Aconcagua och utrustning

Hejsan!
Det är så att jag ska iväg tidigt nästa år för att ta mig upp på sydmerikas högst berg, alltså Aconcagua.
Jag tänkte kolla om det möjligtvis finns någon här som varit där! Kanske att jag kan få lite tips om det är något speciellt jag ska tänka på eller något jag ska ta med mig på resan.
Jag har i stort sett all utrustning som behövs sedan tidigare.
Som det är planerat nu blir det vandringsleden upp mot toppen, men stegjärn vore väl ändå smakligt att ha sista biten!? Och någon sjyst skaljacka. Detaljer med andra ord..
Vore tacksam för svar!
/Emil Friis
 
Hej Emil!

Jag har ännu inte varit upp på Aconcagua, men jag ska åka dit nu i december. En bestigning som jag har planerat i över ett år nu. När det gäller dina utrustningsfrågor, så bör du ha stegjärn, då det kan bli snöigt/isigt upp mot toppen. En bra skaljacka som står emot väta och vind är ett absolut måste. Du kan alltid kolla utrustningslistorna som guideföretagens hemsidor. Om du är intresserad så kan du följa mina förberedelser, med bl.a. utrustning på min blogg:

http://joljon.blogg.se

Mvh /Joel
 
Hej

Stegjärn-ta med! Vore rätt retligt att bli stående nedanför Canaletan(där det faktiskt är lite brant) och inte komma vidare...behövdes inte när jag var där men man kunde nog faktiskt den gången ha tjänat lite tid på att ta på järnen och genat förbi dom värsta bromsklossarna på den upptrampade stigen.("bromsklossar"=i detta fallet ett gäng amerikaner som betalat så mycket för uppsatta tält och lagad mat att dom inte "behövde" aklimatisera sig...)

Skulle jag åka dit igen skulle jag ta med en go´ dunjacka, körde med en dunväst som förstärkning men det hade varit gott att ha en jacka med luva att krypa in i...(vi hade några otrevligt kallblåsiga dagar i Nido de Condores)

Lycka till på resan
/Johan
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.