Skyltar som informerar om jakt

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag tror inte du förstår, man kan inte automatiskt förtjäna respekt, man förtjänar det genom hur man agerar gentemot andra.

Vad jag menar är att bara för att allemansätten finns vilken ger tillträde till annans mark, med vissa restriktioner, förbehållet att gästen varken stör eller förstör spelar det ingen roll VAD som markägaren störs av eller lider någon förlust av. Oavsett om det är en pågående jakt eller en grindsom inte stängs.
Det var därför jag undrade om det endast var jakt som var intressant att störa och förstöra elller om det gällde i stort.
 
Vi närmar oss Godwins lag, eller?
https://en.wikipedia.org/wiki/Godwin's_law

Och fjärmar oss från jakt och skyltning...

Åter till ämnet, någon?

/Patrik

Tänk om man kunde få en krona för varje gång man ser nån hänvisa till Godwins lag utan att förstå vad den handlar om... :)
Lustigt att du länkar till den utan att ens läsa texten som länken leder till. Godwins lag handlar om liknelser som inbegriper Hitler och tyska nazister. Mitt inlägg innehöll vare sig liknelser eller tyska nassar. Det handlade om svenska högerextremister som inte har något liv att tala om och som utan intresse för "fackfrågor" registrerar sig på hundforum, friluftsforum och tallrikssamlarforum för att trolla om tex feminism, invandrare och skattetryck. Vi har ju ett par stycken här sedan tidigare och enligt min uppfattning behövs inga fler. Samma sak på alla forum jag hängt på.
 
@erephus
Läs nermanades inlägg där han instämmer i att allemansrätten är en sentida konstruktion, så kanske du förstår vad jag syftar på.

Med propagandalagstiftning så menas att exempelvis myndigheter eller NGOs i tal och skrift påstår att lagen gäller utöver vad lagstiftaren angett. Man gör detta i avsikt att påverka den allmänna opinionen så att allmänheten uppfattar det som om lagen gäller för något annat än vad lagtexten anger.
Man försöker alltså genom propaganda tvinga fram en annan tolkning av lagen.

Jägarens rättigheter i naturen emanerar inte från allemansrätten. De är en del av äganderätten. Allemansrätten ger, rätt tolkad, en mycket begränsad rätt att tillgodogöra sig (nytta av) annans egendom. Äganderätten är mer omfattande och i en rättsstat överordnad rätten att avtalslöst och utan ersättning förse sig av andras egendom.

Du förstår, "vår svenska natur" är inte gemensamt ägd, huvuddelen är privat ägd och skall respekteras som sådan.

Var någonstans här i tråden har någon försökt likställa allemansrätten med äganderätten?

Existerar allemansrätten? (Ja eller nej.)
 
Mats Jangdal skriver informativt och klokt kring vad de moderna begreppen egentligen handlar om. I början av reservatsbildningarna fanns inte ersättningsmark eller skadestånd på kartan. Man tog bruksrätten inklusive jakt och fiskerätten från markägarna utan ersättning.
Efter ett antal förluster i Europadomstolen har staten på senare konfiskationer infört en blygsam ersättning. Ibland är det väl att kunna sitt lands historia. Sverige är fantastiskt.
 
Mats Jangdal skriver informativt och klokt kring vad de moderna begreppen egentligen handlar om. I början av reservatsbildningarna fanns inte ersättningsmark eller skadestånd på kartan. Man tog bruksrätten inklusive jakt och fiskerätten från markägarna utan ersättning.
Efter ett antal förluster i Europadomstolen har staten på senare konfiskationer infört en blygsam ersättning. Ibland är det väl att kunna sitt lands historia. Sverige är fantastiskt.

Jaja, men det är också en skrämselpropagande ... är det konfiskationer då som sedan blivit en allmänning?
 
Senast ändrad:
Det är ju bara som så att när jägaren är jägare på sin begränsade jaktmark, så agerar h*n inte enligt allemansrätten utan enligt vissa av markägarens rättigheter. Det är ju bara när jägaren s.a.s. lämnar bössan hemma - samt befinner sig på annans mark - som jägaren har att följa allemansrätten. Då och enbart då blir jägaren likställd en vanlig Svensson på strövtåg.

Frågan är då alltså vad i allemansrätten som försvinner för t.ex. mig när t.ex. du betalar jaktavgiften.

Och nästa fråga blir vad som försvinner i allemansrätten för jägaren när den tar med sig bössan på den begränsade jaktmarken.

Allemansrätten = inte störa och inte förstöra för markägaren och jägaren.
/Niklas

Står det verkligen så i betydelsen av allemansrätten, eller är det din egna tolkning?

Det finns ingen anledning alls att störa eller förstöra för någon annan heller, än att störa/förstöra för markägare/jägare. Retoriken blir bara tråkig genom att specifikt skriva de två grupperna, det blir nästan som att säga att en jägare är för mer än vad en friluftsmänniska är och det är väl inte meningen?
 
Senast ändrad:
Klart att det blir konflikter ibland mellan markägare och andra som nyttjar marken för fritidsändamål eller för den delen mellan olika fritidsfriluftare som på nåt sätt stör varandra.

Att gemene man rör sig ute i terrängen och på enskilda vägar och stigar kan faktiskt vara en fördel för de flesta också, i och med att olämplig verksamhet som t ex nedskräpning, bränder, tjuvjakt, tjuvfiske, olaglig terrängkörning, inbrott, tillgrepp, olagligt markutnyttjande av både markägare och andra etc, upptäcks och beivras. Majoriteten sköter sig utmärkt men visst finns rötägg både bland markägare och andra.

Jag menar att en stat med allemansrätt kan vara och är mera rättsstat än t ex de stater där det är OK med skyltar och beivrande enligt "inkräktare kommer att anmälas och åtalas".

Thure
 
De så kallade friluftare som tror att tälta på jaktpass under jakttid etc har nog inte förstått intentionerna. Grisåtlar jagas det på året om.

De som påstår att planterad skog är urskog avslöjar enbart sin egen okunskap. Och inlämnade registrerade handlingar finns kvar i arkiven.

Det är trist för naturen är stor och vi borde kunna komma överens men för att det skall kunna fungera väl framledes, krävs att parterna fullgör sina skyldigheter.

Inte störa, förstöra eller skräpa ner.
go tur
 
De så kallade friluftare som tror att tälta på jaktpass under jakttid etc har nog inte förstått intentionerna. Grisåtlar jagas det på året om.

Är det de frilftare som tror eller tycker att det är ok att tälta på jaktpasset under jaktider som deltar i denna tråd, eller är det dessa som s.a.s. försvaras i denna tråd?

Den situation som uppstår, av obetänksamhet eller likvärdigt, blir väl löst genom en kommunikation utan argumentation som "jag har mer rätt än du"?

Men det är ett tyckande, hut regleras möjligheterna i en lagtext andras möjligheter att faktiskt tälta på jaktpasset under jakttid?
 
Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.