Liten systemkamera som filmar bra?

Om ett drygt år planerar jag och min sambo en mitt-i-livet paus och då bl.a. genomföra en långtur på cykel från Sverige till Sydostasien. Vi vill gärna dokumentera vår resa i såväl stillbilder som video samt försöka ta lite mer "konstnärliga" foton.

Fram till mitten av 90-talet fotograferade jag aktivt med systemkamera, men därefter kom andra intressen i vägen och mitt fotograferande har därefter ägnats åt att dokumentera diverse tilldragelser och resor med hjälp av digitala kompaktkameror.

Nu när vi skall göra vårt livs resa vill vi ha bättre grejer än bara kompaktkameror. Jag vill även passa på att återuppliva mitt fotointresse men vi saknar utrustning.


Kravspec så här långt:

Litet format (vårt bohag skall ner i 8 cykelväskor så storleken är viktig)
Viss stryktålighet
Möjlighet att jobba aktivt med funktioner för att få bra bilder
Bra bildkvalitet (ej proffs, men hygglig amatörnivå)
Budget - helst inte över 10-tusen.

Eftersom vi vill filma vår upplevelse för att sätta ihop till ett privat "reportage" när vi kommer hem har vi också kikat på videokameror. När vi frågat runt i fotoaffärer har vi ofta fått svaret att moderna systemkameror filmar bättre än videkameror (åtminstone de under 4-5-tusen kr).

Frågor:

Bör man satsa på en en bra systemkamera som filmar i HD eller en stillbilds- och en videokamera? Vilka är för- respektive nackdelar med en allt-i-ett-lösning?

Är de mindre systemkameror som finns på marknaden Sony Nex-5, Panasonic GF1 något att satsa på (jfr kravspecen) eller är det så att vi bör kasta ut något ur packningen och gå på en större systemkamera direkt?

undrar

Joakim
 
Om ett drygt år planerar jag och min sambo en mitt-i-livet paus och då bl.a. genomföra en långtur på cykel från Sverige till Sydostasien. Vi vill gärna dokumentera vår resa i såväl stillbilder som video samt försöka ta lite mer "konstnärliga" foton.

Fram till mitten av 90-talet fotograferade jag aktivt med systemkamera, men därefter kom andra intressen i vägen och mitt fotograferande har därefter ägnats åt att dokumentera diverse tilldragelser och resor med hjälp av digitala kompaktkameror.

Nu när vi skall göra vårt livs resa vill vi ha bättre grejer än bara kompaktkameror. Jag vill även passa på att återuppliva mitt fotointresse men vi saknar utrustning.


Kravspec så här långt:

Litet format (vårt bohag skall ner i 8 cykelväskor så storleken är viktig)
Viss stryktålighet
Möjlighet att jobba aktivt med funktioner för att få bra bilder
Bra bildkvalitet (ej proffs, men hygglig amatörnivå)
Budget - helst inte över 10-tusen.

Eftersom vi vill filma vår upplevelse för att sätta ihop till ett privat "reportage" när vi kommer hem har vi också kikat på videokameror. När vi frågat runt i fotoaffärer har vi ofta fått svaret att moderna systemkameror filmar bättre än videkameror (åtminstone de under 4-5-tusen kr).

Frågor:

Bör man satsa på en en bra systemkamera som filmar i HD eller en stillbilds- och en videokamera? Vilka är för- respektive nackdelar med en allt-i-ett-lösning?

Är de mindre systemkameror som finns på marknaden Sony Nex-5, Panasonic GF1 något att satsa på (jfr kravspecen) eller är det så att vi bör kasta ut något ur packningen och gå på en större systemkamera direkt?

undrar

Joakim

- Sony Nex-5, Panasonic GF-1 m.fl. liknande modeller

Systemkameror utan spegelreflexfunktion vilket gör att de går att göra små och kompakta. De har dock sensorer i systemkamerastorlek och ger mycket bra bildkvalitet. De har dock elektroniska sökare (finns förvisso optiska som man fäster i blixtskon) vilket kan vara både en fördel och nackdel. Kortfattat ger de mycket bra bildkvalitet (tack vare den stora sensorn) och är väldigt kompakta. Nackdel är avsaknad av optisk sökare och att de saknar en del prestanda i jämförelse med toppserierna. Inte alls dumma val enligt min mening. Betydligt bättre bildkvalitet än kompaktkameror.

