Personangrepp

Ja men då så.
Då tror jag nästan att du svarat i den mån det nu fanns en frågeställning i startinlägget i denna tråd.

"Jag har märkt att tonen på många håll börjat förråas
som för 3-4 år sen
och har funderingar om 1) vad det kan bero på
2) om det enklet kan åtgöras."


Första inlägget var kanske inte lika tydligt, men nu förstår jag bättre vad du menar med en mindre förråad tråd.
Det är alltid ett nöje med trevligt formulerade inlägg.
Tack för ett pedagogiskt klargörande.
 
Mezzner; sa:
Ja men då så.
Då tror jag nästan att du svarat i den mån det nu fanns en frågeställning i startinlägget i denna tråd.

"Jag har märkt att tonen på många håll börjat förråas
som för 3-4 år sen
och har funderingar om 1) vad det kan bero på
2) om det enklet kan åtgöras."


Första inlägget var kanske inte lika tydligt, men nu förstår jag bättre vad du menar med en mindre förråad tråd.
Det är alltid ett nöje med trevligt formulerade inlägg.
Tack för ett pedagogiskt klargörande.


Jag förstår faktiskt inte vad du menar, speciellt inte om din avsikt är att vara ironisk.

Jag försökte i korthet sammanfatta ett vanligt fenomen
i många forum på Internet. En sådan beskrivning
har föga med "trevlig" eller "otrevlig" att göra,
den kan väl egentligen bara vara rätt eller fel,
men kan kanske vara obehaglig för dem som avslöjas.

För säkerhets skull ska jag väl påpeka att inget var riktat mot dig. Uppmaningen "Bidra eller håll käft!"
var mitt förslag till en koncis och effektiv sammanfattning av forumreglerna.
 
Utan att vilja förolämpa trådstartaren men börjar inte debatten om "tonen" på internet bli lite väl småskuren? Det verkar som om världens känsligaste tår finns på div forum och de är tydligen väldigt, väldigt lätttrampade. Betyder det verkligen så mycket vad främmande människor skriver till andra främmande människor? Måste vi anmäla allt som retar oss? Jag har en tid(tills jag blev bannad) varit medlem på ett forum, skitsamma vilket men de påstår sig vara Sveriges största sportfiskeforum...oooppss... I vilket fall, där går moderatorerna på högvarv, låser trådar, tillrättavisar och varnar. Tro mig, en sådan utveckling vill vi inte påbörja här. Lev och låt leva, sköt dig själv och skit i andra och alla de andra klyschorna.
 
Tumbleweed; sa:
marmotta skrev:

Det är ett rätt typiskt mönster som jag bevittnat i många diskussioner i olika forum som jag deltar i.

Finns det fler gemensamma nämnare än du själv i de fall du upplever dylika problem?
/RJ


En gemensam nämnare för mina iakttagelser är iakttagaren, självklart. Jag kan bara vittna om angrepp i de trådar som jag besökt.

Jag nöjde mig med två exempel, därför att de var särskilt belysande.
I den andra av de trådar jag nämner går en person till
fullkomligt omotiverat
angrepp mot flera samtidigt, med ett opreciserat "ni"
(vilket redan det är en kränkning). Bland dem som fått ta emot mycket återfinns fjaderlattarna, av et uppenbara skälet att de är tämligen avvikande och hängivna en sak. Sådant väcker ofelbart löje.



Jag kunde ge många fler exempel, men orkar inte gräva
efter direkta citat.

Den vanligaste
typen av angrepp är att tillskriva andra sådana
usla motiv som är de enda de kan föreställa sig,
"som sig själv känner man andra".

När någon postar en bild av ett illa uppsatt tält så klandras han för att trycka ned nybörjare och för att inte erbjuda hjälp som ingen bett om.
(om du söker på pathfinder77 hittar du säkert tråden
"inte få vara nybörjare").


När fjällvana personer avråder totala nybörjare (som erkänner att de har dålig orienteringsförmåga) från högalpina företag så utmålas detta som förtryck av nybörjare, osv.

När en nybörjare, med föredömlig intelligens,
frågar efter bra sätt att förbereda sig fysiskt för en fjälltur (hon hade fattat att t ex kondition kanske inte var tillräckligt) fick hon en skopa ovett
i stil med att fjällen är ingen idrottsarena.
Vad jag minns kom vederbörande aldrig tillbaka.


När det gäller Sune Olssons angrepp i den ovan nämnda tråden är det inte ens säkert att det var mig han angrep, eftersom han inte använde citatfunktionen, och eftersom angreppet inte hade någon vettig anknytning till *något* enda annat inlägg. Det kunde ha varit
trådstartaren han angrep, men jag tog för givet att han agnrep det ssenaste inlägget.

Det hade varit ett plumpt och omotiverat angrepp under alla omständigheter. Lusten att angripa kan ha varit det primära.

Samma sak då med den som upprepar en lögn TRE gånger efter att denna lögn avvisats två gånger.











[Ändrat av marmotta, 2007-06-11 kl 07:34]
 
Ah, ett solklart fall av "dom andra är dumma". Jobbigt när det händer, för det finns bara två vägar att gå. Antingen tjatar man sig själv och andra sönder och samman om hur fel allt är ELLER så tar man kontrollen över sina egna känslor, ler och går vidare med sånt som gör en glad. Jag rekommenderar FIDO-metoden; Fuck It, Drive On! :)
/Rilleman

(Förlåt det grova språket, men det är en bra metod)
 
Vättlefjäll skrev:
Utan att vilja förolämpa trådstartaren men börjar inte debatten om "tonen" på internet bli lite väl småskuren? Det verkar som om världens känsligaste tår finns på div forum och de är tydligen väldigt, väldigt lätttrampade.

Jag kan inte annat än hålla med.

Finns en negativ och en positiv tolkning av vad någon skriver, välj den positiva. Både du, och övriga forumet, kommer att bli bra mycket gladare av det.

Sen är det så att i skrift kommer inte alla nyanser fram. Ironi är jättesvårt och kan lätt misstolkas.

Nä debattera glatt och ha kul.
 
Varför kan inte alla här som har någonting att säga enbart använda sig av privata hemsidor där de kan få föra fram sina åsikter ifred utan påhopp. Vi slipper allt detta tjafs med forum och diskussionstrådar och förhindrar på så sätt att åsikter krockar. Vårt land är dessutom stort nog för att vi alla ska kunna bo utan att ha en granne in på knuten så slipper vi den konfrontationen med.

/Kalle
 
Kommunikativ kosmologi?

Nu är ju jag en obotlig optimist och amatörfilosof, men kan man inte se de kolliderande åsikterna som en "tankarnas fusion", en outsinlig energikälla som faktiskt tjänar till att hålla hålla hela forumet utspänt och luftigt? ;-)
/Rilleman
 
Tumbleweed; sa:
Kommunikativ kosmologi?

Nu är ju jag en obotlig optimist och amatörfilosof, men kan man inte se de kolliderande åsikterna som en "tankarnas fusion", en outsinlig energikälla som faktiskt tjänar till att hålla hålla hela forumet utspänt och luftigt? ;-)
/Rilleman

Man bugar och bockar. Du gav mig dagens bästa leende. Samt, ett stänk av eftertanke. Tack!
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.