Ta bort gamla medlemmar

a) avgöra när en medlem är inaktiv
Enkelt: När användaren efter flera (automatiskt utskickade) varningar för inaktivitet ändå inte loggar in.
b) vad skall vi göra med det som medlemenet redan tillfört sajen, i form av foruminlägg,bilder,kommentarer,recensioner osv.
Det har jag redan svarat på.
e) folk byter epostadress ofta, då kan vi inte informera dom. Dom har inte kvar sina @algonet.se adresser längre.
Det är väl inte ert problem? Syftet med att ange en e-post när man reggar sig är väl ändå att den skall fungera som kontaktväg just vid sådana tillfällen? Hur gör ni med folk vars e-post har slutat fungera som har "glömt" sitt lösenord? Hur kan ni vara säkra på att det är rätt person som kontaktar er?

Inaktiva medlemmar tar inte "plats" i databasen, eller snarare det är inget problem. "Disk är billigt" som min säljare på Dell säger.

Det har jag inte sagt heller, men de tar plats i sökningar och liknande. Jag provade att söka på folk i min egen kommun, det blev tre sidor med träffar. Jag kollade igenom ett 30-tal av dem och jag tror det bara var tre stycken (d.v.s. 10%) som hade loggat in under 2007. Flertalet hade inte loggat in sen före 2005.

Hur läsvärt blir det ? Om 25%-75% av alla bidrag blir opersonliga ?

Jag förstår inte hur läsvärdheten kan vara kopplat till huruvida det skrivna är länkat till någon eller inte? I varenda tidning jag läser ser det ut så, där står bara skribentens namn.

> Informationen vem som skrivit står ju statiskt i bidraget redan så det är bara databaskopplingen som ändras.

Nej, det är en länk till medlem. Vid visning så plockar informationen från medlemen.
NU ja, jag talade om hur det skulle se om min lösning infördes. Alltså om informationen läggs dit statiskt utöver den där länkningen.

Ett klar mindre problem, då har medlemen gjort ett aktivt val. Dessutom är det väldigt få, typ 3-4 per månad.
Men alla deras bidrag försvinner ju? Det var ju det som var så viktigt att behålla?

Om det centrala är att man inte vill söka fram medlemmar som är inaktiva så kan man ju lägga till det sökbegreppet på "Sök medlem" sidan.
Ja, tack. Lägg till ett fält för "senast aktiv". Som default kan det väl stå på "senaste månaden".
 
Jag tittade nu igenom listan över medlemmar i Upplands väsby, de första 30.

9 av dem har skrivit inlägg i forumet, övriga fanns det inga bidrag alls av. Dessutom fanns en person med två olika användarnamn (med tanke på det ovanliga namnet lär det inte vara nån risk att det är två olika personer).

8 av dem hade en senaste inloggning år 2000 eller tidigare.

Men det är klart, jag förstår att det är viktigt att deras helt oifyllda presentationer finns kvar. De kan ju vara intressanta att läsa för nån som tycker det är jobbigt med långa presentationer.
 
Har inte varit medlem här så länge...men har skrivit i nyhetsgrupper sedan 1993 (inte med detta namn alltså), och fidonet sedan slutet av 80-talet (men gör inte längre - men saknar den tiden).

Jag tycker det är mycket viktigt att _inte_ radera gamla medlemmar, utom i de fall då de själva uttryckligen önskar det - och helst bör de också kunna ge en motivering. Dels är det bra att kunna koppla ihop ett visst inlägg med 1 användaridentitet (inte bra om användaridentiteter kan 'återvinnas' och användas av andra personer), men det viktigaste är nog _arkivfunktionen_. Att om några år kunna gå tillbaks och läsa gamla diskussioner - utan massa anonyma inlägg - kan vara guld värt. Bland annat för att kunna bedöma hur mycket ett inlägg är "värt". Kan ju vara en 'expert' som skrivit det.

Men kanske främst ser jag internetforum som diskussionsarkiv som bör bevaras åt eftervärlden...de ger en ögonblicksbild, på gott och ont.
 
För ett antal år sedan reggade jag mig på Lunarstorm, efter mycket övertalning av IRL-kompisar som var där. Jag åkte på semester och var borta i TVÅ VECKOR, när jag kom hem var mitt konto raderat på grund av inaktivitet. Det tycker jag är extremt kort tid. Jag försökte kontakta redaktionen och klaga, och kanske återskapa. De svarade inte på mail och hade inga telefonnummer, men den biten tror jag att de blivit bättre på idag.
Jag anser att man inte ska raderas alls om inte medlemmen begär det. Oavsett varför en medlem eventuellt avreggas bör namnet vara låst under en lång karantänstid, gärna 5-10 år. Annars är det lätt att det sker förväxlingar mellan den gamla och den nya med samma nick.

