Moderatorer/forumvärdar?

Re: Feedbackfunktion!!

Niclas; sa:
Om dessa ändå ska finnas så tycker jag att de bara ska kunna flytta inlägg till rätt forum, inte radera inlägg.

Ja radera inlägg är alltid vanskligt, i och med att inlägget raderas försvinner ju eventuell bevisning. I många forum har man istället ett forum som inläggen flyttas till där bara administratörerna kan läsa inläggen. På så vis är det inte borta utan kan, om borttagandet efter överklagande kan konstateras vara felaktigt, läggas tillbaka.
Jag tycker å andra sidan inte att det är något större problem med frågor i fel forum.

Det är ett problem för den som kanske söker information om mat för paddling. Skall den sökas i paddlingsforumet eller i matforumet? Och borde inte den som letar efter information om mat för paddling också kunna vara intresserad av mat för cykling och mat för segling?

För den som följer alla nya trådar i forumet så är det lätt att hänga med, men det gäller att försöka tänka lite på de som kanske kommer nya till forumet eller som kanske bara tittar in och läser i specifika forum nån gång då och då.


Det gäller ju att reflektera lite över indelningen i olika forum. VARFÖR är Utsidan indelat i olika forum? Varför inte ett enda stort forum där man kan diskutera allt? Kan det kanske vara så att man delat in Utsidan i olika forum för att den som söker information skall kunna leta på rätt ställe? Och om det nu är så, vore det då inte praktiskt om informationen faktiskt ligger på rätt ställe?
 
Olika behov vid olika tillfällen

nermander; sa:
Det gäller ju att reflektera lite över indelningen i olika forum. VARFÖR är Utsidan indelat i olika forum? Varför inte ett enda stort forum där man kan diskutera allt? Kan det kanske vara så att man delat in Utsidan i olika forum för att den som söker information skall kunna leta på rätt ställe? Och om det nu är så, vore det då inte praktiskt om informationen faktiskt ligger på rätt ställe?

Jag håller med dig om att inläggs plats har en funktion att fylla. De flesta inlägg är lätta att kategorisera i lämpligt forum, men jag menar att uppfattningen om vad som är lämpligt forum kan skilja sig i vissa inlägg.

Det finns två aspekter av frågor och svar i ett forum.

1 en frågeställare vill ha svar på en viss fråga.

2 en "sökare" vill hitta svar på sin fråga genom att söka i forumet.

Dessa två personer ( som kan vara samma person vid olika tillfällen) har olika krav på forumet.
Om jag tex frågar om mat till paddling och verkligen vill veta saker om mat till just padling (och inte cykel, vandring etc) så kan det öka mina chanser till svar om jag postar i forumet paddling, eftersom de som tittar där är just paddlare och då vet vilka specifika problem som finns med mat och paddling.

Om jag däremot letar i forumen efter mat till paddling så söker jag givetvis först i matforumet, men med sökord paddling.

Som sagt svårt med var inlägg bör placeras ibland...
 
Re: Olika behov vid olika tillfällen

Niclas; sa:
Som sagt svårt med var inlägg bör placeras ibland...

Inte om forumet har vettiga funktioner för korspostning (det saknar tyvärr det här forumet). I ett vettigt system så fungerar det mer som så att man markerar vilka kategorier ett inlägg hör till.

Har man en fråga om mat för paddling så får det (i ett bra system) såklart kategorierna "mat" och "paddling" utan att folk behöver bli irriterade över att behöva läsa samma inlägg på två ställen.
 
Re: nyfiken

FJS90/91; sa:
Här under är en ganska ny tråd som direkt skapade problem, personligen så tycker jag att tråden var oförargelig men andra tycker bevisligen inte så.. Är detta innom gränsen för vad som är oförargelikt och kul eller är detta en styggelse som skall bort.. Vart ligger gränserna.

Jag håller med om att den var ganska oförargelig. Det är ju så att tyskar HAR ett rykte om sig att vara på ett visst sätt. Får man inte skoja om det så får man ju inte heller dra norgehistorier, skämta om snåla skottar, matglada skåningar, tystlåtna norrlänningar, snobbiga stockholmare, supande finnar, dumma blondiner och vad det nu finns för alla olika fördomar som man brukar skämta om.