- Filma med systemkamera eller videokamera

Jag har en kompis som jobbar som trailerproducent på SVT och de använder ofta Canon EOS 5D MkII istället för svindyra RED-kameror när de gör trailers. Ett avsnitt av House är också inspelat med 5D MkII, detsamma delar av "I Zlatans fotspår". Det säger lite om den bildkvalitet de nya systemkamerorna ger. Rent bildkvalitetsmässigt måste man upp i åtskilliga tiotusentals kronor för att komma i närheten av filmprestandan hos t ex 5D MkII (men även 7D och den billigare 550D). Största nackdelen är dock att de inte är så bra på att fokusera objekt i rörelse. Är man ute efter bildkvalitet och använder stativ en del så är t ex en 550D ett mycket bra val för både foto och film.

Det här klippet har jag själv filmat med en 5D MkII och delar av det kommer användas i en reklamfilm:
http://www.youtube.com/watch?v=G0l9pDJ966I

Om jag skulle drista mig till att rekommendera något så ligger Canon EOS 550D nära till hands; relativt smidigt format, bra pris och toppkvalitet både vad gäller bild och video. Man bör inte glömma optiken heller då den är av mycket stor betydelse för bildkvaliteten.
 
Panasonic DMC-GH2

Panasonics premiumkameror med fokus på video heter DMC-GH1 och den nyare DMC-GH2.
Dessa har dessutom en inbyggd elektronisk sökare som är förträfflig, utöver LCD-skärmen.

Olympus nya har i dagarna kommit ut på den svenska marknaden, PEN E-PL2. Inte lika avancerade videomöjligheter som hos DMC-GH2. Lika bra elektronisk sökare, men som fästes i tillbehörsskon vid behov. Undervattenshus finns som tillbehör. Fördelen med Olympus är att även med de små pancake-objektiven så erbjuds bildstabilisering mekaniskt via själva bildsensorn.

Panasonic DMC-GF2 är minst, komprimerar dessutom videoformatet hårdare så att det tar mindre plats på minneskortet.

Minneskorten är numera mycket rymliga för en liten peng, däremot batterifrågan är förmodligen viktigare. Hur laddar man mobilt ? Hur många extra batterier behövs? 1-2 extra per kamera?
 
En väldigt nyttig sak att ha vid videofilmning är en vinklingsbar skärm. Om man tycker att GH2 är för dyr (dock är den otroligt prisvärd och används av flera semi professionella fotografer) kan man istället köpa en G2, som har lite enklare specs än GH2 (tex bara 720 för film - samma som GF1), för ungefär halva priset. Men den har fortfarande en möjlighet att fokusera med hjälp av en fingertryckning (tryckkänsligt skärm) vilket är rätt coolt när man filmar. Har testat detta i butik och det funkar mkt bra :). Blir nog en GH2 för mig så småningom...

Panasonics styrka i film är den grymt snabba (och tysta) autofokusen, eftersom deras är helt kontrastigenkännande till skillnad från fasigenkännande i de flesta andra spegelreflex kameror (de måste byta till kontrast igenkännande vid filmning men den är inta alls lika bra hos tex Canon).

Ett bra forum för micro 4/3 cameror (olympus och panasonic) är http://www.43rumors.com/ där kan du läsa bla hur mycket GH2:an prisas för dess videofunktion.

Men GF2: är annars väldigt intressant om storlek är prio, den har full HD filming med en hyfsad stereomic (dock ingen mic ingång) och där har man oxå den tryckkänsliga skärmen, som dock inte är vinklingsbar...

Panasonic är dock lite svagare på högre ISO tal jämfört tex med NEX 3/5 som har en lite större sensor (APS-C format), men de är inte alls lika användarvänliga som Olympus och Panasonic och optiken är fortfarande större och klumpigare. Men vid resa tycker jag att man mest fotar i dagsljus ändå...

