Bojkotta Tierra Adventure Academy!

Man kan ju tycka vad man vill om Tierra och deras sätt att stötta klättring men detta tar nog priset. Hur i hela friden ska man kunna tycka detta är vettigt utan att samtidigt ta heder och är av alla som investerat en massa tid, pengar, blod, sett och tårar i att försöka komma ut i naturen och ha kul på tex berg?

Jippon i Hammarby Backen som snackar om Everest och annat är kommersiellt tjafs. Bakom detta står företag som vill tjäna pengar. Det är ok men då ska man va öppen med att man vill kommersialisera privatpersoners ytterst mediokra hobbies. Inte försöka bygga hype. Att klättra i berg är en hobby, en förströelse. Få om ens någon som klättrar i berg på riktigt benämner sig som äventyrare så detta handlar om rent tjafs. Att sedan få sponsorer att stötta en hobby är ju toppen men man ska väl börja i rätt ända?

Jag hoppas på totalt fiasko!

http://www.tierraadventureacademy.com

För den som vill:

http://www.wikihow.com/Become-an-Adventurer

http://andrewskurka.com/2012/how-i-make-a-living-as-an-adventurer/
 
Det låter ju som ett jättebra arrangemang för den som tycker diplom och middagar är viktiga och kanske inte har kunskapen för att vara ute ett par veckor i sträck. Vi som tycker antal klätterdagar och skiddagar är det viktiga kan ju låta bli att söka eller gå uppför Hammarbybacken ackompanjerade av snökanoner. Det viktiga är väl var och en har kul på sin fritid?

Efter genomfört examinationsprov erhåller du även ett diplom som bevis på att du nu är en "certifierad äventyrare".
Nåt att visa upp på cocktailpartyt kanske?
 
Är det inte exakt samma sak som Fredrik Erixson och Fredrik Sträng körde för några år sedan? Som sedan Ola Skinnarmo och Haglöfs tog över. Det var ett glatt gäng därifrån som "examinerades" med Keb Classics korta variant. Som sagt var, trevliga deltagare då, men de var enormt tafatta ute på fjället. I ett lag var det en tjej som var vann något på Outsides "Årets äventyrare", en kille som siktade på 8000 m em misslyckas gång på gång, en kille som numer är någon sorts professionell äventyrare/ föreläsare/ coach såg till att de stackars funktionärerna höll på att frysa ihäll på fjället av att vänta på dem. Sjuuukt långsamma, otränade och orutinerade. Men som sagt var, glada och trevliga.
 
Jag var på en kurs här om veckan, det var tre stycken certifierade äventyrare som de kallade sig. De hade varit å klättrat rätt mycket berg faktiskt. I argentina och afrika. Jag tyckte de verkade väldigt vettiga och kompetenta inom alpin klättring. Kul var det i alla fall

Det gav i alla fall mig mersmak för att ansöka till detta för att bli certifierad. I dag är det viktigt med certifikat om man t ex vill guide på keb osv. Bara mina 5.
 
Lallar?
Klart du måste va certifierad. Du tar med folk ut i vildmarken och måste ju ha något sätt att visa att dem e i trygga händer o du vet vad du håller på med.
 
Lallar?
Klart du måste va certifierad. Du tar med folk ut i vildmarken och måste ju ha något sätt att visa att dem e i trygga händer o du vet vad du håller på med.

Just Tierras äventyrsutbildning är dock något av en "lallar" variant, även fast man får ett certifikat. Den huvudsakliga fokusen ligger på att bearbeta sponsorer och skapa så mycket publicitet som det bara går (kolla in nyhetsarkivet här på utsidan som ett exempel). Totalt innehåller den tolv timmars praktisk utbildning , uppdelat på fyra tillfällen (se http://www.tierraadventureacademy.com/kursschema-2015.html).
 
Men hua va farligt... ett företag (i det här fallet Tierra) som vill tjäna pengar och som lyckas med det.

Jag förstår att det i Sosse-tider som dessa känns väldigt fult för svensken i allmänhet att tjäna pengar men det är tyvärr en förutsättning för bolag som Tierra att överleva och fortsätta leverera de kvalitétsprodukter som de faktiskt gör.

Det här är ju ett rent och skärt nöje som folk vill betala pengar för, precis som för så mycket annat.
Jag förstår inte vad det är som är så himla hemskt...

Tierra har gjort detta mycket, mycket smart! Hatten av.
 
Men hua va farligt... ett företag (i det här fallet Tierra) som vill tjäna pengar och som lyckas med det.

Jag förstår att det i Sosse-tider som dessa känns väldigt fult för svensken i allmänhet att tjäna pengar men det är tyvärr en förutsättning för bolag som Tierra att överleva och fortsätta leverera de kvalitétsprodukter som de faktiskt gör.

Det här är ju ett rent och skärt nöje som folk vill betala pengar för, precis som för så mycket annat.
Jag förstår inte vad det är som är så himla hemskt...

Tierra har gjort detta mycket, mycket smart! Hatten av.

Visst har de gjort en smart grej, det måste man erkänna. Första gången jag läste om det tyckte jag till och med att det verkade ganska roligt. Men det är inte helt oproblematiskt att dela ut "certifikat" till höger och vänster, utan att det framgår vad man är duktig på. Flera personer i den här tråden verkar ju tro att det motsvarar någon form av bergsguideutbildning.

Problemet är inte att några friluftsmänniskor får ett äventyrarcertifikat att hänga på väggen - det ser jag mest som en kul grej. Problemet uppstår om någon med ett sådant certifikat tar på sig att guida människor som tror att de är i goda händer på grund av certifikatet. Inte för att de tar kunder från riktiga guider, utan för att det kan gå riktigt illa när snöstormen drar in på glaciären och det bästa den certifierade äventyraren kan göra för att lösa situationen är att ta fram en smart marknadsföringsplan...
 
Hej
Va vi lever väl i ett fritt samhälle: om någon (i detta fall Tierra academy) vill ha äventyrsutbildning så ska väl inte det vara några problem?

Sedan om jag själv inte har samma smak eller tycker det känns flummigt är väl mer min ensak.

Jag har svårt att tro att någon av de som de som gått kursen börjar hålla utbildning enbart baserat på denna utbildning.
 
Hej
Va vi lever väl i ett fritt samhälle: om någon (i detta fall Tierra academy) vill ha äventyrsutbildning så ska väl inte det vara några problem?

Sedan om jag själv inte har samma smak eller tycker det känns flummigt är väl mer min ensak.

Jag har svårt att tro att någon av de som de som gått kursen börjar hålla utbildning enbart baserat på denna utbildning.

Naturligtvis är det så, i en marknadsekonomi reglerar marknaden så att ett företag som utbildar dåliga guider som i sin tur leder till att t ex kunder skadas eller förolyckas, på sikt får färre kunder.

Varför skall t ex staten ha monopol på tjänster som polis och försvar? Det är ju tjänster som privata företag skulle kunna sköta mycket mera effektivt.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.