Trollryggen 2014

Länge sedan jag postade något, men i mån-tis klättrade Johan Hansson och jag en tur som jag länge velat klättra men inte kommit mig för!
Nästan 20 år efter att vi klättrade trollväggen för första gången klättrade de numera gubbarna trollryggen i perfekt närmast för varmt väder, 27 timmar varav vi sov 6 tog det innan vi toppade ut!

Litet bildspel för dem som gillar det https://www.youtube.com/watch?v=zTOEQ_Boc9Y&feature=youtu.be

Lite beta om väggen
Så mycket mer alpint än så kan det inte vara, det lär vara ca 3000 klättermeter och det är komplex route finding och tämligen dåligt säkrat på en vägg som man inte backar ner från!
Inte den svåraste tur vi gjort men den lång mycket lång så man får ändå ge sig hän!

Vi låg rätt i stort sett hela väggen utom efter första 6a repan då jag sprang ut ca 3 repor för långt till vänster vilket medförde en skräckrepa för att komma upp till de stora ramperna som leder till grottan/taken.

Nyckel repor där man inte vill gå fel
1) stora V-et första 6a repan, precis i vänstra sidan av detta ser man en markant offwith spricka i taket och ett tunt dieter som leder upp till denna precis i vänstra sidan av detta.

2) Efter stora hålet då man traverserar ut mot andra 6an, följ hyllorna längst upp från stora taken till höger
i stort sett så långt man kan komma, så ser man något som kan liknas vid trappsteg som drar sig upp och höger
dessa leder till ett gräsligt dieter som är andra 6 an

3) från andra 6a repan treversera ut höger igen förbi en spricklinje som ser given ut tills det kommer en liten vägg klättra denna

4) väl inne i topp väggen gå hela vägen upp i hörnet och följ det precis på vänster sida om kaminen/hörnet
hela vägen upp till topp!

Hoppas det hjälper någon som vill ut och klättra ett riktigt fjäll ;)
 
Rättelse svammlar lite det i lite

Lilla diedret/sprickan i första 6a repan ligger lite till höger om off with sprickan
men det går upp till vänster av taket som har en tydlig v form!
 
Gjorde skiss av hela leden efter min klättring.
Den ligger väl på olsendriver efter dom "skojfantisera"
Ihop lite text o fotat av mina dia.
Vi klättra den exponerade vänster varianten högre upp, som
undviker tryggheten i diedret.
Mysig o magnifik tur!
 
Vi klättra den exponerade vänster varianten högre upp, som
undviker tryggheten i diedret.
Mysig o magnifik tur!

Haha den tryggheten upplevde nog Johan som ganska falsk i det plaskblöta diedret som med fördel hade gjorts i våtdräkt, det efter att värmen var vårat största problem upp till toppdiedret. ombyte förnöjer heter det ju! ;)

Men jag håller med att det är en fantastisk tur att ha gjord, dock kan jag förstå de som haft epic efter att förlorat sig på väggen!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jokk Trollryggen Alpin / Bigwall 1
teoek Trollryggen? Alpin / Bigwall 3
spacemonkey Charlie Porter - 1951-2014 Alpin / Bigwall 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.