kul om man vandrar där det inte är led mitt inne i Sarek. (Nu hade han toktur för det regnade inte en enda skvätt på hela resterande resan. Men tänk om det varit årets blötvandring...)
 
Hur snabbt är toksnabbt på Kungsleden på ett ungefär? Fastpacking, leder och möjlighet att proviantera borde ju underlätta rejält...

Ja pratar vi toksnabbt så är ju ett riktmärke Fjällräven-classic-tiderna, där vältränade galningar gör de elva milen mellan Nikkaluokta och Abisko på runt femton timmar (rekordet var 12:53 för några år sen, men jag tror det var innan det fanns en packlista man var tvungen att ha), dvs över 7 km/h.

Detta är förstås bruttotid, även om dessa personer knappast en tog ut sovsäcken ur ryggan, men en sådan hastighet kan även en mindre extrem person hålla som nettotid om man är vältränad och van att löpa på led, särskilt om dagsetapperna är en multipel av ledetapperna, dvs slutar i en stuga. Jag har mött flera som sprungit kungsleden på det sättet, dvs utan tält eller sovsäck, och med endast mycket lite proviant.

Men räknar du med att bära full packning så är det svårt att komma undan riktigt lätt i fjällen, även om du räknar bort stor del av den stora viktboven maten, och då sliter det på kroppen om du löper en längre tid, vilket kommer göra det svårt att hålla de högre medelhastigheterna. Mitt tips är att du vid en fjälltur som sträcker sig några dagar planerar så att du kan sträckan som backup om du inte klarar av att springa av något skäl. Är du vältränad och vill testa dina gränser så skulle jag gissa att runt fyra mil om dagen inte är något problem. Dagen är lång i fjällen.
 
"Sedan blev det glaciärtungan över till Pårtemassivet"

Vilken bit menade du här, hängde inte riktigt med. Roligt att du delade med mig av turen! Tycker du borde skriva en reseberättelse!
 
"Sedan blev det glaciärtungan över till Pårtemassivet"

Vilken bit menade du här, hängde inte riktigt med. Roligt att du delade med mig av turen! Tycker du borde skriva en reseberättelse!

Ja förlåt där gick det kanske lite väl snabbt. Det är nedersta delen av glaciären Bårddejiegna jag pratar om, som jag sneddade över på väg mot Pårektoppen.

Tack, jag hade sådana ambitioner men så kom.. ja, livet... emellan. Men nu har jag ju lagt till så mycket text att jag snart kan klippa ihop en hel berättelse. Ska försöka få till det nu när det blev aktualiserat igen.
 
Tack för mycket trevlig läsning! Intressant att se din packlista och få lite inspiration. Ska ta en solo-vandring till Sarek i mitten av augusti. Det blir med ultralätt packning, men inte riktigt lika lätt som din :)
 
Kul! Vilken del av Sarek tänkte du gå? Jag kommer att ta en tur i början av augusti i år, dock med en inte alltför van kompis denna gång, betydligt långsammare och inte lika ultralätt -- även om det förstås är omöjligt för mig att inte tänka lätt (och att inte terrorisera min kompis för att få honom att lämna allt onödigt).

Lycka till!
 
Utgår från Sitoälvsbron med bil. Planen var att börja i Rapadalen sen Ruohtesvagge, Guhkesvagge, Basstavagge och båt från Rinim, men får det till ca 22 km per dag om jag räknar med 7 vandringsdagar. Så jag överväger att korta ner turen på något sätt. Tänker följa de rekommenderade färdvägarna som till stor del verkar vara ganska lättgångna, men känns lite dumt att vara allt för ambitiös eftersom jag verkar få gå ensam och det är första gången i Sarek. Dina 3 mil per dag i mer oledad terräng är väldigt imponerande!
 
Precis gått Suorva-Saltoluokta in i sarek, Rapadalen och på bergen ovan
Tog knappt 5 dygn med slött tempo på slutet. Haft mest högsommarvärme plus lite regn nu tisdag onsdag. Låddepaktostigningen
var tuff i stekande sol och 11,5 kg på ryggen, likaså stigningen upp från rapadalen upp i bergen via Lulepjåkka (eller nåt sånt).

Första riktiga sarekturen för mig och det gick över förväntan i mina techamphibian utan sealskinz. blött men lätt. för mjuka sulor dock tycker jag då man ju kliver på många vassa stenkanter. två mindre blåsor under
stortåarna. Tjocka ullraggsockor var skönt på rasterna.

vet inte antal mil det är men gissar på ca 11-12 kanske?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Suncry Status snösmältning Sarek 2021 Fjällvandring 4
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Dempan Lämplig premiärtur i Sarek Fjällvandring 18
adropofnature Summit Trips in Sarek Fjällvandring 3
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
Mpetts Restips Sarek Fjällvandring 8
Norrdjup Resa till Sarek med bil Fjällvandring 14
Merckx "Motorvägen" i Sarek Fjällvandring 28
Efterlysaren Efterlysning - Stina i Sarek? Fjällvandring 0
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
Pallaskatten Sarekpremiär: Salto-Bastavágge-Ruohtesvágge-Ritsem Fjällvandring 13

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...