Aidklättring: Rivets?

Jag har aldrig klättrat i Staterna, men jag har däremot spenderat en och annan timme framför datorn och läst om det (det har alla, och den som säger annat ljuger). När man gör så stöter man förr eller senare på ordet ”rivet”.

Jag är så pass vass att jag förstår att det är en slags liten bult för aidklättring, och kan till och med ha sett någon på avstånd vid något tillfälle. En del verkar vilja mena att de är ganska bra säkringar, andra verkar tycka att de är skräp. De jag (antagligen) såg skulle jag inte ens vilja hänga upp en tavla i.

Någon skrev någonstans att det var en ”grade 5 machine bolt” som man placerar i ett lite, lite förlitet hål (t.ex. en 8mm bult i ett 7mm hål) och att man bankar in den så att gängorna viker sig och agerar hullingar. Men jag kanske kanske missförstod. Och det var inte heller det jag såg.

Vad är en rivet? Hur fungerar de? Har jag förstått någonting rätt?

Grade 5 machine bolt:
http://circlebolt.com/BOLTS - machine.asp
 
se bild här

http://www.pikamtn.com/2anchors.html

det som kallas för buttonhead bolt där är iaf vad jag förknippar med en rivet

sen har man en rivet hanger (lite längre ner på sidan)
som man hänger runt huvudet..

just den buttonheadbolten där är det meningen att man ska hammra in i ett exv gammalt bulthål och då expanderar den lite.

här är en bild till
http://www.bigwall.dk/galleri/klatring/yosemite/pages/13pitch15.htm där man använt en liten kil som rivet- hanger


/kai

[Ändrat av Aiki-Kai 2006-09-24 kl 11:00]
 
Tack. Men jag är fortfarande lite förvirrad...

Jag har sett sådana buttonhead-bultar förut, och tänkt att det är det som är rivets. Men så läste jag en tråd på rockclimbing.com (kommer inte ihåg vilken) där de sa att buttoheads och rivets var olika saker. De fortsatte att beskriva en rivet så som jag beskrivit i första inlägget. Dessutom lät det som att det var en sak man kunde gå och köpa i vilken järnhandel som helst. Så jag är lite osäker...

Buttonheads finns på barrabes.com:
http://www.barrabes.com/barrabes/product.asp?pf_id=3408&idvariedad=10896

Där står att de håller för 1500kg, vilket gör dem nästan lika starka som en fullgod bult. Bra skit. De kallar den iofs för rivet...
Confused.

Mac

[Ändrat av markus82 2006-09-24 kl 12:33]
 
Ok - kidz, attention please =)

Så här ligger det till;



1.RIVET.

En "Rivet" i aidsammanhang är en vanlig maskinbult, som man hammrar in i ett förborrat hål i berget.

I USA (Yosemite) använder man sig av 5/16-inch diameter och 3/4-inch långa grade 5 bultar som slås in i 17/64-inch hål.

I Sverige (Jag...) använder man sig av 8mm diameter samt 20-25mm långa vanliga (ibland rostfria) maskinbutar som man slår in (försiktigt) i ett förborrat 7mm hål.

Hålet man borrat är precis så litet att när bulten slås in så pressas gängorna ihop, ibland går det faktiskt också att skruva in bulten (beror på klippans karaktär).

Det är viktigt att borra hålet precis så djupt att när bulten är helt inslagen, så är det ungefär 3mm mellanrum mellan klippan och bultskallen.

Vid klättring använder försteman sig av Rivethangers för att göra fast sig vid en Rivet, aldrig en vanlig wirekil eller en Key-Hole-Hanger, en Rivethanger är designad att brista innan själva Riveten gör det.



2.BUTTONHEAD

En Buttonhead är INTE en Rivet utan en slags bult, de är oftast 1/4-inch diameter och ungefär 1 1/2-inch långa som slås in i hål som borras med 1/4-inch eller en 17/64-inch (något större) borr. Vid placering sätter man dit en hängare eller lämnar utrymme för en Key-Hole-Hanger som förste man placerar och som andreman rensar.



3.DOWEL

Innan man började med Rivets så var det vanligt att man använde sk Dowels, det är 17/64-inch aluminiumstav som man kapar upp i 3/4-inch bitar och sen slår in ett 1/4-inch hål tills aluminiumet börjar "svampa sig".

