Personangrepp

Bästa tipset för att undvika personangrepp är att inte skriva i trådar som handlar om:

* vargar
*knivar
*lättpackning
*Hillberg


/Stellan
 
Bästa tipset för att undvika personangrepp är att inte skriva i trådar som handlar om:

* vargar
*knivar
*lättpackning
*Hillberg


/Stellan

Betr. lättpackning har jag nog mest noterat mer kollektiva angrepp och förlöjliganden
och tämligen oblyga födomar. Det är ju intressant att studera ur socialpsykologisk synvinkel - hur och varför uppstår ett sådant behov? Är fördomsfullhet en allmän egenskap eller ska människor av främmande ursprung, hudfärg och religion istället glädjas åt att det finns en så oskyldig liten grupp som lättpackningsentusiaster (inte lättpackare, det finns ingen sådan
grupp) att avhåna?

En sak är dock säker. Vill man utsätta sig för riuktigt grova angrepp ska man avvisa de redan befintliga. Påpekar man att en lögn är en lögn (även om den uttalats två gånger) så får man vara beredd på att den upprepas ytterligare tre. Påpekar man att det är meningslöst att diskutera angrepp som bygger på fullkomligt godtyckliga antaganden får man vara beredd på att angreppen stegras i intensitet. Numera skrattar jag oftast åt sådant - men jag skrattar så det hörs.
 
Betr. lättpackning har jag nog mest noterat mer kollektiva angrepp /.../ istället glädjas åt att det finns en så oskyldig liten grupp som lättpackningsentusiaster att avhåna?

Det där är ett intressant fenomen. Varken jag eller Jörgen gör något på Fjäderlätt som vi inte har gjort förut. Jörgen har talat för lättpackning här i forumet länge, och jag har haft friluftswebbplats sedan 2000. Men när vi gör det tillsammans (och Jörgen dessutom har haft mage att skriva en bok) är vi plötsligt Bill Gates och L Ron Hubbard och har en underjordisk bas i en vulkan.

Samtidigt har vi ju inställningen att folk gärna får driva med oss eftersom det innebär att vi har lämnat ett avtryck. Dessutom händer det ju vid enstaka tillfällen att folk som driver med oss faktiskt är roliga.

Sammanfattningsvis är jag nog kvar på Christians gamla naiva nivå: "Nä debattera glatt och ha kul"
 
Det där är ett intressant fenomen. Varken jag eller Jörgen gör något på Fjäderlätt som vi inte har gjort förut. Jörgen har talat för lättpackning här i forumet länge, och jag har haft friluftswebbplats sedan 2000. Men när vi gör det tillsammans (och Jörgen dessutom har haft mage att skriva en bok) är vi plötsligt Bill Gates och L Ron Hubbard och har en underjordisk bas i en vulkan.

Samtidigt har vi ju inställningen att folk gärna får driva med oss eftersom det innebär att vi har lämnat ett avtryck. Dessutom händer det ju vid enstaka tillfällen att folk som driver med oss faktiskt är roliga.

Sammanfattningsvis är jag nog kvar på Christians gamla naiva nivå: "Nä debattera glatt och ha kul"

Men inte så roliga som det här inlägget, eller ni använder citatet från Gotlands Allehanda i reklamen för boken. Jag tänker annars på den som recenserade Povel Ramels bok
från Asar till Wasar för länge, länge sen
och hittade två lustigheter, vilka (enligt recensenten)
fördjupades av den torftiga omgivningen, precis som gräset i Sahara lär ha en alldeles säreget grön lyster.

Själv har jag väl kommit fram till att det är mer avväpnande att kalla någon för "gullig" än för "idiot" .

Men, som sagt, egentliga personangrepp är erat forum förskonat från och det kan gå hela dagar med enbart sakliga inlägg. Jag har fått många konkreta utrustningstips från andra deltagare.
 
Även om det inte berättigar något, ta och kika på hur tonen är på Freerides forum, där kan vi snacka om personangrepp, obsceniteter m.m. Kanske en fördom, men det känns som klientelet är något yngre på de forum där tonen förråas. En tanke slår mig om skillnaden redan mellan Utemagasinet och Åka Skidor. Utemagasinet har en mycket mer sansad ton, medan Åka Skidor slänger sig med begreppen som "parkråtta", "kidsen på berget", "knas" och annat som mer för tankarna mot en fritidsgård än en tidning för skidåkare. Men, å andra sidan, det kanske är jag som blivit gammal...
 
