Hur få ickealpinister till Keb nordtopp?

Vajern kom väl upp etter att en guide dog.

Allt är ju tyvärr inte så svart, vitt eller enkelt. Naturen får diktera, men var gränsen går för vilka
hjälpmedel som är tillåtna är ju alltid nåt vi kan vara oense om. Det är ju få som går upp barfota.

Med tanke på att kammen är hyfsat smal så vore kanske en lösning att införa enkelriktad trafik på den. Man klättrar till Nordtoppen och går hem igen över kammen.
 
Vi får nog finna oss i att olika områden/platser har olika grad av service och lättillgänglighet, så är det ju redan. Kebnekjse är och kommer nog att fortsätta vara ett centrum som drar till sig allehanda typer av besökare, vill man ha vildmark på naturens villkor är nog Sarek bättre (men undvik broarna), eller västra Padjelanta.

Att en grupp ska besluta om hur det ska vara överallt tror jag inte, bättre då att kanalisera olika grupper med olika behov/önskemål till olika platser och där är ju tex Kebnekajse och Sylarna redan centrum för en mera servicekrävande publik. Att backa på det är nog inte möjligt.

Och om det gick att backa, vad skulle då ske? Om fjällvärlden blev förbehållen de som går med tält och klarar djupa vad. Vad är då incitamentet för resten att bevara den?
 
Jag har inte varit på kammen. Men undrar om jag missförstått hur det ser ut. Kan inte i princip vem som helst utan klätterkunskaper hyra ett par stegjärn och promenera dit?
 
Mezzner, det handlar inte om vilka hjälpmedel du använder, utan hur din framfart drabbar andra. Om det fanns tysta helikoptrar så hade jag brytt mig mindre. Dina kängor stör mig inte heller. Byggnader, vajrar, motortrafik, mm gör ju inte fjällen mer lättillgängligt, utan förändrar vad fjällen ÄR - orörd natur, tysthet, och utmaning. Om man inte förmår tälta eller vada, vad ska man då där och göra? Uppleva låtsasfjäll? Då finns ju Sälen...
 
Jag tycker att problemet är större än just toppkammen. Jag menar att frågan kan väckas redan idag: vad vill vi med vår vildmark? Vad är syftet med att ta sig till en hög topp? Ska alla upplevelser vara tillgängliga för alla? Hur kan vi påverka utvecklingen? Är det STF som utifrån kommersiella (är de kommersiella?) hänsyn ska styra, eller är det vi utövare. Eller staten?

Mitt eget svar är att naturen ska diktera villkoren, och människor anpassa sig. Det ger i slutändan störst upplevelse och minst destruktiv utveckling.

För oss som klättrar regelbundet är stil en viktig fråga. Att klara sig själv på naturens villkor, se till att man har utrustning och kunskap samt göra så lite avtryck som möjligt är viktiga frågor. Men nationaltoppen drar fler typer turister än oss. Det kan vi inte stoppa. Så något måste göras för att hantera dem. Låta folk gå ut på eget bevåg och låta några ramla ner i avskräckande syfte, som någon skrev, är knappast en human lösning. Jag tror vi får se fjällen som olika zoner, likt Fulufjällets nationalpark. I vissa områden är det riktigt tillrättalagt, andra områden är i princip orörda och hårdare regler gäller. Man fokuserar slitaget/påverkan till vissa områden som "offras". Jag tror att Kebnekaise är ett sådant område som får "offras" för turismen. Vi som vill ha orörd natur får välja andra vägar upp eller andra områden.

Jag undrar vad frågeställaren har för intresse av att fler ska upp på nordtoppen? Jag undrar vem som har intresse av att gå upp på nordtoppen över huvud taget?

Frågan "hur ska vi få upp fler folk på nordtoppen" är ganska simpel. Frågan hur vi ska upp fler folk och ändå behålla en viss del av prestationen är lite svårare. Om du verkligen vill få fler folk upp på Keb så satsa mer på infrastruktur. Bilväg hela vägen fram, gärna med buss/tåg direkt ifrån Stockholm, bygg ut fjällstationen till ett fullvärdigt hotell och bygg en korglift som går upp till 50 meter ifrån toppen, så får turisterna själva knata de sista 50 metrarna för att behålla minsta lilla värdighet i sin bestigning. Orimligt? Knappast. Onödigt? Diskuterbart. Önskvärt? För vem?

