Förvaring hemma!

Jag har "lite" oordning som många andra men förvarar allt mindre som kök, packpåsar, knivar, lina, remmar, Teva-sandaler, fiskeprylar, snusnäsdukar, kåsor, bestick m.m. i såna här lådor från Hammarplast:
4740-240.jpg


Jag har fyra stycken på kanske 30 liter styck. Smarta, enkla att hantera, lätt att se vad man har i pga helt transparent, stryktåliga och i princip lufttäta = dammsäkert.
 
Precis såna där lådor är det jag har tänkt försöka få tag i någonstans.. Letade febrilt idag här i kommunen men utan resultat.. Får nog leta mig till kusten för att hitta..

//Linus
 
Jag gillar också de där lådorn. Har än så länge bara små lådor, men det ska bli fler större lådor när det behövs. En kompis säger att de lite större lådorna är bra att ha med vid kortare kajakturer o packa i. De går att köpa på claes olsson.

Om man inte vill ha sovsäckarna hänga funkar gamla örngott bra som förvaringspåse.

//Hanna
 
Clas Ohlson

Precis såna där lådor är det jag har tänkt försöka få tag i någonstans.. Letade febrilt idag här i kommunen men utan resultat.. Får nog leta mig till kusten för att hitta..

//Linus

Jag var idag på Clas Ohlson (cykelavstånd) och handlade lite.

Hammarplastlådorna (se tidigare inlägg) finns på Clas Ohlson
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=53966421

Som av en tillfällighet hade dom extrapriser på vissa förvaringslådor förmodligen t.o.m 2009-02-22 (fast det står 2008-02-22 på broschyren)
Men dom lådorna är nog inte transparenta
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=57470153

Om jag fattar det hela rätt så har Clas Ohlson en enhetsfrakt på 89 kronor vid Internet-/postorder.

Per
 
Förstår inte frågan. När inträffar "icke säsong"?

Han menar nog inte "icke säsong" för uteliv utan för enskilda aktiviteter.

De flesta har ju t.ex. inte samma kläder med sig på vintern som på sommaren, inte heller brukar man använda skridskor och skidor särskilt mycket på sommaren.

Många har också olika kök vinter och resten av året, en del även olika tält.
 
Beroende på

Hur inventariet ser ut krävs ju olika rymliga utrymmen.
Men efter flytt har jag ännu icke ordnat upp allt och nu med oförmåga att bära annat än görlätt lär det dröja ett tag till. Så det mesta ligger i flyttlådor, staplade och märkta.
Båtar i logen, inklusive kajaker. Skidor och skridskor i torrt rum i ladan. Skodon innomhus, liksom kläder, ryggsäckar, tält, sovsäckar hängande på galgar, liggunderlag utrullade vid mattförrådet. Cyklar hängande i torrförrådet. Där finns även backar med redskap samt upphängda isyxor och klättergrejor mm. Kök och tbh i källaren i genomskinliga plastbackar. Dyk och hobbyprylar i skåp. Lyktor i köket. Pann och ficklampor, kartfodral, kompass, visselpipa och antmtrl samt repsats frammei en nich, 30 och 50 liters säckarna med sittlappar i hallen, på hyllan sydväst, litet paraply, under ytterplagg och regnplagg, på skoställ vandringsskor och kängor/gummistövlar. Givetvis underlättar det om man är gift med en bl a friluftsälskande.... Även om mycket därigenom blir dubbelt, minst.... Jo vi skulle behöva en större klädkammare till friluftsgrejorna, vi avser bygga en.
 
Senast ändrad:
Lådorna ovan finns bland annat på Jysk. De jag fastnade för är 31 cm breda och kanske 45 långa. Priset idag är 199 för två stycken och jag har i och med att jag fann dessa fått lite mer ordning på mina saker. Nu ligger det mesta i grå lådor som är uppmärkta cykel, skridskor, paddling, uteliv, blandat och plötsligt hittar jag det mesta jag äger och har.

Nu är det bara kläder, skor och kängor, ryggsäckar och sovsäckar som ska finna en bra plats.
 
Håller som bäst på att försöka strukturera upp i förrådet.

Då kom jag på tanken att fundera hur ni förvarar alla era "utelivs" grejer under icke säsong.
då menar jag, kläder, tält, sovsäck, liggunderlag, ryggsäckar samt övriga små grejer.
Kläder tänker jag förvara i såna här "klädgarderober" från ikea. Men det övriga då?