Även om det inte berättigar något, ta och kika på hur tonen är på Freerides forum, där kan vi snacka om personangrepp, obsceniteter m.m. Kanske en fördom, men det känns som klientelet är något yngre på de forum där tonen förråas. En tanke slår mig om skillnaden redan mellan Utemagasinet och Åka Skidor. Utemagasinet har en mycket mer sansad ton, medan Åka Skidor slänger sig med begreppen som "parkråtta", "kidsen på berget", "knas" och annat som mer för tankarna mot en fritidsgård än en tidning för skidåkare. Men, å andra sidan, det kanske är jag som blivit gammal...

Talar du om insänt ellr redaktionellt material?

Mitt förtroende för Utemagasinet är mycket begränsat, men av andra skäl.
 
Menar framförallt redationellt material, i artiklarna i Åka Skidor förekommer alltså dessa uttryck som i min mening drar ner läsvärdet. Vadan det låga förtroendet för Utemagasinet?
 
Det där är ett intressant fenomen. Varken jag eller Jörgen gör något på Fjäderlätt som vi inte har gjort förut. Jörgen har talat för lättpackning här i forumet länge, och jag har haft friluftswebbplats sedan 2000. Men när vi gör det tillsammans (och Jörgen dessutom har haft mage att skriva en bok) är vi plötsligt Bill Gates och L Ron Hubbard och har en underjordisk bas i en vulkan.

Är det sant? Är det så du har uppfattat det? Jag vet i och för sig inte vilka trådar du tänker på - det kan ju finnas sådant jag missat/valt bort - men om du refererar till innehållet i den tråd som började med Rungàs "utbrott" så tycker jag att du har fel. Jag har personligen haft stor glädje av tänket sprunget ur dina och Jörgens inlägg här på Utsidan. Det jag - och jag tror fler med mig - reagerade på, var de ganska häftiga angrepp på Rungà med anledning av hans trådstart. Jag tycker också att i varje fall Jörgens respons vittnade om en stor portion humor. Troligen är dina anspelningar på Bill Gates och L Ron Hubbard avsedda att vara humoristiska, även om jag anar en öm tå någonstans i din UL-sko. Sticker man ut så tydligt som ni gör så måste man vara införstådd med att det dyker upp kritiker, tvivlare och skämtare i spåren. Det SKA det göra.
Och du... Quilt med två resårband... det ÄR ju kul!

Det blir dock nästan otrevligt när UL utvecklas till fundamentalism och allt som luktar kritik uppfattas som personliga påhopp.

HåkanF
 
Men när vi gör det tillsammans (och Jörgen dessutom har haft mage att skriva en bok) är vi plötsligt Bill Gates och L Ron Hubbard och har en underjordisk bas i en vulkan.


Du har ju noll koll. Den ene har en överjoridsk bas i Seattle och den andra sitter och väntar på att de utomjordiska ska komma och hämta honom till deras bas. Killen i vulkanen var väl ändå mest aktiv på http://www.kattportal.se ?:cool:
 
Sticker man ut så tydligt som ni gör så måste man vara införstådd med att det dyker upp kritiker, tvivlare och skämtare i spåren. Det SKA det göra.

Absolut! Tål man inte att folk trampar på ömma tår får man hålla undan sina fladdriga fötter.

Det jag tyckte var så intressant är det händer saker när man inte längre uppfattas som privatpersoner, utan som "företrädare för en rörelse", "ett varumärke", "en samling dogmatiska tokstollar" eller vad det må vara. Tonen hos kritiker och tvivlare blir en annan, och kraven som ställs blir annorlunda. Jag säger inte att det nödvändigtvis är dåligt, bara intressant.

Samtidigt gäller såklart även det omvända, kanske i ännu större utsträckning. Plötsligt slipper man försvara sina egna idéer och inlägg eftersom andra gör det - ofta bättre. Också väldigt intressant.

Men jag vet inte, det kanske inte alls är så här. Hela diskussionen blir väldigt "meta". Det kanske är jag som har fått storhetsvansinne, så jag släpper det här nu.

Jag kan ju inte heller neka till att jag vill sitta i en snurrfåtölj med en vit katt i famnen :)

blofeld.jpg

Canada - too heavy backpacks. I want them destroyed!
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.