Top 10 basta alpinisterna i modern svensk tid

En kul vinterbestigning vi gjorde denna säsongen, med betoning på vinterbestigning, fast självklart så skall man inte lida i onödan......

Vi satsade hårt med en bra näringsrik middag....(pure alpinism)......undra hur många poäng vi fick ihop? Vad säger Ni; Hur många plus/minus poäng ger detta?

diavocena_04.jpg


diavocena_05.jpg


diavocena_06.jpg


Räkna lugnt!
 
Vad är egentligen en alpinist?

Det är ju kärnfrågan som man bör besvara från första början....... Jag har inte något bra svar?

Men en stark favorit från min sida är denne mannen:

grassi.jpg


Gian Carlo Grassi was arguably the best alpinist in terms of exploratory climbing ever to come out of Italy. Toward the end of his career he was climbing more than 250 days a year, often on new ground.

Fundera lugnt!
 
Ha ganska kul

D= - 1000 poang da D turer kan akas pa skidor och ar bast lampade for nedstigning.
TD = Det kan ge 1000 poang

osv

Skall vi nu också starta upp en ny sida i stil med www.alpinistED.nu? Jag ryser bara av tanken och kan/har aldrig förstått hur man kan rangordna sådana saker som alpina klättringar......

Självklart är det väl intressant att se vad människor har klättrat och då kan man väl säga att hon/han var bättre än mig själv. Men att sedan rangordna olika personer av deras klätterbedrifter låter jag vara osagt (men skulle kunna använda många otrevliga ord för detta....) Kanske man kan ju alltid föra utvecklingen framåt istället och uppskatta deras klätterbedrifter för vad de är....

Alltså:

D = 1000 p
TD = 1200 p
ED = 1400 p

ED(1,2,3,4) = + 200, 300, 400, 500 p
Vinter = + 300 p
Sommar = - 50 p

Guidebokstid = + 100 p
...
.....
......

Ha en lugn poängsamlarsäsong!
 
Ha ganska kul

D= - 1000 poang da D turer kan akas pa skidor och ar bast lampade for nedstigning.
TD = Det kan ge 1000 poang

osv

Attans.... din Frendo på vintern (D) ger -1000 p fast så har du ju Super Couloir Direct (solid TD) som å andra sidan ger 1000 p, alltså ligger du på ett vägskäl med dessa två! Men Cecchinel Nomine väger ju tungt så där ligger du väldigt mycket på plus! (jättefin tur som jag jättegärna skulle vilja göra, vi får se vad man hinner med?)

Någon med några förslag på regler angående flash/onsight/redpoint? (eller första bestigningen för säsongen/bestigning efter 10 replag/slutet på säsongen).....
 
Jag håller med tidigare inlägg som uppmärksammar att den här tråden mest väcker frågor.

Att jag inte är alpinist är ju ingen nyhet, så det undrar jag också vad det är, men än mer fundersam blir jag över det oklara i vad modern svensk tid verkligen innebär. Klockan och almanackan är jag faktiskt helt á jour med - men likafullt funderar jag vad som kan avses med modern svensk tid i just detta fall.

Rabot levde exempelvis under det som i vissa sammanhang kallas modern tid. Han verkade i högsta grad i Sverige, men till mångas förtret var han inte svensk.
Han var förstås inte riktig klättrare heller, och knappast alpinist, men likafullt är det fler som vet vad han bestigit än flertalet föreslagna i tråden. Knepigt det där... Frågan är ju också om det finns särskilt mycket mindre moderna alpinister?

Jag tror det är viktigt att klara ut ramarna först, eller kanske rent av enas om att de kan var lite flexibla.

Tror bestämt att det finns ytterligare nåt namn som ska in på listan, men jag väntar på såväl definition som de kriterier enligt vilka rankingen ska göras.
Som jag förstått i andra trådar är det i alla fall viktigt att inte framhäva sig själv.



Chrtur:
Jag vill nog ha det till att det ska vara tre stjärnor på deserten, även om jag är osäker på graden.
 
En kul vinterbestigning vi gjorde denna säsongen, med betoning på vinterbestigning, fast självklart så skall man inte lida i onödan......

Vi satsade hårt med en bra näringsrik middag....(pure alpinism)......undra hur många poäng vi fick ihop? Vad säger Ni; Hur många plus/minus poäng ger detta?

diavocena_04.jpg


diavocena_05.jpg


diavocena_06.jpg


Räkna lugnt!
Hmmm...det där påminner om flera middagar i Chamonix denna sommar...hmmm...
 
Verkar dock inte som någon av herrarna kvalificerar i tråden, då något elemetärt saknas - svenskheten. Men Messner har ju en egenskap som många av våra svenska äventyrare har, förmågan att marknadsföra sig. Men även där, ov inte bara beträffande skägget ligger nog svenskarna i lä.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...