Full fart på Vinson!

f91jsw; sa:
Så länge det inte finns en entydig definition av vad det innebär att skida ner för ett berg och alla inblandade är överrens om den så kan man knappast anklaga någon för fusk.

Finns det någon defenition av att klättra upp på Everest? Om inte, antag att jag blir avsläppt av en super-helikopter 4 m från toppen, går sista biten och sedan blir upplockad av helikoptern igen. Skulle du tycka att jag ljög om jag sa att jag klättrat upp?

Det finns inga regler för att hoppa högt heller, så jag kan säga att jag hoppat 3 m även om jag gjort det med studsmatta.

När Clinton sa att han inte haft s#x med Lewinsky eftersom hon bara "snaskat kotten", ljög han då?

Visst kan man tycka att defenitionerna är konstiga. Dom flesta tycker att man ska klättra från BC, men hur man tar sig dit är det ingen utom salig G Kropp som brytt sig om. Såna här petimeter-diskussioner mellan två ovetande nollor som du och jag kan bli hur långa och ointressanta som helst. Om förståsigpåarna säger att man ska skida hela vägen för att det ska räknas, då är det väl så?
 
Jag anser att överskriften "fuskare" är olämplig.
Som jag ser det är det inte fråga om fusk per definition.
Vad jag vänder mig emot är påståendet att de hävdar att de slagit världsrekord - att som första människor skidat Seven Summits.

Om jag förstått definitionen för ett godkänt åk rätt, så måste man ha åkt hela vägen från toppen till den nedre snögränsen.

Exakt detta gjorde Davo, men inte Olof och Martin.
De har tidigare vidimerat detta och därmed anser jag att det är synnerligen förbryllande att de nu slår på alla trummor som finns för att få ut budskapet om att de är första människor på jorden som skidat Seven Summits.
 
Mezzner; sa:
Om det nu finns snö på Kilimanjaros topp osv, nu eller vid annat tillfälle, så är det förstås omöjligt att göra Seven Summits per skidor.

Precis annars kan man kanske läsa i Aftonbladet något i stil med:
"Tyvärr fanns det ingen snö, så jag fick gå, men vi räknar det ändå som ett skidåk."

Om det inte var så att man måste välja tilfälle med rätt väder kanske man skulle passa på att simma runt Siljan om nån månad. "Tyvärr var det fruset, så jag var tvungen att ta skridskorna, men jag satte nytt hastighetsrekord!"
 
Vandrare; sa:
Mezzner; sa:
Om det nu finns snö på Kilimanjaros topp osv, nu eller vid annat tillfälle, så är det förstås omöjligt att göra Seven Summits per skidor.

Precis annars kan man kanske läsa i Aftonbladet något i stil med:
"Tyvärr fanns det ingen snö, så jag fick gå, men vi räknar det ändå som ett skidåk."

Om det inte var så att man måste välja tilfälle med rätt väder kanske man skulle passa på att simma runt Siljan om nån månad. "Tyvärr var det fruset, så jag var tvungen att ta skridskorna, men jag satte nytt hastighetsrekord!"

Du kan ju se fram emot en simtur i Siljan inom överskådlig framtid, men när var det senast snö på Kilimanjaros topp?

Har det åkts skidor från de alla de sju topparna till närmaste snögräns (som dock inte får ligga för nära toppen...) av någon hittills. Alltså samma person eller olika personer - jag undrar mest hur förhållandena är per berg.

I den mån O+M påstår att de stått för ett världsrekord, så är ju frågan om det är lögn. Det kräver nämligen att det som de har gjorts har gjort (eller möjligen överträffats) av någon tidigare.

Om man nu enligt en viss definition av vilka toppar det är som gäller, samt med en viss (t ex av O+M redovisad) stil av skidåkning åkt nerför Seven Summits, och ingen gjort detta tidigare så är det väl så att O+M har slagit världsrekord, samt även talat sanning?

Att prestationen är stor har väl redan vitsordats tillräckligt, frågan är nu rätt teknisk när det gäller huruvida det ljugit och vilselett.

Eftersom jag själv är en så fullkomlig person skulle jag förstås vare sig uttrycka mig så att folk kunde tro att jag gjort nåt annat än vad jag gjort, eller bskylla folk för att vara lögnare om jag inte kunde göra detta klart och otvetydigt.

Risken är förstås att man med dessa försiktighetsmått inte skulle kunna säga mycket alls här i världen.
 
Anka?

Mezzner; sa:
Om man nu enligt en viss definition av vilka toppar det är som gäller, samt med en viss (t ex av O+M redovisad) stil av skidåkning åkt nerför Seven Summits, och ingen gjort detta tidigare så är det väl så att O+M har slagit världsrekord, samt även talat sanning?

Precis! Finns det någon expert som kan reda ut detta? Har någon gjort detta tidigare, altså tagit sig nedför alla de 7 bergen (enligt den äldre listan) medförandes skidor, till stora delar med dessa på fötterna? Om inte så har dom ju rekordet för det. Hur som helst är ju "först från toppen på Telemarkskidor" i hamn.

Tänk va snopet om detta bara är en nyhetsanka, att dom faktiskt har sagt att dom gjort just detta, men att media har förvanskat det hela.
 