(Fast däremot ligger den väl i HELT fel forum? Vad har den i Fritt fall att göra? Ska inte det handla om hoppning?)
 

clindh

Forumvärd
Jag flyttade det inlägget till Fritt forum...

Hets mot folkgrupp är inte tillåtet här så det balanserar på gränsen, beroende på hur man läser det. Om man nu skriver ett sådant svårtolkat inlägg är det ens skyldighet att också förmedla att det handlar om ett skämt, med referens till den tidigare "tyskdiskussion" etc.
 
Jag tycker inte det var så svårtolkat om man använder lite sunt förnuft som ni skrev ska vara vägledande. :)

Dom allra flesta som är aktiva här på forumet är det pga. intresse och jag tror inte ngn här ser detta forum som ett bra ställe att börja bedriva "hets mot folkgrupp" om man nu har sådana böjelser.......så man kan nog utgå från ironi eller skämt sidan när sådana inlägg om tyskarna kommer.... eller göra som en del andra och direkt leta fel och anta det värsta men i sådana fall kan man inte skriva någonting utan att nån känner sig felaktigt behandlad.

När man loggar på datorn och surfar ut på utsidan ska man göra det med ett leende på läpparna då tror jag chansen att misstolka andras inlägg är mindre.

Be careful out there!

//Uffe
 
Jag tycker inte att vi behöver moderatorer/forumvärdar. Alla forum dras med troll av och till. Dom brukar försvinna om folk ignorerar det dom skriver. Tyvärr för troll oftast med sig trolljägare, vars allomfattande uppgift sedan blir att leta upp troll och posta arga inlägg i trollens trådar där man uppmanar till att bojkotta tråden då den är skriven av ett troll, vilket i sin tur är precis vad trollet är ute efter...Själv ignorerar jag alla inlägg som uppenbart är skrivna för att provocera. Det trista blir dom här gränsfallen, ibland kan man få tuppjuck och formulera sig lite olyckligt och då är det ju trist om någon hoppar på en och kallar en för troll, istället för att hövligt påpeka att man uppfattade inlägget som kränkande på det ena eller andra sättet, så att författaren kan klargöra vad han/hon menade. Sådana trollvarningar kan ju i värsta fall skrämma iväg nytillkomna postare som inte är vana vid utsidans normala "jargong"..

Jag har inte heller upplevt det som något problem att folk postar saker i "fel" forum, men när jag läste argumentet om att folk kan få problem att hitta inlägget vid sökning så fick jag lov att tänka om lite - Kanske lite utförligare beskrivning om vad som avhandlas i varje forum är på sin plats?
 
Jag tror inte det behöver vara så värst negativt med extra forumvärdar. Med mängden inlägg som skrivs skulle jag också velat ha avlastning om jag var den som var ansvarig för sidan.

Om en forumvärd sköter sig dåligt kan man väl bara påpeka det för ansvariga på samma vis som oskötsamma skribenter rapporteras idag?

Jag tror det förhagorna i många fall är överdrivna.

raderad04; sa:
Men den som inte blir raderad får se.....

...and so it begins..
:)
 
ta bort omfrågningar....

Ett vanligt problem med forum som växer och blir stora är att nya medlemmar, av okunskap om sökfunktionen eller lättja, ställer samma fråga som ställts många gånger tidigare. Ett exempel är väl "jag vill åka till Elbrus, hur gör man?" eller "hur importerar man kajak från Estland". Som läsare av bigwall och kajakforumet blir jag lite trött av att läsa denna fråga på nytt varje månad. I börjarn orkar de "äldre" i forumet vänligt svara och övergår sedan till att länka till gamla trådar och till slut tröttnar de och värdefulla kunskaper lämnar forumet. Jag har sett detta hända på andra sajter, t ex ett bilmärkesforum jag också är aktiv i.
Ibland finns det anledning att fråga om snarlika saker ( t ex är Pilgrim tours fortfarande bra på Elbrus resor eller hur blir det med momsen när Estladn går med i EU) men grundfrågorna behäver inte upprepas.

En moderator kan här ta bort omfrågningar av samma sak och vänligt maila svar till de nybilvna och kanske tom hänsvisa till en FAQ-sida (=frequently asked questions) om någon orkar fixa en sådan.

På detta sätt hoppas jag att utsidan kan förbli den enorma kunskapsbank som jag älskar att frossa i.

/Patrik
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.