Vad betyder "Ämnena nedan har inte blivit uppdaterade sedan ditt senaste besök ......

Vad betyder "Ämnena nedan har inte blivit uppdaterade sedan ditt senaste besök ......

Hej!
Upptäckte att hela min fråga nite fick plats på rubrik-raden så jag får ställa fråga igeni sin heleht här:
Vad betdyer: "Ämnena nedan har inte blivit uppdaterade sedan ditt senaste besök men innehåller fortfarande olästa inlägg."?

Jag klicka "sök nya inlägg" och scrolalr igenom och läser de tråder jag finner intressanta men det som komemr efter texten ovan verkar växa och bara accumuleras hela tiden.

I gamla utsidan så var "läs nya" = forum som fått inlägg sedan jag var inloggad senast - om jag minns rätt (se även min tråd "när säts läs-nya räknaren".
Motsvarar detta de trådar som listas före texten ovan?

Och vilka trådar är det som listas efter texten ovan?

Måste jag aktivt nollställa/markera som lästa för att trådar efter ska försvinna ur listan eller måste jag in och läsa i resp tråd?

Ni får gärna svara i psedu-kod eller sql eller liknande - jag vill förstå skillnaden?

=====
Jag vill att det ska funka som förr - dåjag loggar in och väljer "sök nya inlägg" ska jag se alla trådar som fått inlägg sedan min förra inloggning - varken mer eller mindre.

Hur åstadkommer jag detta med befintlgia knappar/funktioner?

Och, JA, jag har sökt i FAQ utan framgång...

/Patrik
 

clindh

Forumvärd
Vi har bytt från den gamla metoden, där olästa inlägg "glömdes bort" efter att man besökt sidan och sedan varit inaktiv ett tag, och sedan besöker igen. Den var OK för dem som kunde göra ett längre besök och läsa igenom allt det nya, men sämre för de som gör flera besök under dagen - man missade en del trådar.

Nu kommer systemet istället ihåg (i databasen) vilka trådar som är besökta eller ej sedan det kom nya inlägg. Dessutom finns systemet med besökstid kvar; det är alltså de trådar du ser överst - dvs de nytillkomna sedan förra besöket, som förut. Under rubriken du frågar så listas de nya som du ännu inte besökt. För att rensa där, tryck "Markera .... lästa"

Om man vill ha det precis som förut för man trycka "Markera...lästa" när man läst igenom de trådar som intresserade en och man skall avsluta sitt Utsidansbesök, och inte vill bli påmind om de andra längre.

Ett klick mer förvisso, men jag tycker fördelerna uppväger den nackdelen.
 
Jag säger som en av mina kunder sa till mig i veckan:

När du förklarar det så bra Christer så är det ju glasklart

Fast min kund sa ju inte Christer då:cool:
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.