PS
När jag skrev detta loggade min sambo in sig för första gången sedan 2003. Extra kul var att hon bara såg att jag var inne här, inte vad tråden handlar om.
 
Efter att ha läst igenom tråden har jag någa refelektioner.

1: Man kan inte radera konton vars ägare har bidragit med så kallat content till sidan. Det är inte så kul att läsa en tråd från 1999 där hälften av inläggen kommer från "utraderad".

2: Ska man ändå radera konton kan man ersätta deras namn med ett nummer. "Raderad medlem nummer 0001" osv. Då har man en rimlig chans att följa vem det är som svarar på vad egentligen.

3: Man bör inte radera medlemmar som bidragit med något. Men det finns säkert 1000 anvädare här som bara loggat in några gånger, då nära datumet för kontots skapande, och det för massor med år sedan. De har inte bidragit med något, tex inlägg eller recentioner, foton etc, och deras profil är knappt ens ifylld. En sådan användarprofil antyder åtminståne för mig att personen skapade ett konto, kom på att han inte var intresserad av att vara medlem längre, och loggade ut. Dylika kan man med gott samvete radera om det gått lång tid. Kommer de tillbaka lär de skapa ett nytt konto då de inte kommer ihågvilket användarnamn eller lösenord de skapade det första kontot med. Det finns en poäng med att hålla nere antalet "tomma" medlemsskap: jag tvingades en gång skapa ett konto på yahho.com. Jag försökte med allt jag kunde komma på men allt var upptaget. Jag slutade med användarnamnet (nu raderat :c) "flafsibapsiblops".

4: Ska man ha ett utgångsdatum bör det vara generöst tilltaget. Det går inte att tillämpa här, men ett onlinespel där jag skapade en karaktär 1999 har regeln "inloggningstid * 60". Dvs ett dygns sammanlagd loggtid ger 60 dagars inaktivitet innan man raderas. Då jag samlat på mig tid där i 8 år lär min karaktär finnas kvar i decenier. Nu loggas inte tid här men något sätt att värdera aktivitetsgrad bör gå att tas fram. Multiplicera med en faktor, och du får tidsmarginalen. Men som sagt, jag tycker inte man alls skall radera de användare som bidragit med något. Det är rätt kul ibland att återvända till det där onlinespelet efter att varit utloggad i ett år och se vad som har hänt...
 

clindh

Forumvärd
Problemet med att man hittar en drös inaktiva medlemmar vid sökning kan jag ju förstå, om man tex vill hitta aktiva inom samma län eller medlemmar samma intressen. Men det löser vi ju lätt med extra val vid sökning - tex "Visa endast aktiva medlemmar", "Visa aktiva inom X månader", "Visa medlemmar med bilder" etc (spåna på!) Och vi kan ha en ikon som meddelar "Är aktiv"som visas vid namnet.i listan också.
 
Problemet med att man hittar en drös inaktiva medlemmar vid sökning kan jag ju förstå, om man tex vill hitta aktiva inom samma län eller medlemmar samma intressen. Men det löser vi ju lätt med extra val vid sökning - tex "Visa endast aktiva medlemmar", "Visa aktiva inom X månader", "Visa medlemmar med bilder" etc (spåna på!) Och vi kan ha en ikon som meddelar "Är aktiv"som visas vid namnet.i listan också.

Bäst är att kunna sortera dem efter när de senast var aktiv, så att alla som stämmer in på angivna kriterier kommer i fallande ordning efter när de senast var aktiva.

För att göra nått litet för att förbättra så undrar jag om det finns nått smidigt sätt att få en obsolet gammal version av mig, Oknytt, helt utan bedrag att försvinna?
 
Jag antar att Chralm avser den tråd där trådstartaren förolyckats.

Jag tycker inte att det är makabert, men tveklöst skulle jag tycka att det vore fel om det i en sådan tråd skulle uppstå en polemisk diskussion där man diskuterar trådstartarens påståenden eller ståndpunkter.

Just en sådan tråd kanske kan låsas, hellre än raderas. Vill sedan folk diskutera saker som involverar dem som inte kan svara, så får de i alla fall göra det i en ny tråd.
 

clindh

Forumvärd
Håller helt med, den där borde ha låsts. Fixar det nu.

Men tex inlägg av en avliden i en annans tråd, bör de bort automatiskt? Skall man "revidera historien"? Nej jag tycker inte det.

Vi har gjort på lite olika sätt för olika avlidna, efter samråd med anhöriga ibland. I vissa fall (dock inte på Utsidan) har vi låtit profilen stå kvar öppen så man kan se även dennes bilder, men med info om att personen är avliden. Ingen anhörig jag kan påminna mig har velat ta bort all text personen skrivit.
 
Senast ändrad:

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.