Bilden från M Hjorts bestigning av Mescalito (-94) visar INTE en Rivet utan KANSKE en original Dowel eller, förmodligen TROLIGAST, en av de mycket vanliga (på El Cap) hängarlösa 1/4-inch thread-head Rawldrive bultarna. (Klättrade Mescalito med min vän Raph på 5 dygn - 4 nätter, kan rekommendera denna tur som är ganska lång men tämligen tekniskt lätt i El Cap sammanhang...)



4.RIVETHANGER

Det finns tre olika modeller av Rivethangers.

A. Standard, som är en kort wireloop ungefär 5-6cm lång med en flyttbar "låsklämma".

B. Cinch, som är en enkelwire med "löpsnara" i änden så att de vid belastning "kniper" åt runt riveten eller runt Rawldrive bulten ( vilket är det egentliga syftet för dessa).

C. Dubloons, som är en bricka med en slinga på, där innerkanten är filad vass som en kniv för att hängas på Rawldrive bultar som bara sticker ut ett par tre mm.



5. BATHOOK

För att förstå syftet med Rivets så måste man först förstå hur det gick till när de "uppfanns".

Vid förstabestigningar av Bigwalls så är tiden en viktig faktor att ta hänsyn till, att borra borrbultar är en tidsödande uppgift som man försöker att undvika till varje pris, sen är det så att ju färre borrade hål - ju "bättre" stil på bestigningen.

Ibland så måste man ta sig förbi blanka sektioner av klippa, enda sättet är att borra. Först gjorde man som så att man helt enkelt borrade "vanliga" bultar var annan meter eller så för att ta sig förbi den blanka sektionen, vilket tog mycket tid och kraft.

Sen började man anamma den så kallade BAT-stilen (Basically Absurd Tecnique) som bla innehåller iden om att borra grunda 6mm hål och fästa en BAT-Hook i dessa för att taq sig vidare, efter ett antal BAT-hål så borrade man en "vanlig" (Buttonhead eller Rawldrive) bult.
Efter ett tag kom man på iden att fylla vissa av BAT-hålen med korta stumpar av aluminium (Dowel) och ännu senare med maskinbultar (Rivets), på det sättet fick man en form av säkring samtidigt som man underlättade för andreman.
Vid en typisk förstabestigning över en blank sektion så borrade man tre-fyra BAT-hål och sen en Rivet/Dowel.
Vid senare bestigningar så placerades det ofta Rawldrive bultar i de gamla BAT-hålen eftersom dessa börjat bli slitna av BAT-Hooksen.

Det finns sååååå mycket mer att veta, men det var allt för idag...


peace
[Ändrat av spacemonkey 2006-09-24 kl 15:47]
 
You're da man! Bra svar!

Trots ditt pedagogiska och heltäckande svar har jag tyvärr ett par följdfrågor:

1. Vad håller, låt säga, en 8mm rivet för? Är det något som håller för fall, eller är det bara en kroppsviktssäkkring? Med andra ord, är det något man hoppar på med glädje eller med fasa?
2. Är de lätta att placera så att de håller bra efter bara en skriftlig beskrivning, eller gör man bäst i att hitta en instruktör? Det verkar ganska lätt, lite träning på någon sten så..
3. Varför inte alltid använda rostfritt?

Men som sagt så räckte det för idag, så du kan ta det här imorgon istället :)

Tack!

Mac
 
Markus du kanske bara ville ha information men du låter sugen på att borra lite 8mm hål.
I egenskap av självpåtagen etik-polis påminner jag om att det krävs markägartillstånd för att borra. Utöver att man är överens med ägaren får det anses god ton att följa lokala traditioner (annars blir de gamla hjältarna griniga, se Bergsport nr 129). Bla bla bla, känner mig som en tjatröv.
 
Jag tar tillfället i akt att vara språkpolis och påpekar därför att det (som avses) inte heter maskinbult, utan maskinskruv.

På svenska så avser man med bult ett maskinelement utan gänga, medan gängade "bultar" heter skruv.

Ett någorlunda vanligt sätt är att man kallar grövre skruvar för bultar, men det är fel, och i det här fallet är det nog inte så att språket ska ändras i takt med att många säger fel, i och med att det finns tydliga definitioner för att det ska vara lätt att veta vad som avses med sånt som står på ritningar.