Jag skulle vilja klättra upp för alla 7 bergen (eller 8) och sedan åka stiga snow-racer ner. Ni vet sån där bob med ratt och broms. Det är det väl ingen som gjort förut va? Coolt att vara världsmästare i nåt.
 
f91jsw; sa:
onak; sa:
Om du kollar i vilken kartbok som helst så tillhör indonesiska sidan av Nya Guinea Asien. Du kan också söka på t.ex. Google och kolla på resultatet:
http://images.google.se/images?hl=sv&q=oceania

Den rimliga delningen mellan Asien och Oceanien är den geologiska, trots att det Indonesiska styret av politiska skäl gärna ser att hela deras land är en del av Asien.

Men även den vacklar, i den naturgeografiska översikten av Oceanien anges Nya Guinea som del av Oceanien, medan i kartbladet med statsgränser dras gränsen vid statsgränsen.

Geologisk uppdelning delar enligt mig in kontinenter, ej världsdelar. Att stora delar av världsdelarna Asien och Europa tillsammans utgör kontinenten Eurasien är ett exempel.

Så VAR hittar vi en källa som säger att VÄRLDSDELEN Oceanien har sin gräns väster om landsgränsen Papua Nya Guinea / Irian Jaya (Indonesien), undar jag nu.
Pris utlovas.

(Obs: har förstått att de svenska orden "världsdel" och "kontinent" på åtminstone holländska, kanske fler språk, ej har samma betydelse som på svenska.)
 
Ok, bortsett från vad nu alla tycker om snömängd och hur mycket man måste skida på ett berg för att det ska räknas, så har det hela fått en ny vändning.
Jag fick ett mail från Kit DesLauriers.

Hon skidade Kosciusko i september 2005. Hon lovade att uppdatera sin webplats "inom några minuter".
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hsp Inställning av längd på stegjärn Alpin / Bigwall 3
tustak Tips på bergsguide/byrå i alperna Alpin / Bigwall 8
JackieBoy Tälta på mount blanc (gouter route) Alpin / Bigwall 1
Skogsmulle25 Tips på alpina äventyr till 2 nybörjare Alpin / Bigwall 7
Vittfarne Ukrainare död på Kazbegi i Georgien Alpin / Bigwall 0
helmutlotti vindsäck på höghöjd Alpin / Bigwall 3
trolltind Vinterförhållanden på Tre Cima Alpin / Bigwall 1
Ghost79 Camping på Matterhorn. Alpin / Bigwall 0
andyyy 19 döda på Mt Kinabalu Alpin / Bigwall 7
trod Linda handtag på isyxa, vad ska jaga nvända? Alpin / Bigwall 17
trod Söker boktips på alpina tekniker Alpin / Bigwall 12
Lull Tips på storlek på alpina klätterskor. Alpin / Bigwall 8
Pallet "Bergsvakter" på Mt. Blanc i sommar Alpin / Bigwall 17
AriGold Nio döda i lavin på Everest Alpin / Bigwall 62
Cantrell Långa avstånd mellan klättrare på snö Alpin / Bigwall 6
Pallet Vanligaste dödsorsak på höga berg? Alpin / Bigwall 10
Pallet Motsvarande känsla av att stå på 8000 meter? Alpin / Bigwall 14
Skare i Åre Kilian fixade nytt rekord på Matterhorn Alpin / Bigwall 7
AriGold Tips på ensliga toppar i Alperna Alpin / Bigwall 8
E9climbing Nya regler för camping på Mt Blanc!!!! Alpin / Bigwall 27
E9climbing Everest och Lhotse på 24h Alpin / Bigwall 0
Onesport Livat på Everest... Alpin / Bigwall 36
johnliungman Har någon svensk varit på Manaslu? Alpin / Bigwall 6
Vittfarne Klättrare saknas på Mount Ushba Alpin / Bigwall 1
Polarnatt Kreatin på hög höjd? Alpin / Bigwall 25
bjen Fredrik Sträng på höga hästar... Alpin / Bigwall 51
Polarnatt Lavin på Denali Alpin / Bigwall 0
Polarnatt Fyra saknade på Everest Alpin / Bigwall 11
hebbe Rapport från olyckan på Kjerag Alpin / Bigwall 0
avslut210607 Två klättrare hittades döda på Kjerag idag. Alpin / Bigwall 8
E9climbing Äntligen är bultarna på Cerro Torre borta Alpin / Bigwall 97
apfaktor Sydpillaren på Mongejura Alpin / Bigwall 5
chrtur Mont Blanc på ett annat sätt Alpin / Bigwall 12
Polarnatt Kameror på Everest Alpin / Bigwall 2
trolltind Ras på Dru Alpin / Bigwall 4
Hasselabon Vikt på Aidhammare Alpin / Bigwall 2
apfaktor Höjden på Mt Everest. Alpin / Bigwall 8
per162 Namn på berg Alpin / Bigwall 15
trolltind Höst på Steind Alpin / Bigwall 5
Ghost79 Effekt av vistelse på höghöjd Alpin / Bigwall 11
johnliungman Tips på fin vintertur för nybörjare? Alpin / Bigwall 3
Ghost79 Status på Matterhorn Alpin / Bigwall 3
Maurits Acklimatisering på Kilimanjaro Alpin / Bigwall 17
Johannes74 Sveriges främsta alpinister på dagsfärska meriter? Alpin / Bigwall 18
gunnarl Bultar/ankare på Wellenkuppe och Dom? Alpin / Bigwall 0
Anders V Rester av stuga på Matterhorn Alpin / Bigwall 2
johnliungman Ännu fler bultar på Compressor Route Alpin / Bigwall 11
zzeezz svenskor på Everest Alpin / Bigwall 39
johnliungman Cassin route på Piz Badile Alpin / Bigwall 6
Anders V Nya kvastar sopa på Mt Everest Alpin / Bigwall 10

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...