Nu bygger vi om...

Re: stänga trådar, sammanfattning

kr-val; sa:
En annan idé vore att den som startade en tråd på något sätt skulle ses som ägaren till tråden och hade möjlighet att stänga en tråd. När trådarna blir långa vore det också bra om man kunde (t.ex. i samband med att tråden stängs) skriva en sammafattning.

Det här håller jag inte alls med om.
Jag tycker att en tråd tillhör forumet, eller användarna om man så vill, snarare än skaparen av tråden..
Ponera att jag ska köpa en ryggsäck, jag söker i forumet och hittar en jättebra tråd, läser igenom den och har fått nästan allt klart för mig.. men jag har en liten fråga fortfarande.
Men nej nej nej, jag kan inte alls ställa den i tråden, för den är låst när trådskaparen har fått svar på sina frågor, eller stangd efter 3 månader inaktivitet.
Jag frågar mig varför.

Jag ser inga anledningar att låsa någon tråd så länge det inte är ren skit, om nån vill skriva i tråden så är den tillräckligt aktuell för att hamna på förstasidan!
Om ingen vill skriva i den, så hamnar den inte på förstasidan.


______________________


Och sen!

Jag önskar mig en bättre funktion för att citera, framför allt nånting som inte bygger på bredden!
I dagsläget så blir inläggen smalare och smalare ju fler citat som citeras tar jättemycket plats och blir svårläst och jobbigt att scrolla.

Sen en funktion som finns exempelvis på Happymtb, uder rubriken läsvärt så samlas läsvärda trådar!
Om det är en tråd som är lärorik och intressant, och som kan vara bra för andra som söker information om nånting, så lägger en admin till den under läsvärt.
På så vis så inet bara blir det lättare att hitta information när man behöver den, det blir även roligare för den som nu skriver en hjulbyggarskola om den kommer leva lite längre än bara så länge den är jätteaktuell och på förstasidan. Det är lättare att lägga mer tid på en tråd/inlägg helt enkelt.

Edit:
Sen skulle jag uppskatta lite omflyttning av menyer, typ att ta bort menyn här till vänster, som ju stjäl massor av utrymmet från inläggen för att få in ett tiotal rader, som ändå bara syns när man har scrollat till toppen..
Lägg dom som en rad ovanför första inlägget istället :)

Och sen att när man skriver ett inlägg så antingen så har man en "quickpost" ruta längst ner i tråden så man kan scrolla upp och läsa när man funderar på vad man svarar på..
Eller att man får tråden nedanför rutan där man skriver när man är på "skriv inlägg sidan, gärna i omvänd ordning..

Edit: Men jag måste säga att jag kan leva med det som det är ;)
[Ändrat av lleberg 2007-05-07 kl 12:20]
 
tänk efter

Har ni läst john steinbeckS flugernas herre?Ni tycks mer diskutera den digitala tekniken än att försöka delta.Hjälp till självhjälp som det heter.Det ligger naturligtvis i allas intresse att vi alla gör så gott vi kan ,och det här gänget som har startat den här sajten försöker bara samla "oss Galningar"till ett gemensamt forum.Har ni tekniska problem så finns det andra forum.jo jag vet men sluta gnälla.
 
Namnbyte

När någon ”gamling” ändrat sin Medlemskod eller ”riktiga” namn och man tittar på profilen så står det 123 foruminlägg, men när man klickar på länken finns det bara 1 inlägg (eller de som tillkommit sedan namnbytet/borttagandet av namnet).

På rätt så kort tid så har några ”flitiga” personer gjort ändringar.

marmotta har tagit bort sitt namn och nu hittar man bara till 193 st av 899 inlägg

Rungá har tagit bort sitt namn och nu hittar man bara till 32 st av 899 inlägg

Martin Nordesjö bytte till Medlemskod till Martin Fjaderlatt.se och nu hittar man bara till 107 av 4289 inlägg
Jörgen Johansson bytte till Medlemskod: till Jörgen Fjaderlatt.se och nu hittar man bara till 41 av 1347 inlägg

Och nu senast idag har bigben gjort en ändring

Det blir svårt att hitta vad dessa flitiga personer skrivit tidigare. Åtminstone jag letar ofta bland gamla inlägg.

Om databasen över tidigare inlägg använder medlemsnummer i stället för Medlemskod/namn så borde det för oss användare bli lättare att hitta och läsa gamla inlägg.

