Hur signalerar man med en pannlampa att allt är OK?

Vi var på väg ned från en lång is tur med ca 6 långa firningar på riktigt isiga rep mitt i natten, så det gick ganska långsamt. Nere i dalen var det någon som såg oss och förmodligen ropade till oss för att höra om vi behövde hjälp. Det blåste lite och gick inte alls att höra vad personen nere i dalen skrek, så det är bara en tolkning jag gjorde.

Allt var ju OK, så vad skulle jag gjort? Att skrika tillbaka i de förhållanden kunde tolkas som rop på hjälp, det ville jag inte, så jag höll tyst. Blinkade lampor brukar väll i regel tolkas som ett rop på hjälp, så jag lyste mot hans håll i ett försök att få honom att förstå att jag noterat hans rop, sedan släkte kanske en minut och tände igen för att se efter replagskamraten som var på väg ner, för att sedan ignorera den något envisa mannen nere i dalen.

Han drog inte igång nå räddningskarusell, så han tycks ha förstått, men kunde jag signalerat på nå sätt att allt var ok så att han kunde bara gått vidare istället för att ropa sig hes mitt i natten?
 
Förutsatt att mottagaren kan morsealfabetet kanske OK i form av:
tre långa blink för bokstaven O, en kort paus följt av lång-kort-lång för bokstaven K.
Använd handen framför lampan för mer exakta blink än strömbrytaren.
 
Om det inte är en standardiserad metod bland klättrare kör jag nog vidare med att ignorera. Blinkar kan missuppfattas. Flickan har blivit "räddad" av poliser i Norge på grund av det. Fast det var ju rätt bra egentligen, de hade kommit ned när polisen kom och fick skjuts tillbaka till vandrarhemmet, det sparade dem någon timmes prommenerade.
 
Förutsatt att mottagaren kan morsealfabetet kanske OK i form av:
tre långa blink för bokstaven O, en kort paus följt av lång-kort-lång för bokstaven K.
Använd handen framför lampan för mer exakta blink än strömbrytaren.
Med tanke på att SOS är tre korta - tre långa - tre korta känns det som att risken för missförstånd i detta läge är *enorm*. Särskilt som SOS sannolikt är den enda signalen mottagaren kan, om de inte har nåt specialintresse i morsekodning (om de ens kan SOS-signalen, men de flesta vet att man kan blinka SOS = blinkningar är ett rop på hjälp).
 
En cirkel rörelse av något slag är det jag kommer att tänka på för att signalera ok. Vid dykning använder man handsignaler antingen ok med en hand eller med båda armar formade som en cirkel ovanför huvudet.
 
Inom järnvägen (förr) hissade man en röd (?) lampa upp och ner resp. cirkelrörelse för att signalera stopp och åk. Men exakt hur det var vet jag inte. Man inte begära att denna kunskap skall finnas nu.
 
Med tanke på att SOS är tre korta - tre långa - tre korta känns det som att risken för missförstånd i detta läge är *enorm*. Särskilt som SOS sannolikt är den enda signalen mottagaren kan, om de inte har nåt specialintresse i morsekodning (om de ens kan SOS-signalen, men de flesta vet att man kan blinka SOS = blinkningar är ett rop på hjälp).

Det är rätt, och därför jag skrev att det kräver kompetens hos både mottagare och sänadre samt och att klättrarna är samförstådda att tyda meddelandet, och inte minst ett tydligt uppehåll innan man försöker repetera meddelandet.

Jag vet inte vad som används i klätterkretsar, det var bara min egna erfarenhet från lumpen (optisk signalering med morse är vanligt i flottan) och enda metoden jag hastigt kom på där man faktiskt kan få fram ett läsbart meddelande med lampa på avstånd.
 
Ett lugnt och sansat beteende signalerar väl att allt är OK men upphetsning och viftande med armar och ben indikerar stress och i värsta fall panik eller påkallande av hjälp.
Genom att lgunt och sansat klättra uppåt/nedåt signalera man väl indirekt att att man inte behöver hjälp,


/Patrik
 
En cirkel rörelse av något slag är det jag kommer att tänka på för att signalera ok.
Värt att testa ifall det skulle hända igen, det är inga blink i alla fall.

Genom att lgunt och sansat klättra uppåt/nedåt signalera man väl indirekt att att man inte behöver hjälp
Ej applicerbart i detta tillfälle. Jag var inkopplad på semi hängande stand, väntandes på repkamraten som firade ned. Det var också för mörkt och för långt bort för att mannen skulle kunnat sett något annat än avlägsen lampsken.

Just eftersom han var så envis fick mig att undra om det fanns något standard sätt men det verkar inte göra det, så långsamma cirkel/svepande rörelser med lampan får väll duga, eller slå döv örat till och fortsätta med sitt.
 
I en skidrygsäck från Head som jag har så finns lite signaler till helikopter tryckta på en lapp inuti och att stå som ett Y betyder Yess - vill ha hjälp och liknar väl också lite det flaxande panikartade.
Behvöerinte hjälp symboliseras på den lappen av en arm rakt upp och en arm rakt ner - ska väl likna ett stiliserat N som i No.
Tydligare här:
http://www.utfard.nu/utfard3/uf3_7.5.htm

Men även dessa signaler skulle ju inte funka för er situation i mörker.

Jag avråder också från att blinka med lampan då det nog misstas för SOS.

Svenska försvarsmaktens klartecken (visa handfaltans insida med maximalt böjd arm och armbågen nedåt) funkar ju inte heller med enbart lampa och dessutom är det ju inte särskilt internationellt.

/Patrik,
 
Jag tror det bara är dövörat som gäller i detta fall. Eftersom man inte har någon överenskommelse med mottagaren eller *vet* att det är någon signal denna förstår är det stor risk att all form av signalering tolkas som "hjälp, rädda oss!".
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...