AIDklättring i Stockholm

aid turer i sthlm

På Tyresö finns en hel del. Träskberget kan erbjuda en del kraftigt överhängande historier.
Dyvik har en hel del gamla klasiska A3, kommer inte i håg namnen på rak arm men något om någon som piskas i TV ligger där ute.
Överhängande start och sura över kanten, sva på slutet. Rätt kul att hänga med pannlampa och en polare bredvid en höstkväll.
Finns några linjer man kan göra i Skevik oxå.
Häggsta kan nog stoltsera med en eller två rätt hyggliga linjer, Sjötaket är ju en gammal aid tur.
Men menar allt som är brant och går att säkra går ju att aida. Roligast ärnog att köra allt clean och repsolo då kan man vara ett par stycken bredvid varandra.
- an
 
Tunaberg har mycket som går lätt att cleanaida.
Kan rekommendera lite lätta turer:
Himlastegen C1
Ricks Utsteg C1
Toppsprickan och Till vänster om... C1

Sen finns ju mycket annat: En A2 till höger om Direttiseman (Kan heta Vino tinto..) skall inte vara för blodig.

I stockholm har jag kört lite på Vårdberget, lite svårt att få till bra stand för solo klättring. (Särskilt med is i sprickorna....)
 
Anno Dazumal

En led som jag rekomenderar ett aid-vinterförsök på är Anno Dazumal i Östnora. Har själv misslyckats med mina vinterförsök här. Mycket is att passera, säkringarna floppar ofta, hängande stand, utsteget måste friklättras - nervigt på vintern! Det som står i Stockholmsföraren stämmer: äventyrsklättring i kubik!

Någon som vet om den här leden haft någon vinterbestigning?
 
Tuvesson; sa:
Tunaberg har mycket som går lätt att cleanaida.

Jo, den till höger om Direttissiman i Tunaberg heter Il Treno (A2). Rätt trevlig.
Sedan har vi Gula väggen (A3), som är kanon. Tio meter till höger om Pelaren finns också Reeperbahn (A2) som är rätt OK. Se dock upp med det lösa blocket en bit upp.
Till höger om Pelarens utsteg finns en liten tunn spricka, mera som en knivrits än som en spricka. Den är nog A2+ och heter Stöttepelaren. Kräver några Birdbeaks.
Det finns mer än så i Tunaberg. Man har att göra där under flera gråa höst- och vinterdagar.
 
Ta det försiktigt med hammaren!

Hej!

Jag vill be alla glada AIDare att ta det försiktigt med hammaren. Speciellt då på turer som redan friklättrats. Jag tänker bland annat Himlastegen i Tunaberg.

Det kan tyckas självklart att man skall använda snälla säkringar (kilar) där det går. Såg en bild i militärens klätterhandbok (FirKlä) där en AIDare med hammaren i full sving pangar in pitonger i Himlastegen. Bilden ser definitivt ut att vara tagen efter 1981 (?) då leden friklättrades.

Vore tacksam om leder som denna och andra lämnades i fred för pitonger så att de inte förstörs/nedgraderas.

Inte bara pitonger utan även skyhooks har en tendes att förstöra klippor, speciellt spetsade dito utövar ett enormt tryck på en list som kan fås att explodera.

/Örjan (snart redo för Himlastegen)
 
Helt rätt Örjan!
Turer som redan friklättrats ska bara clean-aidas, dvs på kil.
Men turer som Gula väggen behöver nog aidas en hel del innan bultärren i sprickan blir så stora att den går att friklättra.
 
Jag har hört rykten om att Gula Väggen mer skall likna A4 än A3,….inte för att jag tänker testa men kan ju vara kul att veta.
Antar att den inte får så väldigt många bestigningar men en otroligt vacker vägg är det!
 
Tuvesson; sa:
Jag har hört rykten om att Gula Väggen mer skall likna A4 än A3,….inte för att jag tänker testa men kan ju vara kul att veta.
Antar att den inte får så väldigt många bestigningar men en otroligt vacker vägg är det!

Det är länge sedan jag gjorde Gula väggen nu... kanske var det 1987. Men jag minns att jag då spontant tänkte att den var A3+
Andra kan ju ha andra uppfattningar. Hur man uppfattar en aidled beror ju en hel del på vilken rutin man har och vilka grejer man har tillgängliga. Ganska lätta placeringar kan ju bli knepiga om alla bultar man har är för stora och måste bindas av, till exempel.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.