Smygreklam?!

Vad gäller egentligen för inlägg i forumet?!

Jag har ett nystartat företag och om jag fattar mig kort så skulle jag kunna svara på inlägg på forumet men jag är ju medveten om att det kan bli både direkt och indirekt reklam.

Var går gränsen?
Är det skillnad på inlägg och inlägg, om jag svarar på en direkt fråga eller om jag bara rekommenderar något för det var så himla bra?
Är det bättre om jag ber en kompis eller betalar någon att skriva?
Är det okej att jag själv skriver om jag tydligt visar vem jag är?
Skulle man inte kunna göra så att man kan logga in som företag, expert eller något liknande?

Ett exempel:
2 olika personer söker en nyutgiven bok, vad jag vet så är jag ensam om att sälja den i Sverige och jag svarade precis i ett inlägg att jag säljer den. Det är ju reklam men jag svarar ju också på frågan…

Hälsningar Johan
 
Så länge det man skriver är sakligt och faktiska påståenden så har jag svårt att se det som reklam. Du skriver ju bara något som vem som helst hade kunnat skriva.

Men känner man sig osäker så är det oftast bättre att avstå från att svara öppet. Man kan svara privat till den som frågar (och så kanske den personen kan lägga in informationen i tråden) eller kanske avvakta lite och se om nån annan svarar. På så vis undviker man att det "sticker i ögonen" på andra.

Men samtidigt så innebär ju ett sånt förfarande att du "utnyttjar" Utsidan för att "hitta kunder". För hur skulle du hittat de kunderna utan Utsidan?
 

clindh

Forumvärd
Det är reklam om du säger att du säljer den ja, eftersom du har klar ekonomisk vinning av att skriva det inlägget.

En typ av svar som är mer OK om tex någon frågar "hur mycket väger XYZ-säcken" och en leverantör som vet svaret svarar "NN gram", ren produktfakta alltså (utan att också skriva om hur förträffligt bra den är). Men det skall vara en ganska direkt fråga om en viss produkt, en leverantör kan inte svara "XYZ!" på någons fråga "Vilken är bästa säcken".

Att sätta ut länk till företagets hemsida i varje inlägg är också reklam.

En balansgång som sagt, men fråga gärna om du är osäker.
 
Tack för svaren och jag tror att jag förstår hur det fungerar, en balansgång alltså…

Att inte kunna svara på frågor och samtidigt skriva under med namn och företag tycker jag är synd, detta skulle ju framför allt vara bra för Utsidans besökare som skulle kunna få bra och tillförlitlig information.

Till exempel om jag gör ett inlägg och frågar om en lämplig havskajaktur i Blekinge och en kajakuthyrare i området skulle svara på det. Den informationen skulle ju vara värdefull för mig och på det sättet också för Utsidan samtidigt som uthyraren får lite goodwill.

Hälsningar Johan
 
Om man frâgar en sak och fâr svar pà den fràgan av en person som svarar med namn och eventuellt företag, sà är det vál ándà inte smyg-reklam, utan en slags information. Samma sak om jag ringer till ett företag och fràgar om nàgot som rör deras produkter. jag vill ha svar pà min fràga, och bryr mig inte om vem som svarar, sà lánge svaret är sakligt och korrekt.

Om sedan Utside-svararen alt. företaget jag ringer börjar svamla om att hans/hennes prylar ár bást i världen, sà fàr man vál analysera just den typen av information som baserad pà personens företagstillhörighet. Behöver vál inte vara sà svârt?
 
Om nån frågar var man kan köpa en viss bok och du har den i ditt sortiment, skulle du ju kunna göra på ett av två sätt:

1. Tala om att den går att beställa på en viss adress, samt ärligen uppge att du är part i målet som innehavare av (eller anställd på) företaget i fråga, för att därmed indikera att du inte är en "neutral medmänniska".

2. Göra samma sak under ett namn/user som kanske inte ger ledning till vem du är och varför du kan ge tipset.

Jag tycker alt 1 är bättre. Om du använder din falska user för att ställa frågan och sedan använder alt 1 för att svara, så vet du antagligen att du är en dålig människa med onda avsikter.

Jag har noterat att det finns inlägg som spontant berättar om lyckade erfarenheter av en viss leverantör, och där det finns en rätt kort historia av "oskyldiga" inlägg. Om man ser ett mönster i dessa inlägg (flera personer hänvisar till samma företag) så är min slutsats snarare att företaget marknadsför sig på ett sätt som kan ifrågasättas, än att det är ett företag med en massa överlyckliga kunder.
 

avslutad210712

Gäst
Mezzner; sa:
Om nån frågar var man kan köpa en viss bok och du har den i ditt sortiment, skulle du ju kunna göra på ett av två sätt:

1. Tala om att den går att beställa på en viss adress, samt ärligen uppge att du är part i målet som innehavare av (eller anställd på) företaget i fråga, för att därmed indikera att du inte är en "neutral medmänniska".

2. Göra samma sak under ett namn/user som kanske inte ger ledning till vem du är och varför du kan ge tipset.

Jag tycker alt 1 är bättre. Om du använder din falska user för att ställa frågan och sedan använder alt 1 för att svara, så vet du antagligen att du är en dålig människa med onda avsikter.

Jag har noterat att det finns inlägg som spontant berättar om lyckade erfarenheter av en viss leverantör, och där det finns en rätt kort historia av "oskyldiga" inlägg. Om man ser ett mönster i dessa inlägg (flera personer hänvisar till samma företag) så är min slutsats snarare att företaget marknadsför sig på ett sätt som kan ifrågasättas, än att det är ett företag med en massa överlyckliga kunder.

Aaaaa äntligen kan jag begära lön för mitt marknadsförande av vissa märken/leverantörer/butiker *L*.
 

talthoff

Forumvärd
Aaaaa äntligen kan jag begära lön för mitt marknadsförande av vissa märken/leverantörer/butiker *L*.

Nej, då bryter du mot forumreglerna :)

"Vidare är det inte tillåtet med inlägg där den som postat inlägget, eller närstående, kan tänkas ha någonsomhelst ekonomisk vinning av budskapet, nu eller i framtiden.

-Thomas som är ironisk.
 
Det var en tydlig regel.

På sätt och vis enkel och bra, eftersom den innebär att man inte behöver fundera på hur man ska formulera sitt svar om hur de produkter man tillverkar/för/arbetar med kan kommenteras. Man får helt enkelt inte skriva inlägga som handlar om nåt man har kommersiella intressen i, detta oavsett om det är välvillig info eller mer åt reklamhållet.

Fast i några fall tycker jag att det är värdefullt när någon leverantör svarar på kritik mot en produkt. Det känns både ganska "fair" och dessutom kan det vara intressant och mycket relevant information.
[Ändrat av Mezzner 2006-04-20 kl 22:22]
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.