Tror du missuppfattade mig. Jag har inget eget intresse att fler ska till nordtoppen. Själv behöver jag inte mer säkerhet än jag själv har med mig. Men det kommer att bli en rejäl efterfrågan den dagen den är högst. Från folk som inte är klättrare. Det måste hanteras. Att sätta upp en vajer längs toppkammen är knappast samma sak som att göra om den till Zugspitse med tåg och linbana till toppen och restaurang. Även guidade grupper måste ju ha en lösning. Vette tusan om jag skulle vilja vara inknuten med ett tiotal noviser över en kam. Faller en faller alla. Dessutom går det knappast att gå tillbaka till Rabots och Björlings dagar då Keb var förbehållet män med mod i barm och hårig bringa. Keb, liksom Galdhöpiggen, Zugspitse och Mt Everest, för den delen, är för de som vill stå högst men nästan inte bryr sig hur de kom dit. Andra berg får bli klättrares berg där vi mäter prestationer enligt våra måttstockar.

Någon undrade hur man ska göra rent tekniskt för att vajern inte ska begravas i snö. Sätter man upp den i maj och plockar ner den i september lär den knappast begravas så mycket. Sätt upp den en bit över marken på flexibla stolpar, rejält nerborrade i isen. Själva den tekniska biten är nog det minsta problemet. Moral, ansvar och kostnader är nog svårare nötter.

Som sagt det är en utveckling vi inte kan stoppa, bara hantera. Frågan är hur.
 
Mezzner, det handlar inte om vilka hjälpmedel du använder, utan hur din framfart drabbar andra. Om det fanns tysta helikoptrar så hade jag brytt mig mindre. Dina kängor stör mig inte heller. Byggnader, vajrar, motortrafik, mm gör ju inte fjällen mer lättillgängligt, utan förändrar vad fjällen ÄR - orörd natur, tysthet, och utmaning. Om man inte förmår tälta eller vada, vad ska man då där och göra? Uppleva låtsasfjäll? Då finns ju Sälen...

Då kan ju de som vill ha hjälpmedel och bekvämligheter i fjällen säga: "Här vill vi ha vår lekplats. Vill du ha orörd natur finns ju Sarek". Och de är fler än vi som vill ha orörd natur. Tyvärr.
 
Jag tycker att problemet är större än just toppkammen. Jag menar att frågan kan väckas redan idag: vad vill vi med vår vildmark? Vad är syftet med att ta sig till en hög topp? Ska alla upplevelser vara tillgängliga för alla? Hur kan vi påverka utvecklingen? Är det STF som utifrån kommersiella (är de kommersiella?) hänsyn ska styra, eller är det vi utövare. Eller staten?

Mitt eget svar är att naturen ska diktera villkoren, och människor anpassa sig. Det ger i slutändan störst upplevelse och minst destruktiv utveckling.

Hur mycket jag än sympatiserar med dina värderingar (det gör jag) så tror jag det är hopplöst att försöka ändra på det faktum att Sveriges högsta topp alltid kommer att locka folk av andra anledningar än att göra en spårlös bestigning i god stil.
 
När jag betrakar ett genomsnittlig torg eller annan offentlig plats en söndagmorgon så inser jag att nedskräpning inte bekymrar svensken överhuvudtaget. Att göra spårlös färdsel till ett ideal bland detta slödder och patrask till folk är näppeligen trivialt, men skulle förstås vara fint. Mer en vision än ett uppnåendemål så att säga
 
När jag betrakar ett genomsnittlig torg eller annan offentlig plats en söndagmorgon så inser jag att nedskräpning inte bekymrar svensken överhuvudtaget. Att göra spårlös färdsel till ett ideal bland detta slödder och patrask till folk är näppeligen trivialt, men skulle förstås vara fint. Mer en vision än ett uppnåendemål så att säga

