"Skosystem" - vad har ni för prylar?

Jag sitter och kikar på "storskor" (finns det inga bättre ord?), eftersom jag snart tänkt köpa mig något som duger att ha stegjärn på och att klättra i, både is och klippa och snö. Nästan all info som finns hos tillverkare och butiker tar upp "hårda fakta" om prylarna, typ vad sulan heter, men inte det jag skulle kalla relevant information, som t.ex. hur kallt det kan bli och hur brant det kan bli innan man önskar att man hade ett par andra skor. Visst, det är självklart individuellt, men det är ju komforttemp på en sovsäck också i slutändan.

Så därför undrar jag om ni här på utsidan har lust att dela med er av vad ni har för skor, vad ni har för strumpor i dom, och var och när ni använder dom?
 
Jag kör inte speciellt avancerad klättring och är nöjd med mina gamla Scarpa Vega. För anmarsch brukar jag ha med mig ett par sunkiga gympadojjor som jag lämnar på lämplig plats och sedan byter tillbaka till på vägen ner. Dessa kastar jag sedan innan jag flyger hem.
Blir 2,7 kg extra att bära på ryggen när gympaskorna är på men jag tar det gärna framför att gå i storskor på platten eller i stekande sol.

Jag har aldrig frusit i Scarpan, har ett par tunnare strumpor som går till knäna i dem, men jag kan även använda en lite tjockare strumpa. Mina fötter tenderar att svälla lite - man vill gärna kunna vifta på tårna i skorna (köp inget som är för trångt).
Mina stegjärn är inte konstruerade för vertikal klättring men upp till 60-70 grader funkar de ok.
Det kan vara idé att kolla om de stegjärn du har passar (eller tvärtom, köp nya som passar skorna?).
 
coldthistle.blogspot.com

Jotack, jag hittade den i onsdags och läser så mycket jag hinner. Mycket bra läsning.

E9Climbing sa:
kanske lattae om du sager vart du ska anvanda dom. Det ar svart att komma undan med ett par.

Det var precis just det som inte var frågan. :) Jag behöver fundera själv över hur jag ska passa ihop befintliga prylar, befintlig förmögenhet och kommande inkomster. Vad jag frågar efter är vad ni andra använder till era äventyr. Min tanke är att tråden på så vis kan bli mer än "hjälp mig välja skor"; det kan bli en användbar resurs för framtiden, där andra också kan läsa sig till vilka prylar som funkar till vad.
 
OK

Alltid Patagonia Wool Socks i olika tjocklekar.


Isklattring vinter samt Patagonien och spring alpinism = Boreal Cerro Torre light och sjukt bra att klattra i bade med och utan stegjarn.

Alint vinter alpinism paa hojd, Sportiva Spantik om det ar fler dagar.

Alpint vinter over dagen Sportiva Batura.

Sjukt kalt i Himalaya nordsida plus 6500 meter Sportiva Olympos Mons
 
Jag använder Scarpa Freney, den gamla blå modellen.
Märke, modell och tjocklek på strumpor har jag ingen aning om, men det är någov typ av varmare vandrings/skidåkningsstrumpor i ylle.
Skorna har blivit en aning urtrampade nu, så både för värmens och hälgreppets skull börjar det funka bättre med 2 par tunnare strumpor än 1 par tjocka.

Klättrar inte alpint utan mest korta isturer på hemmaplan, men det är sällan jag fryser om fötterna iaf ner till 15-20 minus, det är isåfall när det blir ovanligt långa säkringspass.
Har gjort ett par lättare glaciärturer och de har funkat fint där också.
Överlag en bra sko som passar mig, mina fötter och mina aktiviteter.

Modellen försvann väl för bra många år sen. Har kompisar som bytt upp sig till den nyare Freney XT och gjort 4000m-turer i grad 6 med dem, och den största skillnaden är väl att de står emot vatten bättre eftersom de har Goretex.
 
Jag kör med la sportiva nepal evo.
Används till sommaralpinism och isklättring. Fungerar bra nog för att jag inte ska kunna skylla på materialet...
 
Numera använder jag La Sportiva Batura till det mesta. Man får dock vara lite försiktig med dragkedjestängningen. Inte helt kul om den pajjar under en långtur.

Baturorna är lite för varma på sommaren, men OK om man som mig lätt fryser om tårna.
 
Jag har ett par äldre nepal extream som jag är väldigt nöjd med. Men när det är runt -15 eller kallare så drar jag mer än gärna på mig mina spantics.

Jag kan inga kommentera hur det är att gå en längre sträcka i någon av dem då jag har inga gjort några nämnvärda anmarscher med dem, i alla fall utan snöskor.
 
Kul med så många svar!

Mycket La Sportiva, väldigt lite Scarpa. Vad beror det på? Sämre produkter, svårare att få tag i, dålig passform på era fötter, eller något annat?
 
Kul med så många svar!

Mycket La Sportiva, väldigt lite Scarpa. Vad beror det på? Sämre produkter, svårare att få tag i, dålig passform på era fötter, eller något annat?

I Sverige är det mycket slumpmässigt vilket märke som råkar finnas tillgängligt i butiker.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Brune Svensk tjej har bestigt Mount Everest Alpin / Bigwall 0
johnliungman Har någon svensk varit på Manaslu? Alpin / Bigwall 6
Vittfarne Ännu en klättrare har omkommit i Georgien Alpin / Bigwall 4
NordenJolt Någon som har erfarenheter från Coropuna i Peru? Alpin / Bigwall 2
kjpil Någon som har förare för Zermatt? Alpin / Bigwall 6
E9climbing Tragiskt men sant. Nu har et hant Alpin / Bigwall 55
seon Alpin stil, vad är det, och vilka har gjort det i Himalaya? Alpin / Bigwall 7
Mezzner Hur många toppar har ett berg? Alpin / Bigwall 14
Bettega D, TD, ED, FA, EX, PD+ - någon som har lust att förklara för en noob? Alpin / Bigwall 22
Brune 18 årig tjej har bestiget Mount Everest Alpin / Bigwall 6
Bollvik Vilka 8000 m toppar har svenskar bestigit? Alpin / Bigwall 33
linkis Hur många svenskar har bestigit Mount Everest? Alpin / Bigwall 3
hink Vem har inte vandrat upp för Elbrus? Alpin / Bigwall 9
ÄventyrsUffe Vad har hänt med LGJ?? Alpin / Bigwall 1
Razor Den nya Bohusföraren har lämnat tryckeriet Alpin / Bigwall 0
mrTelemark Har någon klättrat Alpin / Bigwall 5
Laila Har någon...? Alpin / Bigwall 0
stetind Turtagroe har brunnit ner!! Alpin / Bigwall 0
Isklättersäsongen i södra Sverige har börjat Alpin / Bigwall 0
Tylemo Utsidan har ej min ratta e-post adress Alpin / Bigwall 0
PerHenrik Handla prylar från USA? Alpin / Bigwall 2
Toop aid?? Hur mykert prylar?? Alpin / Bigwall 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...