Svensk Himalayaexpedition åtalad...

Hur många "toppar" finns det egentligen på Shishapangma?

Ni som vet kan väl för tydlighetens skull skriva ner (TYDLIGT) vilka toppar som existerar, höjd på dessa och avstånd mellan dessa...

Jag fattar ingenting just nu av denna cirkus och jag tror inte jag är ensam om det!

(en massa prat om nordtoppar, central summits, c-toppar osv)

peace
 
Senast ändrad:
Kanske kräver det en entydig och vedertagen defintion av topp... Det finns ju onekligen berg eller massiv med flera toppar, och i det här fallet har de ju namn - men verkar inte riktigt leva upp till nån slags gängse definitioner.

Återigen, skillnaden mellan att ljuga och att vara otydligt, resp försåtligt otydlig är ibland inte solklar. Fast det är ju något som varje rapportör också måste vara medveten om.
 
Citat (TomSjogren)
Direkt from en icke svensk klattrare jag kant i manga ar. Trovardig och mycket noggrann med att vara korrekt i sina egna forsok. Han pratade med Tashi direkt Tashi kom ned och Tashi sa att dom bara klattrade till fasta repen som definitivt stannade pa Nord toppen. Klattraren bad om att vara anonym, vilket vi respekterar.

Det här behöver bemötas.

Annelie har lagt ut en bild på sin hand och sin klocka. Bakgrunden i bilden är lik den stulna bilden som Johanna hade på sin hemsida, så det är väl taget från samma punkt, dvs. bilden är från Central Summit, dvs. Annelie har varit där.

Till Tom:
Jag vill minnas att någon tidigare skrivit angående den stulna bilden på Johannas hemsida att det var mindre snö nu. Finns möjlighet att någon av klättrarna tar en titt på snöförhållandena i bakgrunden på Annelies bild med handen och klockan. Jag tycker det verkar vara exakt lika mycket snö på den bilden som på den tidigare stulna bilden, bara att berget är vinklat lite annorlunda. Hade det snöat?
 
Toppkammen

annwes: Håller med om att bilden med klockan är den som bäst visar var de varit men jag tycker inte att den räcker som toppbevisning. Jag blir förvånad om de inte har bättre bilder som visar toppen. Fanns det inga toppmarkeringar, böneflaggor tex?

spacemonkey: Relevanta frågor om hur te olika topparna förhåller sig till varandra. Som jag kan utläsa så har de varit någonstans på toppkammen. Undrar om de själva har koll på om de nådde central summit eller inte? Antar att bara bilder kan bevisa det.

//Magnus
 
Knasig klättermentalitet...

Jag har precis läst boken 7-7-7 Av Fredrik Sträng där han skall sätta världsrekord i att bestiga ett gäng toppar på kortast tid, mycket rolig läsning.
Det som dock ger lite fadd smak i munnen är att hans tankar kretsar så mycket kring en annan person (Daniel Griffith, Kanadensare) som, enligt Fredrik, inte följt reglerna i vad ett världsrekord innebär... (Personen hade inte gått ut och berättat att han tänkte sätta ett rekord.) Kanadensaren fick rekordet godkänt....

Jag har träffat många klättrare och det känns alltid som om det finns en underton av att de andra som klättrade, en det ena en det andra, berget gjorde det på det ena eller andra "lite felaktiga" sättet.
Väldigt sällan hör man respekt uttalanden.

Detta upplever jag inte bland andra Natur och äventyrare...

Hur kommer det sig?
 
8000+ räcker i alla fall för att impa på mig som tycker en vanlig stege är bra hög. ;)


Frid
 
Senast ändrad:

Han skriver att han i bloggens början angett att bilderna inte är autentiska. Är det OK om jag lägger upp någon annans bilder på min sida (kanske t.o.m retusherar dom) utan att ange varifrån dom kommer, om jag på ett annat ställe på sidan säger att jag inte tagit bilden själv? Givetvis skiter jag i att ange vem som tagit den, utan nöjer mig med att det inte är jag.

Är det OK att skriva vad som helst på min icke lösenordsskyddade sida och sedan hävda att det inte var meningen att folk skulle läsa den?

Hmm, man kanske ska skriva en reseberättelse om min senaste månresa här på Utsidan. Det måste ju vara OK?
 
Hmm, man kanske ska skriva en reseberättelse om min senaste månresa här på Utsidan. Det måste ju vara OK?[/QUOTE]

Neeej det hade ju jag tänkt göra. Attsingens nu får jag tänka ut något annat istället :)
 
Napoleonkomplex....

Den här tråden liknar mer och mer ett drev och är nog symtomatisk för en rutten del av svensk klättring som inte längre imponerar på någon. En bransch som för mig blivit totalt ointeressant med tanke på all råhet och elakskap.

Samtidigt verkar det pågå ett svenskt mästerskap i kast med sten i glashus. Det är så provocerande.

En av dem som sitter här och moraliserar har för inte länge sedan blivit 'outad' som personen bakom användarnamnet Davidoff på flashback's ökända forum.

Jag rekomenderar alla att gå in på flashback.info och söka fram de inlägg som, där publicerats av denne person. Läs i synnerhet de sexuella otidigheterna han vräker ur sig i skvallertrådarna om vår kanske mest kända kvinnliga klättrare, som han så tydligt skyr som pesten..

Detta är alltså en av personerna som i den här tråden placerat sig i juryn, där han moraliserar om ärlighet och att stå för det man sagt och gjort. (Om vi nu tvunget ska använda den skitlöjliga juridiktemat..... )

I all sin ödmjukhet valde han däremot att vara anonym, att skriva under pseudonymen Davidoff då han presterade detta litterära storverk:

[otrevlig text om svenska klättrare raderad /admin]

Den här tråden är en skam och man får hoppas att moderator låser tråden. För vad tror ni tråden kommer att resultera i annat än en lynchmobb.

Det finns snyggare sätt att reda upp detta. detta är ett exempel på hur 'oseriös medborgarjournalistik' utvecklar sig till ett hjärnlöst drev.
Get with the program utsidan.se!

/SS
 
Senast redigerad av en moderator:
Menar du mig?

Total Spinal: Är det inte lite i magstarkaste laget att vräka ur sig något sådant utan att tala om vem man är?

Sedan är det väl hyfs att använda namn på den man talar om? Vem är det du talar om? Mig?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.