Att folk på fyllan inte tänker på miljön är ingen nyhet. Resultatet syns på en söndamorgon. Men frågan handlar knappast om fylleslag i toppstugan. Blir väl inte mer skräpigt på Keb för att några av de som tar sig till sydtoppen fortsätter över kammen? Är skräp ett stort problem i området?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gladegp Värt att få med sig Alpin / Bigwall 5
Mattias_H Grossglockner/Königsee v31. Plats i bil till likasinnad Alpin / Bigwall 0
Kolkritan Byta toe bail till annat märke Alpin / Bigwall 1
Skogsmulle25 Tips på alpina äventyr till 2 nybörjare Alpin / Bigwall 7
jwilco Samåka till Chamonix v.27 retur v.31 Alpin / Bigwall 0
skarhed Från noll till Matterhorn Alpin / Bigwall 7
Magnus H Sträng guidar till Mt Everest topp Alpin / Bigwall 9
andersmossing Nitrat kan hjälpa anpassningen till hög höjd Alpin / Bigwall 4
Skare i Åre Böja till alu-stegjärn? Alpin / Bigwall 3
mBengtson Svensk till G2 i alpin stil. Alpin / Bigwall 5
Flamman Karbin till aiders Alpin / Bigwall 21
cam Ursäkt till Naturkompaniet för hjärnsläpp vid Steve House Alpin / Bigwall 0
YAsker Till Chamonix i påsk? Samåkning? Alpin / Bigwall 0
abbeolin Behöver ni nya funktionskläder? DirectAlpine till Sverige! Alpin / Bigwall 0
Maurits Rack till Syltraversen Alpin / Bigwall 18
Edvin m Bil till Chamonix Alpin / Bigwall 3
Cantrell Snöplattor till M10? Alpin / Bigwall 2
rollebollen pre-acklimatisering till M. Blanc Alpin / Bigwall 8
E9climbing Pompe till Everest utan O2!!!!! Alpin / Bigwall 280
trolltind 1000 skäl till att klättra Alpin / Bigwall 18
E9climbing Mick Fowler till GBG och Stockholm Alpin / Bigwall 10
hakan307 Bil till Svartgöl Alpin / Bigwall 3
sneglen33 OBS!!!tur/retur gratis till Kebnekaise d. 17-26 april, någon som vill med? Alpin / Bigwall 0
Cremytos Utrustning till Mont Blanc Alpin / Bigwall 26
Himmalaya Söker kompisar till Elbrus i sommar Alpin / Bigwall 6
kajkalajkan Marko Prezelj till sverige! Alpin / Bigwall 0
Titanit Helikopter till Tarfala Alpin / Bigwall 0
Sven S Bästa väg till Bozen/Bolzano? Alpin / Bigwall 2
Äventyrtomte Guid till toppen av Kebnekaise? Alpin / Bigwall 5
Polarnatt Bästa/billigaste sättet att ta sig till Aconcagua Alpin / Bigwall 6
Michel.B Replagskamrat sökes till Pulkas i sommar Alpin / Bigwall 22
Mezzner Thomas till Alex: -Hur länge ska vi klättra utan att fika? Alpin / Bigwall 0
Tomas Odhult Plats i bil till Chamonix Alpin / Bigwall 0
Ayreon Alternativ till resebyråernas stora. Alpin / Bigwall 2
Polarnatt Hur tar man sig till toppen? Alpin / Bigwall 9
nitrox50.II Biljett över till Schweiz Alpin / Bigwall 0
Mikro stegjärn till Meindl? Alpin / Bigwall 9
PerHenrik Billig buss till cham Alpin / Bigwall 1
owahlund Haul bag till salu?? Alpin / Bigwall 1
j_stellan Varfoer klaettra till en bergstopp? Alpin / Bigwall 31
realout GPS-Kordinater till sveriges högsta punkt? Alpin / Bigwall 3
realout Guide till Mont Blanc Alpin / Bigwall 18
gladegp Bindningar till klätterskor Alpin / Bigwall 2
nitrox50 Önskar killarna lycka till på Everest!!! Alpin / Bigwall 16
HoLen Bra pjuck till aidning Alpin / Bigwall 3
silverpilen BOKTIPS TILL ALLA FRILUFSMÄNNISKOR Alpin / Bigwall 0
Båthen Kangor upp till 7000-meter Alpin / Bigwall 11
thureb Nytt rekord Everest BC till toppen Alpin / Bigwall 10
hamlin Bila till Elbrus... Alpin / Bigwall 2
Ix Ryggsäck till expeditioner Alpin / Bigwall 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...