Följdfråga:
Varför väljer fler och fler (åtminstone upplever jag det som att det blir fler) att ta bort sitt namn ur presentationen? Några negativa erfarenheter av att ”ståta” med sitt namn?


Per Brune (ej anonym)
 

clindh

Forumvärd
Det nya forumet har en bättre länkning och sökning av inlägg, ej baserat på namnet utan ens interna medlemsnummer. Så det där reder ut sig.

Skulle tro att många inte gillar att synas allt för väl på Google, speciellt om man är av den mer "hakutstickande" typen i konversationer.

På "nya Utsidan" funderar vi att göra så att som oinloggad på Utsidan ser man bara folks användarnamn i samband med fouminlägg, recensioner mm.

Loggar man in kan man se även det riktiga namnet; då plockar inte Google upp det och kanske några fler vill använda sitt riktiga namn.
 
Re: Varför

PK Neelix; sa:
En skitdetalj jag retar mig på är formuleringen i mailet.

"xx har just svarat på ditt inlägg - Nu bygger vi om... - i Utsidan Framtid forumet på utsidan"

Ditt inlägg, när det oftare är någon annans inlägg i tråden som blivit kommenterat.

Bara lite språkpolis idag :)

Överhuvudtaget är det lite lång inledning i rubriken inna man kommer till skott...det skulle vara bättre med tex "UTSIDAN: FORUMETSRUBRIK" som mailrubrik när man får bevakningsmail, vem det är som svarat får jag se när jag kommer dit eller om det nödvändigt vis ska vara i mailet så inte så tidigt i rubriken. Kanske: "UTSIDAN; FORUMETS RUBRIK; PERSONEN SOM SVART PÅ DITT INLÄGG".

Sen måste det finns olika bevakningsfunktioner i forumen, jag skulle vilja ha;
1. Bevaka tråden (när det händer någonting i tråden)
2. Bevaka inlägget (om författaren ändrar i sitt inlägg eller någon svara just på detta inlägg)
3. Avbryt bevakning av tråden. (nu har jag tröttnat på denna tråden)
4. Avbryt bevakning av inlägget. (nu anser jag att just detta inlägget fått ett bra svar så nu kan jag släppa det)

Det ska vara möjligt att bevaka både sina egna inlägg och andras, om någon frågar en fraga som jag tycker är bra och som jag också vill ha svar på ska jag bara kunna bevaka hans inlägg utan att skriva själv eller få info om allt annat som händer i tråden tex.
 
Min mest önskade förändring är en en sökfunktion liknande Fotosidans.

Nummer två är att jag kan ange att jag vill ha en tråd på en sida (samma som Fotosidan), en del långa trådar är tröttsamma att bläddra genom för att hitta ett visst inlägg.
 
PK Neelix; sa:
En skitdetalj jag retar mig på är formuleringen i mailet.

"xx har just svarat på ditt inlägg - Nu bygger vi om... - i Utsidan Framtid forumet på utsidan"

Ditt inlägg, när det oftare är någon annans inlägg i tråden som blivit kommenterat.

Bara lite språkpolis idag :)

Överhuvudtaget är det lite lång inledning i rubriken inna man kommer till skott...det skulle vara bättre med tex "UTSIDAN: FORUMETSRUBRIK" som mailrubrik när man får bevakningsmail, vem det är som svarat får jag se när jag kommer dit eller om det nödvändigt vis ska vara i mailet så inte så tidigt i rubriken. Kanske: "UTSIDAN; FORUMETS RUBRIK; PERSONEN SOM SVART PÅ DITT INLÄGG".

Sen måste det finns olika bevakningsfunktioner i forumen, jag skulle vilja ha;
1. Bevaka tråden (när det händer någonting i tråden)
2. Bevaka inlägget (om författaren ändrar i sitt inlägg eller någon svara just på detta inlägg)
3. Avbryt bevakning av tråden. (nu har jag tröttnat på denna tråden)
4. Avbryt bevakning av inlägget. (nu anser jag att just detta inlägget fått ett bra svar så nu kan jag släppa det)

Det ska vara möjligt att bevaka både sina egna inlägg och andras, om någon frågar en fraga som jag tycker är bra och som jag också vill ha svar på ska jag bara kunna bevaka hans inlägg utan att skriva själv eller få info om allt annat som händer i tråden tex.

