Klättersäsong 2008

Har även varit med om några historiska vingslag då vi i princip har slutfört "städningen" av ett klätterområde som besitter nordvästra italiens klätterhistoria..... (nu måste vi bara fortsätta och få tillbaka alla klassiska linjer till sitt ursprungliga skick utan borrbultar.....?)

Städningen innebar en trevlig utforskningen av alla kaminsystem:

orcoclean_01.jpg


Många meter av kabel som skulle forslas bort (blev många kg!):

orcoclean_02.jpg


Städa lugnt!
 
Senast redigerad av en moderator:
Äntligen fick vi tillbaka värmen igen och hade behagliga 18 grader i solen för lite granitklättring efter en dags städning. Istället så gick några hundra meter nedströms för att sätta fingrarna i Elefantsprickan......

Lite kaminklättring vid starten:

elefant_01.jpg


Elefantsprickan och erbjuder en riktig spektakulär replängd:

elefant_02.jpg


Även lite enstaka replag högre upp på väggen samt falkväggen:

elefant_03.jpg


Spricka lugnt!
 
Hur länge skall vi hålla denna tråden levande innan vi öppnar en ny för alpin-is-vinter säsongen 2008/2009? I helgen var flera bekanta ute i bergen och det har börjat att ta sig och vi får hålla tummarna för en kall säsong! Det börjar att klia i yxfingrarna......

Ett tjuvkik på vad de hittade på: (inte jag som tagit bilden!)

bianco.jpg


Annars kan jag meddela att det blir en större italiensk klätterträff i Finale Liguria i slutet på månaden och får samtidigt göra lite reklam för det handlar om (etik, klättring, mat och att ha trevligt) ;)

http://www.youtube.com/watch?v=yJRclQNAOr4

Sov lugnt!
 
Senast ändrad:
Nu börjar det verkligen bli jobbigt att läsa dina inlägg chrtur. Jag blir riktigt avis. Kanske får ta fram yxorna och skrapa i nån klippa nånstans i brist på annat...
 
Hur länge skall vi hålla denna tråden levande innan vi öppnar en ny för alpin-is-vinter säsongen 2008/2009?

Varför göra mig påmind :). Nu längtar jag ännu mer till julens isklättring i Cogne.

Men vi får väl inte glömma höstsäsongen = bouldersäsong, i alla fall på Kjuge. Temperaturen har glidit ner till en behaglig grad och friktionen börjar bli grym. Tog en sväng i helgen och stämningen var på topp!

Här värmer jag upp på blocket med det passande namnet Uppvärmningen.

main.php
 
En dag och en trevlig kombination av två leder öppnade av ''il mitico Manilo Motto'' och man får alltid räkna med att den obligatoriska graden gäller........

Morgonkvisten och det var faktiskt lite småkyligt vid första replängden:

aimoninplacca_02.jpg


Men vi fick sol och perfekta förhållanden för svapartierna med en exponerad start:

aimoninplacca_03.jpg


Men dagen erbjöd inte bara varierad svaklättring utan även lite minisprickor:

aimoninplacca_06.jpg


Svaja lugnt!
 
Men vi får ju inte heller förglömma uppstarten av den lokala klätterkursen där vi i vanlig ordning har 50 st elever att ta hand för första delen, för att sedan göra ett knivigt urval så att de blir 30 st. Därefter har man fribiljett till ett årslång kurs inom alla olika klätterdelar (alpint, is, sportklättring, turklättring)........

Första praktiskautfärden där man genom ett stationssytem får pröva på alla grundläggande moment såsom; knutar, rappel, klätterteknik, replagsarbete, ta ett simulerat fall, etc.....

För vissa de första stapplande steg på klippa:
cai_01_01.jpg


Instruktörer övervakar de första rappellerna:
cai_01_02.jpg


En finurlig anordning för att simulera fall (skulle bli jobbigt för någon annars...):
cai_01_03.jpg


Kursa lugnt!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.