Dubbla inlägg

Det har börjat dyka upp dubbla inlägg i en del trådar. Dvs samma inlägg ett antal gånger efter varandra i samma tråd. Visst läser jag gärna ett trevligt inlägg både två och tre gånger, men det går ju bra att göra detta från samma inlägg.

Det är bara irriterande för både den som skriver och den som läser. Plus att redan långa trådar blir ännu längre. Jag förstår att det beror på diverse misstag från den som skriver (jag har själv råkat ut för det), och inte går det att radera efteråt heller.

Därför undrar jag om det inte går att sätta någon sorts spärr för dubbla inlägg. Något som känner av att inlägget redan har gått igenom en gång.

Kanske bara jag som har hakat upp mej på det här? Vad säger ni andra och vad säger utsidan om det, går det att genomföra?

/g
 

clindh

Forumvärd
I senare versioner av programvaran finns "flood control", när vi får in den kommer det bli enklare att spärra det.

Bästa sättet fn är att använda Rapportera-länken så vi få en notifiering om dem, så kan vi ta bort så fort vi kommer åt.

Men visst har man tid på sig att redigera sitt inlägg efter att man lagt in det, 15 minuter trodde jag.
 
Det bästa är väl att ha ett hidden-fält i formuläret där man skriver inlägget, som ger det en unik identitet och bara lägger in det en gång i databasen.

För jag är ganska säker på att fenomenet uppstår när nån klickar två gånger på Skicka-knappen (kanske på grund av att det går segt och inte händer nåt första gången).
 

clindh

Forumvärd
Jodå, men jag rör helst inte i forumkoden - den är inte min och urgammal.

Men det vore sjutton om vi inte får igång ett fräschare forum i år, så håll ut....
 
30 minuter

Man har 30 minuter http://www.utsidan.se/vb_forum/index.php?action=faq#edit på sig att ändra/radera och då slipper man ”skämmas” över att man gjort något trivialt fel. Dubbla inlägg, stavfel i rubriken som man inte såg i förhandsgranskningen, en icke fungerade länk för att man satt en parantes runt länken eller en punkt direkt efter länken.

En fråga appropå detta. Går det att ändra någonstans så att man får med rubriken på inlägget vid förhandsgranskning (Visa) ?

Per Brune
 
clindh; sa:
Men visst har man tid på sig att redigera sitt inlägg efter att man lagt in det, 15 minuter trodde jag.

Att redigera ja, men man har väl ingen möjlighet att plocka bort inlägget än om man gör det innom 15 minuter? Men är det på gång med ny programvara där möjligheten för spärrning finns så är det ju bra.

clindh; sa:
Men det vore sjutton om vi inte får igång ett fräschare forum i år, så håll ut....

Det där lät inte riktigt övertygande, känner på mej att det här blir en lååååång väntan ;)

/g
 
Radera

Det finns en ”ta bort” funktion. Först tycker man på Redigera och sedan sätter man en bock i rutan Radera.


För några (många ?) månader sedan var det någon som använde denna funktion flitigt, för att få sitt gamla inlägg överst på ”senaste listan”

Per Brune
 
Re: Radera

Brune; sa:
Det finns en ”ta bort” funktion. Först tycker man på Redigera och sedan sätter man en bock i rutan Radera.

Ska prova igen nästa gång om det händer igen innan utlovade uppgraderingarna av programvaran.

Jag försökte detta en gång, men det ända jag lyckades med var att göra just ett dubbelinlägg. Blev väl lite feg efter det och drog slutsatsen att det inte gick. Annars går det ju att prova på testforumet.

/g
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.