[Ändrat av Mezzner 2006-09-25 kl 06:57]
 
Klart du känner dig som en tjatröv, när du är en. :)

Dessa bultar är mindre till utseende och kräver att man borrar mindre än en vanlig expanderbult. Alltså är det mindre skada på klippan än en vanligt sportled. Och i vårt avlånga land finns det miljoners med sportleder, och typ sju aidleder. Och på fem av dem behövdes det inte bultar eller borras.

Jag vill inte göra det här till en fri vs. aid -tråd, men eftersom frågan kom upp...



Vänta, nu fattar jag, du menade provbulta i sten? Ok! Ja, då är du inte lika tjatröv!

Ja, det är ju en poäng. Så är det bättre att placera sin första bult tio meter upp på craggen efter man har fått tillstånd? Andra kommer klättra leden och om bulten sticker för att man har placerat den fel, fattat fel vid en skriftlig beskrivning, och någon skadar sig, så skulle åtminstone jag känna mig som en #&%!#. Nä, faktum är att det inte är pingis detta, och om du gör fel med en bult, kan jag dö från den, och viceversa. Så jag tänker hitta något block, så litet att inte ens ompalompier kan klättra på det, och testa.

Sen bor jag nära en fet bit skog som jag tror kommunen äger. Jag vet förstås inte, men jag skulle tro att de bara skulle skratta åt mig om jag ringde och frågade om det var ok att placera en 8mm bult på en sten ute i deras sjumilaskog någonstans. Det är min gissning. Men jag provar väl att ringa, eftersom alla grinollar i klättersverige nu har förenat sig! Hehehe.

Mac
[Ändrat av markus82 2006-09-25 kl 09:32]
 
Rent praktiskt kan det ju som du skriver vara svårt att hitta nån markägare som godkänner en bult, och markägaren kanske inte ö h t bryr sig.

Samtidigt är det ju så enkelt att just bultning är den sak som gör att en markägare med all formell rätt i världen kan klaga på klättrare som övertrasserar allemansrätten.

Att man inte ska fråga när man står på väggen och MÅSTE bulta är klart; man måste ju ha en plan för detta innan man kliver upp.

Det man kan vända sig emot när det gäller bultar som inte är enligt de flesta klubbars föreskrifter (dvs syrafast limbult eller M10-expander) är förstås att bulten bara kan nyttjas av de som just aidar. Sen kan väl du åtminstone bättre än jag avgöra om det finns teoretiska chanser att nån vill sportklättra på din bult/led...
 
6 mm rivet

Jag använder 6 mm A4 vagnsbult som rivet. Billiga och bra på clas olsson eller biltema. Borrar 5 mm. Sitter fint. Det stora huvudet på vagnsbultar känns tryggt när man sätter dit rivethängaren, speciellt om det är brant.
Och självklart som Calle säger, inget okynnesbankande i klippan, ett löst block räcker fint att träna på.
 
Givetvis ska man fråga om lov först. Här i Uppsla har vi haft väldigt stora problem, egentligen ända sedan mitten av nittiotalet, med access. Framförallt genom en skogsbrand orsakad av klantiga klättrare, men det var grinigt redan innan, om jag inte minns fel, just pga bultarna.

Men visst är det ett litet problem att man vill träna innan man sätter upp en bult? Var gör man det? Och det är ju något man verkligen borde träna på också, för följderna kan bli fatala. Är det någon som har hört talas om en borrbultskurs?

Fjantigt problem egentligen..

Sen känner jag att om någon vill friklättra en aidlinje jag har satt upp, då får de skylla sig själva. Om "de" vill sätta upp biffiga M10 på "min" aidlinje så att den kan frias, så borde jag ha rätt att ta bort "deras" bultar på någon fin 7:a, och kalla det för aidlinje, plocka fram mina hooks, pitonger och rivets och klättra.
Men det tänker jag ju inte göra såklart. Jag tror (hoppas) alla respekterar förstabestigningar i grunden. Sen är det kanske en annan sak om det går femtio år, och sporten utvecklas.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Darek12 Drytooling!! Alpin / Bigwall 1
kajkalajkan Minimal aidklättring Alpin / Bigwall 6
MarkusN Förare över Svartgöl? Alpin / Bigwall 11
deeppowder AIDklättring i Stockholm Alpin / Bigwall 9
Fettot Aidklättring Alpin / Bigwall 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.