Acklimatisering Zermatt

Undrar lite om det finns nått tips på schema hus man succesivt ska vänja sig vid vistelse på 4000m i Zermatt.

Lite har man hört, typ stanna i Zermatt första dagen, sedan dag för dag ta sig upp till högre och högre höjder och vistas där ett tag för att sedan sova nere i "byn".
Kan man testa att dra upp tilll 3500m dag 2, var där i området några timmar och sen ner eller ska man lägga en hel dag på höjden?

Tips emottages tacksamt!
 
Hej,

Zermatt ligger på drygt 1600 meters höjd och denna höjd påskyndar nog inte acklimatiseringen nämnvärt. Ni skulle kunna åka upp till Klein Matterhorn på 3800 meters höjd direkt på morgonen, 07:30, och spendera tiden där uppe med en lätt bestigning av Breithorn West (4165m). Tar ni det lugnt är ni uppe efter drygt 2 timmars vandring och känns det bra så traversera toppen och knalla upp på Breithorn Central (4159m) också. Denna turen skulle ta ca 4-5 timmar i lugn och ro. Avsluta med något att äta inne på Klein Matterhorn fiket. Med Half fare card så går liften loss på nästan 50 CHF. Detta är en bra och välkänd acklimatiseringstur.
Dag 2 hade jag skippat en toppbestigning och gjort en trek istället. Ta sig upp till Hörnlihyttan på ca 3200 meter alt. Gornergrat på ca 3100 meter är två bra alternativ. Försök att inte pressa kroppen alltför mycket de första dagarna. Lagom är bäst. Dessa två dagar tror jag får era kroppar att komma igång på ett bra sätt.

Vi tog oss upp till Mischabelhyttan dagen efter ankomst och sedan direkt på Nadelhorn vilket kändes i kroppen. Det var vackert men jobbigt och jag ångrar att jag inte gjorde någon form av acklimatiseringstur innan Nadelhornbestigningen.

Mvh
Peter
 

Bilagor

  • PICT0157.jpg
    PICT0157.jpg
    49.8 KB · Visningar: 409
Tjena!

Tack för schyssta tips!
Du skrev att inte försöka pressa kroppen för mycket de första dagarna. Hur går det ihop med att dra upp på ca 4200m dag 2 ? =)
Är inte omvänt bättre med Hörnli dag 2 och Breithorn dag 3 ?

/ Henke
 
Breithorn turen tar faktiskt mindre på krafterna än de båda trek alternativen. Det blir en liten Boost för acklimatiseringen. Att göra tvärtom gör säkert ingen skillnad. Kör det som passar bäst..

Fan, nu blev jag sugen på att åka ner igen....
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.