Lite frogr om Peak lenin

Hej!

Jag och min cykelpartner Emil ar nu po vag till Peking po cykel. Vi ar nu i Rumanien.

Vi cyklar forbi Peak lenin och darfor ar jag ratt sugen po klattra dar, nogon som klattrat po Peak lenin som kan beratta lite hur det var?

Problemet ar att vi dar ratt sent.. Kanske septemper. Tror ni det finns mojlighet att klattra do eller ar det i princip stangt? Har kollat upp lite foretag/expeditioner som saljer tjansten, dock ser jag inga som har expeditioner efter augusti. Nogon som har battre koll?

Ar absolut ingen erfaren klattrare so att haka po en expidtion ar det basta for oss helt klart.

Ha det gott

// Oscar
 
September är definitvt sent på säsongen. Kirgizistan ligger relativt rätt långt norrut, därav kort säsong. Dessutom existerar inte högtrycksvädret som drar in över Himalaya på hösten i Pamir.

Dock tror jag det är doable även om de flesta kommersiella aktörerna redan lämnat BC. Det går ju att ta sig fram via väg ända fram till basecampen. Har man ingen tidigare erfarenhet av liknande bergsbestigningar är det dock kanske inte så vettigt... :(
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...