Hur gör ni?


Mvh Linus


det mesta förvarar jag i skafferiet. Jag har t o m ordnat upp lite så att hyllorna representerar
sjukvård/reparatur
matlagning
kläder
tält och diverse

på en liten hylla finns dessutom italiensk, fransk och spansk fickordbok, sommarklocka (med höjdmätare) och en del annat smått.

stavar, madrass, ryggsäck och sovsäck finns i garderober.


Kartor i oräknelig mängd förvarar jag i 8-9 plastboxar sorterade i Pyreneerna, Sydnorge, UK, Väst- och Sydalperna, etc. Just nu står allt detta framme för planering.
 
Senast ändrad:
...I vad som tekniskt kallas "en hög"

Kan bara konstatera att utrustningen är spridd över familjebostaden, vilket spär på det dåliga samvetet.

Visst borde sakerna upp på hyllor, in i bodar, ur kompressionssäckar och upp på galgar.

Vidare är det skönt att konstatera att det inte bara är jag som tycks ha en ryggsäck för varje skede i livet...
 
Vet jag ens det?

Var grejorna finns alltså. Kök, "vanliga" liggunderlag, flytvästar, kåtan, tälten, ramsäckarna och cykelprylarna ligger i en lagerhylla i garaget, skidorna under taket, cykelkärrorna på golvet ihop med "fin"cyklarna, en del småsaker i flyttkartong. Paddlar, torken och bränsle i förrådet. Uppblåsbara liggunderlag under sängen. Sovsäckar i lagerhylla i arbetsrummet, bakom ett draperi. Termosar, kåsor, sporkar och sittunderlag i städskåpet. Mat i skåper över frysen. Kartor och kompasser i orienteringslådan. Kikare och kameror på högsta hyllan i skåpet mittemot kakelugnen. En kanot på gräsmattan, en under verandataket och en halvfärdig i ett oanvänt kapell som fungerar som byggverkstad.
Lite utspritt alltså. På det sättet upptäcker inte gubben hur mycket prylar vi i själva verket har! Han skulle inte gilla det. Nästa hus ska ha källare. Anna
 
Billigt o Bra

Jag har börjat smått med att gå över till godisburkar från affärn, man får dem, om inte så gå någon annanstans.
Bäst tillfälle brukar vara när lösgodiset fylls på, då blir de jätteglada att bli av med dem, hör med din butik när de fyller på lösgodis.

Jag hade en sån där "snickarskiva" som finns färdig att köpa på alla byggvaruhus, i mitt exempel får det plats fem burkar på rad.

Av dessa skivor kan man enkelt bygga upp en hylla som man vill ha den så att burkarna passar in i hyllan.

Burkarna är dessutom kanon att förvara mat i till uteturen.
De väger inte så mycket, och räddar dekorationen på smörgåstårtan från att klämmas sönder i packningen på väg till Matterhorn...;)
De är ochså kanon att frysa in i hemma.
Bra också för uppsortering av kryddpåsar, såspåsar, småsaker o sånt i skafferiet hemma.
Toppen till spik, skruv där kartongen gett upp.
Även till småprylarna i bilen som ligger överallt i kofferten o skramlar, glödlampor,säkringar, surrningsband, handskar, etc.

Det finns olika höga godisburkar, så man kan laborera lite som man vill ha det.

Observera att man behöver inte bygga ett hyllplan mellan varje burkrad, man kan stapla på varandra det som passar ihop med innehållet.

Sedan om man vill piffa till det kan man ju sätta dit tydliga etiketter med innehåll angivet.

Lock används vid behov, jag har det inte på mina burkar med friluftsgrejor.

(obs inteICA Supermarket i Skärblacka, de burkarna är mina )
 

Bilagor

  • PICT0001.jpg
    PICT0001.jpg
    53.7 KB · Visningar: 998
  • PICT0002.jpg
    PICT0002.jpg
    53.6 KB · Visningar: 952
  • PICT0003.jpg
    PICT0003.jpg
    52.9 KB · Visningar: 929
  • PICT0004.jpg
    PICT0004.jpg
    59.1 KB · Visningar: 913
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
dagger hemma träning! Övriga aktiviteter 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...