Bra vinterkamera?

Jag gillar att dokumentera mina utflykter och turer med foto och film. Problemet är en relativt ny kamera som inte klarar sig alls när det blir kallt. Batteriet dör efter bara ett par minuters filmande, trots att jag prövat förvara den i innerfickan. Problemet uppstår även när det bara är ett par minus.
Har förstått att den modellen är så, inget att göra åt.

Frågan är, hur och med vad fotar och filmar ni när det är kallt?
Jag letar i första hand en liten kamera som är lätt att slänga fram när andan faller på. Används ibland på veckoturer.
 
Jag har fotat mycket ute med en 5D MkII även när det varit riktigt kallt (-30-40). Inga problem att fota ute en dag med den, så "några minuter" låter lite extremt. Vad är det för kamera? Har en Sony NEX-5 som också funkar bra i kyla. Jag brukar också ha minst två batterier; ett i innerfickan så att jag kan byta om det behövs. Det kalla återhämtar sig sedan när det värms upp.
 
Har du funderat på en analog, mekanisk. Min Contax har funkat mellan +43 och -41, rätt liten oxså, Leica är ett annat alternativ.

Ett bra alternativ! Jag hade en Praktica som jag tyvärr gav bort, men förhoppningsvis hittar jag en likadan igen. Den fungerade helt utan batterier bortsett från ljusmätaren.
Analog film är ju bara att scanna för att bilderna ska finnas på datorn precis som från digitala kameror. Dessutom har man en bra back-up i negativen.
 
Svårt dock att filma med en analog kamera.. ;)
Själv har jag blandade erfarenheter av analoga kameror i kyla; hade två FM2or som funkade bra, men de hade mekaniska slutare. De flesta analoga kameror från 70-talet och framåt hade inte det och för nåt år sedan fotade jag rätt mycket med en Voigtländer Bessa R3 med elektronisk slutare som helt enkelt dog när det blev kallt, samma med min Mamiya 645 pro tl. Min digitala 5D MkII är helt överlägsen. Om man bortser från att det i dag är en rätt långsam arbetsgång att fota analogt, så får man även vara försiktig med film i kyla då den blir skör och lättare går sönder när man drar fram den. Jag ser nog analog småbild mest som ett komplement för fotonördar idag faktiskt, då det är dyrt och tidskrävande.
 
Min erfarenhet

är att det är ovanligt med problem i kyla med digitala kompaktkameror. Har man dem i en liten väska i en jackficka brukar dem funka. Jag har och eller har haft tre fyra canon en minolta och har också nu också en Panasonic FT3.

Upplevde mera problem med mina Minox och olika Nikon spegelreflexer på den analoga tiden. Överexponering var ett vanligt problem på diatiden i kyla förmodligen slutarrelaterat.

Det som fallerar i kyla är oftast batteriet numera. Förvara reservbatterier i fickan och ha flera reserver är ett vettigt råd. Minska tittandet på displayen innan du kommit tillbaka till elnät och laddningsmöjligheter.

Thure
 
Funkar bara på sommaren...

Tack för era svar!
Det är en Canon Powershot S100 som är rätt ny på marknaden. Lite sök i forum har visat att batterierna(eller kameran i sig?) till just denna modell är väldigt köldkänsliga. Synd, då det den i mitt tycke är en kanonkamera på sommaren.

Har haft med mig flera reservbatterier och trots att jag förvarat dem innanför jackan så dör batterierna nästan direkt då de blivit kalla efter bara en kort stunds användning. På sommaren är det inga problem.

Analog kamera känns inte så aktuellt då jag vill filma en hel del... :)
Någon som har konkreta tips på bra kompaktkamera som har tillfredsställande batterikapacitet även på vintern?
 
Arrieflex hade en värmeblimp till kamera och objektiv, men det var på den analoga tiden. Min väderskyddade W 60 Pentax digital ogillar även den vinter, jag ogillar dess bristfälliga optik bl a.
 

avslutad210712

Gäst
Har haft en Konica-Minolta A200 (digital kompaktkamera), en Konica-Minolta 5D (DSLR) och har nu en Sony A700. Har aldrig haft några problem med batterikapaciteten vare sig på sommaren eller vintern. Tar 100-150 bilder per dag men filmar inte eftersom de två senare inte har den funktionaliteten. Just Sonys kameror brukar få bra betyg för batterkapaciteten.
 
OK, då har vi klarat av:
1. Anekdoter om gamla grejor (i detta fall mekaniska kameror). Det var bättre förr.
2. "Jag har en helt annan modell (kamera) som klarar sig bra."

Eftersom detta redan är avklarat så får jag försöka på nåt annat. ;-)

Ett tips är att ha kameran i en liten väska som du kan hänga runt halsen så att den ligger under tröjan nära din mage. På så vis är den alltid varm och god. Kortare stunder ute i kylan hinner inte kyla ner batteriet. Om du hade tänkt svettas jättemycket kan det vara idé att ha nån fryspåse runt kameran, men det brukar gå bra.
Reservbattrier har någon redan tagit upp, det kan ju vara en bra idé. Kolla om det bara är originalbatterierna som är kass på kyla, kanske är piratvarianterna på typ batteriexperten av nån annan sort?
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...