Så till Recensionerna:
Det är viktigt att inte bara ha det aktuella utan ha en fet recensionsbank, och varje produkt bör man kunna följa bakåt genom tidigare recensioner för att se hur den utvecklas om det är en sådan produkt.
Det kan vara en tanke dock att ha en tydligare åtskilnad mellan gamla och nya recensioner, kanske en diskret färgkådning skulle kunna göra susen, men jag återkommer till detta längre ner.

Recensioner bör inte vara för korta men jag år osäker på om man kan säga ett minimi antal tecken eller någonting sådant, tål att tänka på. Jag är ganska less på just "den är bra" recensioner.

Annonser:
Lite mer info redan när man läser annonsen i listan, tex förstår jag inte varför man måste klicka på en annons för att få veta i vilket län den finns (om man inte kan länskoderna utantill dvs).
En bevakningsfunktion här vore inte fel, tex skulle det vara bra att kunna bevaka anonser som är tagade som säljes och som innehåller ordet "havskayak" om jag är ute efter en sådan. En sökfunktion på saker som komma skall helt enkelt. Så fort någon vill sälja en havskayak kommer det ett mail till mig.
även att kunna bevaka hela kategorier vore bra.

Framsidan:
Framsidan bör kunna göras individuellt utformad för oss alla som kör med automatisk inloggning. Min webbläsare och utsidan kommer överens om att det är jag och då ger de mig "min framsida" på vilken jag själv valt vad som ska finnas med, i mitt fall antagligen bara forum, recensioner och annonser.
Den allmänna framsidan som är för ej inloggade bör göras mindre plottrig.

Färgkådning för att markera tid:
Jag hade varit behjälpt av att både foruminlägg, recensioner och annonser hade en färgkodning, tec den nu gråa rutan som innehåller medlemsuppgifter skulle ändra färg från gult (mindre än säg 36h gammalt) till orange (mindre än en vecka) vidare mot rött (mindre än en månad) och så lila (ett halvår), blått (ett år) och slutligen grott när det går in i evigheten så att säga.
Detta skapar ett mycket enklare sätt att navigera sig fram genom forumen och se vad som är nytt och inte, detsamma kan även tillämpas på forumtrådsrubriker.

Kosmetiskt: Hittills har det hållits ganska rent och snyggt, diskret och bra. detta gillas av många och alldra minst av mig. Här är några förslag på förbättringar dock:
1. Val av ljus eller mörk design. Själv tycker jag det är bra att skärmen lyser upp tangentbordet ibland, ibland är jag dock trött i ögonen och skulle häldre läsa en ljus text mot en mörk bakgrund, en liten knapp för att skifta detta snabbt och enkelt vore skönt, den ska kunna nås från hela utsidan givetvis..
2. Frimärksbilder kan vara bra som en igenkänningsgrej men jag tror att användningsområdet är begränsat då vi här inte bryr oss lika mycket om vem som skriver någonting utan snarare vad personen skriver. Om de ska användas tycker även jag att de ska kunna slås av.
Ett alternativ för att slippa längre laddningstid osv är att initsialer i större format och snygg stil framför varje person i forumlistan, då slipper man också alla osmakliga eller bara dåliga bilder.
3. Grundläggande textmarkering bär finnas tillgänglig i knappar, så att jag utan att böka kan kasta in fetstil eller liknande, görs nog bäst så att knapparna finns ovanför fönstret som jag just skriver i och med de klistrar man in de kodningar som behövs, är detta svårt att lösa kan man förvara dem i text nedaanför rutan där man kan kopiera dem själv med muspekare och kortkomandon.

Nu kommer jag inte på mer just nu...håller tummarna.
 

clindh

Forumvärd
Om forumet kan vi säga att det blir VBulletin av senaste version, för den som vet hur den fungerar. Fotosidan kör en lite äldre version. Alla funktioner som finns på FS kommer och ett gäng ytterligare funktioner - bla sökning inom en viss tråd och inom ett visst forum.
 
Ändra recensioner i efterhand

Det är inte ofta jag läser och skriver recensioner. Men de få gånger jag skrivit en recension så skulle jag vid flera tillfällen efter någon månad eller 2 (eller då det blev minusgrader ute) vilja ändra i recensionen (sänka betyget), då jag upptäckt att livslängden eller något annat inte var så bra som jag tyckte efter 3 veckors innehav.

Ex.
Sömmar som gick upp vid första tvätten.
Elektronik som inte funkar när det är minusgrader.
Kamera som inte går att ladda när man befinner sig utomlands.

Per Brune
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...