High altitude medical issues

Intressant tråd, är ingen höghöjdsexpert men anestesi- och dykläkare.
Orsaken till HAPE är ju inte klarlagd och enda effektiva och definitiva behandlingen är att gå ner på lägre höjd. Syrgas är väl mer stöttande för att ge tillräckliga syrgasnivåer i blodet, under tiden man når lägre höjd.

När man använder CPAP vid lungödem i vanliga fall är det för att behandla en vänsterkammarsvikt, på senare tid har teorin att man trycker undan vätskan ifrågasatts, (hjärtat har ju en höger och en vänster sida där höger pumpar blod in i lungan och vänster tar emot syresatt blod från lungan och pumpar ut i kroppen) borde det inte det vara olika genes till lungödemet och därmed kan man inte direkt dra slutsatsen att cpap är bra mot båda?
HAPE ger vätskeutträde (antagligen pga hydrostatiskt tryck och inflammation) men ger väl inte vänsterkammarsvikt. Mer troligt högerkammarsvikt om lungartärmotståndet är högt och då borde cpap vara negativt med höga luftvägstryck. Man vill ju gärna undvika att lägga någon i respirator med proppar i lungorna för att då kan höga luftvägstryck (som man också får mha cpap) stjälpa hjärtat när det redan är högt tryck i lungartärerna.


Gamow-bagen ger ökat atmosfärstryck dvs en omedelbar höjdsänkning och borde vara en utmärkt behandling medans man når lägre höjd.

Det här är mina funderingar, ska försöka läsa på lite mer så att jag undviker att mest spekulera :)
 
David:
Om du får något svar från den där Hackett beträffande CPAP-behandling får du gärna vidarebefordra det!
Antar att auktoriteterna inom höghöjdsmedicin inte tror på CPAP, det är ju en väldigt välkänd behandlingsmetod så någon borde ju ha tänkt på det tidigare...
Mindre och lättare än en Gamow-bag och borde ju vara enklare att sätta på också. Den sjuke kan ju vara kvar i sin sovsäck i tältet.
Kanske svårt att få det tätt mot axlar/bröstkorg?
Vore hur som helst intressant att se resonemangen.



Jag ska posta Hackettes svar nar jag far det. Jag ska ocksa fraga Ifermmont
 
Intressant studie

Verkar visa att acklimatiseringen till Everest BC under 10 dagars vandring uppåt reducerar lungödem som sågs på Monte Rosa efter >36h stigning från 1130 möh.

"In conclusion, this study suggests that after rapid high-altitude
ascent excessive fluids accumulate along the alveolar capillary
membrane affecting arterial haemoglobin oxygen saturation and
that, in these circumstances, CPAP is effective in increasing haemoglobin
oxygen saturation. This study also shows that acclimatization
implies an increase in haemoglobin oxygen saturation and a
reduction in heart rate, in parallel with a reduction in mountain
sickness symptoms. As a result, application of CPAP after longterm
high-altitude exposure is no longer associated with an
increase in arterial haemoglobin oxygen saturation."


Thure
 
Cpap

@ Intressanta rader om CPAP. Personligen tycker jag detta vore nagot att forska vidare pa och har borde det finas mojlighet att utveckla fungerande latta "kit". Men sannolikt maste mer forskning till fore en tillverkare borjar utveckla utrustning.



David-
Some research shows that CPAP or similar positive pressure can be useful to improve oxygenation at high altitude, especially in persons with HAPE. We published a study showing this in HAPE patients on Denali in the 80's. Pressure devices can be a temporizing measure while waiting for oxygen or descent; they are not a complete treatment in themselves. At least, no studies suggest that is the case, but there has not been much research done. We use CPAP sometimes here in Colorado for HAPE. For those without HAPE, CPAP probably does not do much. If one merely increases rate and depth of breathing, oxygen levels will rise and folks can feel better. However, lightweight masks and other devices can be taken on expeditions and put to use for HAPE victims, and they could be very useful.
I hope this is helpful
Peter Hackett
 
Cpap

Lite mer fran Hackett nedan.

Spontant tror jag detta skulle vara en option for de som vill pa 8000 metare om man kan anvanda en vasentligt mindre pump.

Valdigt kul att du tog upp detta Thomas. Klart intressant att fa upp ognen for nya saker.

David-
Yes, lighter but not as effective. And for AMS and HACE, the pressure bag would be much more effective.
 
Nu är väl inte blodprover det första man tänker på i en akutsituation högt på ett berg och dessutom svårt att administrera provtagning, MEN;
Om någon som läser tråden råkar ha tillgång till plasmaprover tagna från patient med HAPE/HACE så är jag intresserad av att analysera dessa. Medförfattarskap som betalning om det blir en publikation!
/ Joakim :)
 
Nu är väl inte blodprover det första man tänker på i en akutsituation högt på ett berg och dessutom svårt att administrera provtagning, MEN;
Om någon som läser tråden råkar ha tillgång till plasmaprover tagna från patient med HAPE/HACE så är jag intresserad av att analysera dessa. Medförfattarskap som betalning om det blir en publikation!
/ Joakim :)

Föreslår att du helt enkelt gör en medlinesökning. Jag vet att det tagits prover på många expeditioner långt tillbaka i tiden men har ingen aning om hur du lättast skulle få tillgång till adekvata prov. Gissar att du inte vill avslöja vad du skall mäta.

Thure
 
Cpap

Jag ska posta Hackettes svar nar jag far det. Jag ska ocksa fraga Ifermmont

Spana in Chinook Medical Gears hemsida, de har ett par lätta typer av plast andningsmasker som ger ett positivt utrandningstryck, kostnad ca 12-26 dollar. Hur effektiva och hur pass vetenskapligt testade de är vet jag ej dock men teoretiskt sett ska de funka. Gamowbag kostar där knappt 2000 dollar.
Johan Holmgren (Läkare, UIAA MedCom)
 
Skall man börja

använda masker där trycket inte byggs upp med pump så bör man ha en del på fötterna först. Som t ex effekter på andningsarbete och blodgaser på höjd. Johan menar du att maskerna skall kombineras med O2?

CPAP-behandling i hemmet till sömnapnepatienter åstadkommes med pumpar med hög kapacitet och deadspaceeffekter är inget problem där men kanske skulle bli på hög höjd.

Liten ökning av PCO2 kanske bara är positivt och förekommer möjligen vid Gamowbagbehandling men vid felaktig användning av dessa hjälpmedel finns det helt klart en del risker. Endtidal CO2 mätning har blivit billig och kanske kan det vara tillämpbart i såna här situationer.

Thure
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.