Så för film och foto: GH2
Budget varianten: G2
Kompakt varianten: GF2

Lycka till!
 
Panasonics premiumkameror med fokus på video heter DMC-GH1 och den nyare DMC-GH2.
Dessa har dessutom en inbyggd elektronisk sökare som är förträfflig, utöver LCD-skärmen.

Olympus nya har i dagarna kommit ut på den svenska marknaden, PEN E-PL2. Inte lika avancerade videomöjligheter som hos DMC-GH2. Lika bra elektronisk sökare, men som fästes i tillbehörsskon vid behov. Undervattenshus finns som tillbehör. Fördelen med Olympus är att även med de små pancake-objektiven så erbjuds bildstabilisering mekaniskt via själva bildsensorn.

Panasonic DMC-GF2 är minst, komprimerar dessutom videoformatet hårdare så att det tar mindre plats på minneskortet.

Minneskorten är numera mycket rymliga för en liten peng, däremot batterifrågan är förmodligen viktigare. Hur laddar man mobilt ? Hur många extra batterier behövs? 1-2 extra per kamera?

Har testat en kompis GH2:a nu ett par gånger och är imponerad av vad den presterar i video och fotoläge. Den är liten, lätt och smidig. Micro 4/3 gör ju att även objektiven blir smidigare att bära med och det vill man ju gärna om man reser eller bär med sig grejorna länge.

/Daniel
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
europa12 Liten och lätt systemkamera med bra zoom? Fototeknik 2
Hostan96 Liten kamera för filmning Fototeknik 26
Magnus H Kamera: Liten, "billig" med grym kvalité. Fototeknik 5
gorane Enormt liten bild Fototeknik 12
Brune Liten kamera med vattentätt hus Fototeknik 8
avslutatmedlemskap150217 liten kamera vit snö Fototeknik 2
URB65 Analog systemkamera? Fototeknik 9
Polarnatt Tips på lätt och nätt systemkamera Fototeknik 17
ZoeEnPhos En personlig fråga till dig som fotograferar med systemkamera Fototeknik 44
danisko Bildkvalitet kompaktkamera vs systemkamera? Fototeknik 35
wistrom Kameraväska till mindre systemkamera Fototeknik 3
Adamtheone Kompakt systemkamera objektiv? Fototeknik 4
Tornfalk Digital systemkamera Fototeknik 10
ren Stryktålig snabb systemkamera ? Fototeknik 10
Emiliaskersund Söker konkreta tips på bra systemkamera för under 8k Fototeknik 19
Noob Välja minneskort till systemkamera Fototeknik 26
vrccmember systemkamera Fototeknik 2
alven Lätt systemkamera? Fototeknik 14
Colt3n Köpa Systemkamera Fototeknik 5
pentax4fun Systemkamera på joggingturen Fototeknik 1
J_B Bära Systemkamera på vandring Fototeknik 13
dennis.b Film i HD med systemkamera. Fototeknik 2
AsaHellstrom Ta med systemkamera eller inte på vandring? Fototeknik 27
horselove1 Digital systemkamera Fototeknik 33
Fisch Val av digital systemkamera? Fototeknik 10
Pinotnoire Systemkamera m. bra kvalitet & bra pris(?) Fototeknik 10
Avslutatmedlemskapx Bärbar digital systemkamera som tål normalväder Fototeknik 33
henrik78 Bra systemkamera för en relativt billig peng Fototeknik 11
tbergman Digital systemkamera eller inte? Fototeknik 21
tango Minolta digital systemkamera + gamla objektiv? Fototeknik 1
dr_ljungberg Lätt manuell systemkamera Fototeknik 2
arghe Vattenskyddad systemkamera Fototeknik 7
Graip Digitalkamera vs Systemkamera Fototeknik 21
robbanf Köpa systemkamera Fototeknik 14
Norström Jämför kompakt- med systemkamera Fototeknik 11
andyyy Privat drönare som filmar Fototeknik 22
mikael.l.lundqvist.7 Filmar endast några få sekunder Fototeknik 1
Seglare Videoredigering för naturfilmare som filmar digitalt Fototeknik 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.